در روزهای اخیر وقوع چندین مورد آتش‌سوزی در مزارع گندم شهرستان ایذه پرسش‌های بی‌پاسخی را درباره انگیزه‌های عاملان این آتش‌سوزی‌ها مطرح کرده است.

 معمای سوختن گندمزارهای ایذه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، می‌گوییم عاملان آتش‌سوزی؛ زیرا بررسی‌های اولیه کارشناسان سازمان آتش‌نشانی نشان از عمدی بودن این حوادث دارد. هر چند فرمانداری ایذه اعلام نتیجه قطعی را منو ط به پایان بررسی ها اعلام کرده است. آتش‌سوزی در گندمزارهای دیم شهرستان ایذه در خوزستان کم سابقه نیست. دو سال پیش در فصل برداشت گندم، جرقه ایجاد شده توسط یک دستگاه کمباین موجب بروز آتش‌سوزی در مزارع روستای لشکرگاه دهستان مرغا شد و به 200 هکتار از مزارع گندم  خسارت وارد کرد.

این حادثه هر چند دست‌کم 200 تن گندم را خاکستر کرد اما عمدی در وقوع آن نبود، اما آتش‌سوزی‌ها در مزارع روستای «نوترکی» شهرستان ایذه که شامگاه چهارشنبه رخ داد و 63 هکتار مزرعه گندم را سوزاند براساس ارزیابی‌های کارشناسی عمدی است؛ نکته‌ای که رئیس اداره جهاد کشاورزی ایذه در گفت‌وگو با «ایران» بر آن تأکید دارد.

افزون بر آن شامگاه شنبه نیز رئیس اداره آتش‌نشانی شهرداری ایذه از خاکستر شدن بیش از ۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی و گندمزارهای منطقه اورک شالو این شهرستان خبرداد. اما آتش سوزی های سریالی گندمزارهای ایذه در همین حد نمانده است. در لحظه تنظیم این گزارش، رئیس جهاد کشاورزی شهرستان ایذه در تماس  از سوختن 2 هکتار دیگر از گندمزارهای ایذه در روستای هلایجان در ساعت 14 روز یکشنبه خبر داد.


«کوروش نوروزی» گفت: متأسفانه در چند روز گذشته شاهد چندین فقره آتش‌سوزی در اراضی گندم‌کاری اطراف ایذه بوده‌ایم که با توجه به وجود شواهدی مبنی بر عمدی بودن آنها موجب نگرانی کشاورزان و البته مسئولان شده است.روز چهارشنبه هفته گذشته شاهد نخستین آتش‌سوزی‌ها در اراضی اطراف روستای «نوترکی» بودیم که در بررسی‌های اولیه مشخص شد بیش از 60 هکتار از اراضی زیر کشت گندم اطراف این روستا در چندین نقطه دچار حریق شده و از بین رفته است.


وی با اشاره به اینکه برخی از کشاورزان اظهار می‌کردند نقص در یک کمباین موجب آتش گرفتن آن و در نتیجه آتش گرفتن اراضی گندمزاری شده، افزود: به نظرمی‌رسد چنین چیزی صحت نداشته است زیرا حتی یک غیرکارشناس هم متوجه می‌شود که اگر چنین چیزی صحت داشت می‌باید خود کمباین نیز در آتش می‌سوخت که چنین اتفاقی نیفتاده است.


شامگاه شنبه 24 اردیبهشت نیز خبر از آتش‌سوزی در یک کیلومتری حومه ایذه رسید که وقتی سراسیمه به آنجا رسیدیم 10 هکتار دیگر از اراضی زیر کشت گندم در آتش سوخته و از بین رفته بود. نکته قابل تأمل هم این است که همه این آتش‌سوزی‌ها در شرایطی رخ داده که سرعت وزش باد بالا بوده و قاعدتاً کنترل آتش را در ارضی تشنه غیرممکن می‌کرده است.نوروزی گفت: در بررسی‌های آتش‌نشانی از آتش‌سوزی در این منطقه نیز مشخص شد آتش از کنار جاده شروع نشده بوده بنابراین احتمال غیرعمدی بودن منتفی است.


رئیس اداره جهاد کشاورزی ایذه گفت: دیدن سوختن و از دست رفتن دسترنج یک‌ساله کشاورزان گندمکار آن هم در شرایطی که خشکسالی امان کشاورزان را بریده بسیار ناراحت کننده است و این مسأله به نگرانی دیگر گندمکاران منطقه دامن زده است.البته جهاد کشاورزی متولی تأمین امنیت و یافتن مقصرین این حادثه نیست ولی به محض اطلاع از آتش‌سوزی‌ها گزارش‌های لازم را به اداره اطلاعات، فرماندار ایذه و نیروی انتظامی داده‌ایم و امیدواریم بزودی علت حادثه و مقصرین احتمالی مشخص شود.


وی گفت: هر چند در سال‌های گذشته نیز ما شاهد آتش‌سوزی‌های جسته و گریخته در اراضی گندمزاری اطراف ایذه بوده‌ایم ولی در نهایت آتش‌سوزی به نیم تا یک هکتار آسیب می‌زده است.وی گفت: تمام اراضی زیر کشت گندم و دیم ایذه به‌صورت دیم است و علت آن هم عدم ایجاد شبکه آبیاری لازم از سوی شرکت آب و برق خوزستان است.


به گفته وی در حال حاضر 21 هزار هکتار از اراضی کشاورزی ایذه زیر کشت دیم گندم و 22 هزار هکتار زیر کشت جو دیکم قرار دارد و هر چند در حال حاضر به‌دلیل خشکسالی از عملکرد در تولید این محصولات کاسته شده اما باز محصول مناسبی داده است. شهرستان ایذه با ۵۳ هزار هکتار زمین زیرکشت با محصولات جو، گندم، کلزا و حبوبات به‌عنوان یک قطب کشاورزی خوزستان مطرح است.


آتش‌سوزی‌های همزمان در چندین نقطه


«احسان احمدپور» مسئول اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ایذه هم به ایرنا گفت: چهارشنبه گذشته وقوع ۲ فقره آتش‌سوزی در گندمزارهای ایذه موجب خاکستر شدن ۵۳ هکتار از دسترنج کشاورزان شد. وی افزود: پیش از ظهر چهارشنبه 21 اردیبهشت آتش در مزارع کشاورزی حاشیه جاده ایذه به پیان - حدفاصل روستای بلوط  شیخان- شعله‌ور شد.


بلافاصله نیروهای آتش‌نشانی به همراه پنج خودرو به محل حادثه اعزام شدند و در بهترین زمان نسبت به خاموش‌کردن آتش اقدام و از پیشروی آتش به بقیه مزارع جلوگیری کردند.مسئول اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ایذه از عمدی بودن این آتش‌سوزی خبر داد و تصریح کرد: آتش به‌صورت همزمان در ۶ نقطه از این گندمزارها شعله‌ور شد که دلیلی جز عمدی بودن آن نیست .


وی با اشاره به وقوع آتش‌سوزی‌های دیگر در منطقه نوترکی ایذه ادامه داد: این آتش‌سوزی در حالی رخ داد که مسیر این منطقه تا نزدیک‌ترین ایستگاه آتش‌نشانی زیاد بود و خشک بودن مزارع نیز به‌سرعت سرایت آتش کمک کرد.احمدپور افزود: با وجود اعزام فوری نیروها به منطقه، متأسفانه بیش از ۵۰ هکتار از اراضی کشاورزی این منطقه در آتش سوخت و به خاکستر تبدیل شد.


وی تأکید کرد: با توجه به فعال بودن کمباین در این مزرعه، باید تحقیقات کارشناسی در مورد دلیل این آتش‌سوزی صورت بگیرد و این احتمال را نیز بررسی کرد.مسئول اداره آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری ایذه گفت: با توجه به فاصله زمانی بین ایذه و مناطق روستایی مانند نوترکی و مرغا، لزوم احداث ایستگاه آتش‌نشانی جهت امداد زمانی در شرایط بحرانی کاملاً احساس می‌شود.


تکرار آتش‌سوزی مزارع گندم در یک روستای دیگررئیس اداره آتش‌نشانی شهرداری ایذه همچنین در مصاحبه با مهر از خاکستر شدن بیش از ۱۵ هکتار از اراضی کشاورزی منطقه اورک شالو این شهرستان در شامگاه شنبه خبرداد.احسان احمدپور گفت: شامگاه شنبه آتش در مزارع کشاورزی منطقه اورک شالو شعله‌ور شد و چند ناحیه از این مزارع دچار حریق شدند. وی افزود: چهار اکیپ از آتش‌نشانان این اداره پس از دریافت خبر آتش‌سوزی به محل حادثه اعزام شدند و با حضور در این منطقه آتش‌سوزی را مهار کردند و از پیشروی آن جلوگیری کردند.


احمدپور افزود: در پی این آتش‌سوزی بیش از ۱۵ هکتار از اراضی این منطقه طعمه حریق شد همچنین علت این حادثه توسط کارشناسان این اداره در دست بررسی است.اکنون با احتساب آتش‌سوزی شامگاه شنبه در منطقه اورک شالوی ایذه، حدود 80 هکتار از اراضی گندم ایذه در آتش سوخته است.
حسین نبوتی فرماندار نیز در گفت‌وگوی کوتاهی گفت: گزارش‌های مربوط به آتش‌سوزی در شورای تأمین شهرستان ایذه در حال بررسی است. اما با وجود گزارش‌های اولیه دستگاه‌ها و عوامل اجرایی هنوز نمی‌توان درباره قطعیت عمدی بودن آتش‌سوزی ها نظر داد، اما فرمانداری به‌صورت جدی این موضوع را بررسی می‌کند و نتایج بررسی‌ها بزودی اعلام می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha