سه‌شنبه ۴ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۱:۲۱
کد خبر: 342619

مهم‌ترین مشکلات تالاب انزلی کاهش سطح آب دریای خزر و ضرورت آبخیزداری در رودخانه‌های بالادست تالاب و مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی است مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان، یکی از مهم‌ترین مشکلات تالاب انزلی را کاهش سطح آب دریای خزر دانست و بر ضرورت آبخیزداری در رودخانه‌های بالادست تالاب و مبارزه با گیاه مهاجم سنبل آبی تاکید کرد.

تیغ تیز گرما ، به جان تالاب انزلی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه صبح نو، تالاب انزلی که یکی از جاذبه‌های زیست‌محیطی شمال کشور است، در دهه‌های اخیر با مشکلات متعددی مانند ورود آلودگی‌ها، هجوم سنبل آبی و افزایش حجم رسوبات مواجه بوده است. بدین منظور در سال۹۴ سازمان حفاظت محیط‌زیست تلاش کرد مقدمات اجرای طرح بایوجمی را با هدف کاهش عمق لجن در تالاب انزلی فراهم کند.

در سال۱۳۹۶ برای اجرای پایلوت بایوجمی در این تالاب به مساحت ۱۲هکتار اقدامات بیش تری صورت گرفت و در سال۹۷ این طرح تکمیل شد و گزارش آن موردتایید پژوهشکده آبزی‌پروری رسید و در این گزارش تاکید شد که این فناوری قادر به حذف لجن است و برای ماهیان و آبزیان مشکلی ایجاد نخواهد کرد. بدین ترتیب طرح احیای تالاب انزلی از سال۱۳۹۷ آغاز شد. با گذشت بیش از پنج سال همچنان شاهد وضعیت و شرایط نامطلوب این تالاب هستیم. به گفته مسعود باقرزاده کریمی، مدیرکل سابق دفتر حفاظت و احیای تالاب‌های سازمان حفاظت محیط‌زیست، تالاب‌ها در مواردی با کاهش عمق مواجه می‌شوند، تغییر اکولوژیک پیدا می‌کنند و حتی جابه‌جا می‌شوند.

مساحت تالاب انزلی نیز به‌ دلیل اینکه عمقی برای آن باقی نمانده در زمان بارندگی در فصل بهار بیش تر می‌شود. از این رو شرایط اکولوژیک آن تغییر کرده و کارکردهای قبلی خود را از دست داده است اما مهم‌تر از آن، آنچه می‌تواند در آینده تهدیدی جدی برای این تالاب و روستاهای اطراف باشد ازدست‌رفتن قدرت کنترل‌کنندگی سیل این تالاب است.

در این راستا، صولت مرتضوی، معاون اجرایی رییس‌جمهوری ۱۱بهمن ۱۴۰۰ برای پیگیری اجرای دستور رییس‌جمهوری (در سفر ۸بهمن‌ماه به گیلان) مبنی‌بر آزادسازی سواحل دریا ازسوی دستگاه‌های دولتی به رشت سفر و اعلام کرد که پیگیر اجرای دستور آزادسازی حریم دریا و نجات تالاب انزلی و دو رودخانه گوهررود و زرجوب از برنامه‌های این سفر خواهد بود.


با وجود تصمیم دولت برای بازگرداندن حال خوب به تالاب انزلی ولی تیغ تیز گرما در ماه‌های اخیر به جان این پهنه آبی نشسته و جان تعدادی از ماهیان آن را گرفته و سنبل‌آبی همچنان بر بخش‌های بیش تری از تالاب چنگ انداخته است.مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان به اولین و مهم‌ترین اقدام در جهت رفع چالش‌های تالاب اشاره کرد و گفت: اولین و مهم‌ترین اقدام در بخش آبخیزداری است.

آبخیزداری در حوضه بالادست رودخانه‌های منتهی به تالاب و ساماندهی و تثبیت آن موجب کنترل رسوبات می‌شود. احداث سیستم‌های تصفیه فاضلاب خانگی در شهرهای مجاور تالاب انزلی و کنترل فاضلاب‌های بهداشتی و پساب‌های کشاورزی که از حوزه آبخیز وارد تالاب می‌شود نیز از اقدامات موثر در زمینه کاهش مشکلات تالاب است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha