روی ریل حادثه افتاده‌ایم، سریال فجایع از ریزش متروپل در آبادان و سرقت بانک ملی در تهران به تصادف قطار در طبس و ریزش خانه در کرمانشاه رسید. هنوز از شوک و عزای متروپل درنیامده بودیم، خارج شدن قطار مشهد- یزد از ریل و جان باختن نزدیک به 30نفر از هم‌وطنان، ما را در شوک و عزایی دیگر فرو برد.

ایران روی ریل حادثه

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،ساعت ۵:۳۰صبح روز چهارشنبه هفته گذشته قطار مسافری مشهد - یزد در منطقه طبس بر اثر برخورد با بیل مکانیکی از ریل خارج شد که مصدومیت و جان باختن ده‌ها نفر از هم‌وطنان را به دنبال داشت.  هرچند آمار جان‌باختگان اولیه در محل حادثه 10نفر اعلام شد اما با گذشت چندین ساعت از این اتفاق تلخ و با جان باختن تعدادی از مصدومان، آمار فوتی‌ها افزایش یافت و به 22نفر تا لحظه تنظیم این گزارش رسید. 86نفر هم در این حادثه زخمی شدند. در ساعات اولیه وقوع این حادثه، مجتبی خالدی، رئیس سازمان اورژانس کشور با حضور در محل حادثه گفته بود که به دلیل شدت حادثه اجساد قابل‌شناسایی نیستند.

خرداد پرحادثه

درحالی‌که مشغول بارگذاری پیام‌های تسلیت با مضمون «یزد تسلیت» بودیم که خبر رسید حادثه مشابه متروپل -اما در ابعادی کوچک‌تر- در یکی از شهرهای کرمانشاه اتفاق افتاده است. سرها به سمت کرمانشاه چرخید. یک روز بعد از حادثه قطار مشهد- یزد، یعنی روز پنجشنبه 19خرداد، در شهر نوسود کرمانشاه ساختمانی چهار طبقه بر سر ساکنانش آوار شد.

آن‌گونه مسئولان گفته‌اند علت حادثه هنوز مشخص نیست و احتمالاً نشت گاز باعث این حادثه شده است. به گفته مجتبی خالدی، سخنگوی سازمان اورژانس کشور دو نفر بر اثر این حادثه فوت کرده‌اند، حادثه تا کنون شش مصدوم داشته که چهار نفر از آن‌ها بد حال هستند. سریال حوادث مرگبار ادامه داشت و این بار ارومیه نگاه‌ها را به‌سوی خود جلب کرد.

روز پنجشنبه فیلم لحظه دل‌خراش سقوط دو کارگر ارومیه‌ای که کسی نام و نشان آنان را ندارد، به شبکه‌های اجتماعی راه یافت. در فیلم دو کارگر ساختمانی که در ارتفاع مشغول به کار هستند، مانند پر کاهی در دست باد، چرخ می‌خورند و نهایتاً سقوط می‌کنند که این سقوط مرگ دو کارگر را به دنبال دارد.گفتنی است وزش تندباد با سرعت ۶۰کیلومتر در ساعت عصر روز دوشنبه هفته گذشته در ارومیه علاوه بر خسارت به درختان و تأسیسات و قطع برق در بسیاری از مناطق، باعث مرگ این دو کارگر نیز شده است.


حوادث این روزها به مرگ این دو کارگر نگون‌بخت محدود نشد. قطار مشهد – یزد دوباره حادثه‌ساز شد! جرثقیلی که برای بلند کردن واگن حادثه‌دیده اعزام‌شده بود، در حین بلند کردن واگن قطار مشهد- یزد واژگون شد، اما این حادثه تلفاتی به دنبال نداشت. اگر به حوادث مرگبار این روزها، سرقت صندوق امانات بانک ملی و هک شدن سامانه‌های شهرداری تهران اضافه کنیم، به این باور می‌رسیم که باید خرداد امسال را ماهی پرحادثه بنامیم. البته هنوز 10روز به پایان این ماه مانده است و مشخص نیست این ماه چه سورپرایز و شگفتی دیگری را برای مردم همراه دارد.

 خطای انسانی، مقصر همیشگی حوادث ایران

در حادثه قطار مشهد- یزد هم مانند متروپل، مانند پلاسکو، کشتی سانچی هواپیمای اوکراین و حوادث بیشمار دیگر ازاین‌دست، خبری از استعفا نبود و مقصر و دلیل حادثه همان «همیشگی» یعنی خطای انسانی اعلام شد.  در حادثه قطار مشهد- یزد نیز مانند اکثر سوانح مرگبار خطای انسانی به‌عنوان عامل اصلی حادثه شناخته شد.

«خطای انسانی» واژه بیگانه‌ای برای مردم ایران نیست. معمولاً در تصادفات جاده‌ای، سوانح هوایی، حوادث ریلی و رخدادهای دیگری ازاین‌دست خطای انسانی به‌عنوان دلیل سانحه اعلام می‌شود. بی‌شک سخت‌ترین و دردآورترین رخدادی که به اسم خطای انسانی رقم خورد شلیک دو موشک به فاصله چند ثانیه به هواپیمای اوکراین و جان باختن 176نفر مسافر و خدمه پرواز 572 اوکراین بود.

لازم به یادآوری است در سحرگاه 18دی سال 98 یک پرواز مسافربری متعلق به هواپیمایی بین‌المللی اوکراین از مبدأ تهران به مقصد کی‌یف در حرکت  بود که هدف شلیک موشک قرار گرفت و ساقط شد. مسئولان بعد از سه روز کتمان این موضوع، تقصیر را به گردن خطای انسانی انداختند. همان‌گونه که ریزش ساختمان متروپل و آوار شدن آن بر سر افراد حاضر در آن ساختمان، اولین اتفاق ازاین‌دست نیست و در کارنامه ریزش‌ ساختمان، حوادث مرگباری مانند پلاسکو و ... نیز وجود دارد. خروج مرگبار قطار مسافری مشهد- یزد نیز اولین حادثه ریلی در ایران نیست. کافی است جستجو ساده‌ای در اینترنت انجام بدهید تا با لیست بلندبالایی از این حوادث روبرو شوید.

 نگاهی به حوادث ریلی ایران

اگرچه حوادث ریلی در ایران کم نبوده است ولی بدون تردید می‌توان انفجار قطار نیشابور را که در 29بهمن سال 82 اتفاق افتاد بزرگ‌ترین حادثه ریلی در ایران دانست. سانحه‌ای که باعث جان باختن 350 و زخمی شدن 460نفر از هم‌وطنان شد و بعد از گذشت سال‌ها هنوز ابهاماتی در مورد ابعاد ماجرا وجود دارد.در آن حادثه شدت انفجار به حدی بود که چندین روستا بین ۳۰ تا ۱۰۰درصد تخریب شدند و دو روستای کریم‌آباد و هاشم‌آباد در نیشابور دچار ۹۰ تا ۱۰۰درصد خسارت شدند.


حادثه وقتی رقم خورد که واگن‌های متوقف‌شده و بدون لوکوموتیو از ایستگاه ابومسلم- سه ایستگاه قبل از ایستگاه نیشابور- به‌طور ناخواسته فرار کرده و به روی ریل به سمت مشهد به حرکت درآمدند و پس از مسافتی با قطار باربری دیگری که حامل گوگرد بود در ایستگاه خیام- یک ایستگاه قبل از نیشابور- در محل روستای دهنو هاشم‌آباد برخورد کردند. علاوه بر سانحه قطار نیشابور، در حادثه‌ای دیگر قطار مسافربری تهران-مشهد در روز ۱۵خرداد سال ۹۳ در ایستگاه امروان از خط خارج شد که در پی این حادثه یک نفر کشته و ۳۱نفر زخمی شدند.


در یک سال گذشته نیز چندین حادثه مشابه رخ‌داده است. روز نهم بهمن سال گذشته یک دستگاه وانت در ورامین قصد داشت از ریل عبور کند که ناگهان متوقف شد. پس‌ازآن قطار از راه رسید، با وانت تصادف کرد و از ریل خارج شد. این حادثه شش زخمی بر جای گذاشت. چند ماه قبل از این واقعه باز در ورامین یک پراید روی ریل متوقف‌شده بود که قطار با آن تصادف کرد. دو سرنشین پراید به طرز معجزه‌آسایی زنده ماندند و فقط زخمی شدند. چند سال قبل در سال ۸۱ نیز در همان حوالی یک خودرو روی ریل متوقف‌شده و در پی برخورد قطار تمام سرنشینان سواری جانشان را ازدست‌داده بودند. 


روز ۲۰بهمن سال گذشته نیز یک قطار مسافربری از تهران به ارومیه می‌رفت که دیزل آن از خط خارج شد. در این حادثه هیچ‌یک از ۱۱۵مسافر قطار آسیب ندیدند، همین امسال در روز ۲۲فروردین باز هم یک قطار مسافربری از ریل خارج شد. این بار اتفاق در مسیر زاهدان-تهران رخ داد و البته تلفات نداشت. آخرین مورد حادثه ریلی نیز مربوط به خروج قطار تهران-زاهدان از ریل در روز ۱۳اردیبهشت است که به دلیل توفان شن به وقوع پیوست و خوشبختانه کسی جان خود را از دست نداد.  


نکته مهم در سوانح ریلی کشور این است، دلایل این سوانح تشخیص دلایل این اتفاق‌ها هیچ‌وقت موردبررسی قرار نمی‌گیرد، حتی اگر بررسی شود، راهکار پیشگیرانه برای جلوگیری از تکرار آن اتخاذ نمی‌کنند، اگر غیرازاین بود این‌همه حوادث ریلی مشابه در کشور اتفاق نمی‌افتاد. فقط در ورامین در طول چند سال اخیر چند حادثه مشابه رخ‌داده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha