سلامت نیوز: علی سلاجقه معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست در نشست خبری که به مناسبت هفته دولت و روز خبرنگار تشکیل شده بود گفت:« به دنبال تدوین و تصویب قوانین حفاظت و بهره برداری پایدار و ارزیابی محیط زیست هستیم تا در قالب این قوانین، مانع از اجرای پروژه های فاقد مجوز زیست محیطی در این دولت و دولت های آینده شویم. درباره گره های ذهنی مردم و سلامت آنها با کسی شوخی نداریم و صنایع آلاینده متخلف را تعطیل می کنیم.»    

به دنبال تدوین وتصویب قوانین حفاظت وبهره برداری پایدار و ضمانت اجرایی ارزیابی محیط زیستی هستیم/ صنایع آلاینده را در صورت ادامه تخلف، تعطیل می کنیم

به گزارش سلامت نیوز سلاجقه در پاسخ به پرسش خبرنگار سلامت نیوز که "نگرانی از دوباره از سرگیری طرح های بدون ارزیابی و پرآسیبی که شما آنها را باطل اعلام کرده اید در بین کنشگران، رسانه ها و شهروندان به شدت وجود دارد؛ چه سازوکار اطمینان بخشی برای اینکه چنین اتفاقی رخ ندهد و طرح هایی از جمله "شیرین سازی وانتقال آب دریای خزر"،" پتروشیمی امیرآباد" و" پتروشیمی بهبهان"مجددا در دستور کار دولت ها و مدیران بعدی قرار نگیرد در نظر دارید؟" گفت:« به دنبال تدوین و تصویب قوانین حفاظت و بهره برداری پایدار و ارزیابی محیط زیست هستیم تا در قالب این قوانین، مانع از اجرای پروژه های فاقد مجوز محیط زیستی در این دولت و دولت های آینده شویم. اکنون به "مرکز پزوهش های مجلس شورای اسلامی فرستاده شده تا به زودی در دستور کار قرار گرفته و قانونمند شود. این ها همه مطرح شده است و انشاالله قرار است نهادینه شود تا هر دولتی آمد نگران نباشیم و تضمین وجود داشته باشد که این پروژه ها دیگر اجرایی نخواهد شد.»

او افزود:« این دولت دو میثاق محیط زیستی دارد که یکی تاکید رییس جمهور مبنی بر"توسعه، فرع بر محیط زیست بودن" است و دیگری اینکه در دولت مطرح شده که هیچ پروژه عمرانی بدون مجوز محیط زیست کلنگ نخواهد خورد.»

سلاجقه با اشاره به اینکه همه اعضای هیات دولت بر این میثاق ها پایبند هستند گفت:« رییس جمهور همواره بر رفع گره های ذهنی مردم درباره چالش های محیط زیستی تاکید کرده است.»

در مورد سلامت مردم با کسی شوخی نداریم

دومین پرسش خبرنگار "سلامت نیوز" از معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره "صنایع آلاینده" از جمله دو صنعت استحصال ید در استان گلستان بود. دو صنعت "کانسار خزر" و " شورابه ید" در استان گلستان علیرغم تاکید "سازمان انرژی اتمی" بر اصلاح روش های پسماندداری و تزریق پسماند به اعماق زمین، همچنان پس از 13 سال فعالیت، پسماندهای زیان بار آلوده به به "رادیوم" و "باریوم" خود را به "تالاب اینچه" می ریزند؛ به گونه ای که حجم این تالاب در اثر ورود پسماندهای این صنعت 10 برابر شده و با شکست دایک پسماند، مراتع اطراف آلوده شده است گفت:« ظرف همین هفته یک گروه ارزیاب ویژه برای بررسی آلایندگی این صنعت به منطقه ارسال می کنیم و قطعا در مورد سلامت مردم با کسی شوخی نداریم. این صنعت یا باید در یک بازه زمانی مشخص برای کاهش آلایندگی خود اقدام کند و یا دستور تعطیلی آن را صادر خواهیم کرد.»

سلاجقه با اشاره به حساسیت ریاست جمهوری به بحث احیای دریاچه ارومیه گفت:« در بحث احیای دریاچه ارومیه تاکنون سرمایه گذاری زیاد همراه با کارهای سخت افزاری گسترده ای صورت گرفته است و ما هم به دنبال نجات این دریاچه هستیم».

او با بیان اینکه بخش عمده اقدامات سخت افزاری برای احیای دریاچه ارومیه انجام شده و این دولت به دنبال تکمیل پروژه ها است تاکید کرد:« در حال حاضر 600 میلیون مترمکعب آب برای انتقال به دریاچه آماده است؛ اما هنوز تونل انتقال آب که می بایست 22 بهمن سال گذشته به بهره برداری می رسید مشکل فنی دارد و قابل آب اندازی نیست».

افزایش سطح زیر کشت منطقه در تضاد با برنامه احیای دریاچه ارومیه

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با انتقاد از افزایش سطح زیر کشت در حوضه دریاچه ارومیه، آنرا در تضاد با سیاست های احیای این دریاچه توصیف کرد و گفت:« ما از وزارت نیرو خواسته ایم حقابه ای که به دریاچه ارومیه و همچنین تالاب گاوخونی تحویل می شود، در سر تالاب تحویل داده شود تا برداشت های غیرمجاز از آب در طول مسیر صورت نگیرد».

سلاجقه از وزارت جهاد کشاورزی نیز خواست تا بحث الگوی کشت و کشت گیاهان کم آب بر را در این حوضه به صورت جدی تری دنبال کند.

او با اشاره به نتایج یک پژوهش دانشگاهی متذکر شد:« بحث تغییرات اقلیمی نقش اول را در کاهش آب دریاچه ارومیه داشته است و پس از آن بحث تغییر کاربری اراضی است که مشکل ساز شده است.»

وضعیت محیط بانان و کارکنان سازمان و بودجه محیط زیست

رییس سازمان حفاظت محیط زیست درباره وضعیت معیشتی محیط بانان و کارکنان سازمان حفاظت محیط زیست گفت:« از دی ماه سال گذشته بحث افزایش مزایای محیط بانان و کارکنان سازمان انجام شده و در حال حاضر هم با افزوده شدن حدود 300 میلیارد تومان به بودجه امسال سازمان، احکام افزایش 50 درصدی حقوق پرسنل در حال انجام است.»

سلاجقه از برگزاری مناقصه برای خرید تجهیزات انفرادی محیط بانان خبر داد و تصریح کرد:« پایش مناطق حفاظت شده به صورت مرکزی، بار زیادی از دوش محیط بانان بر می دارد و این امر در دستور کار ما قرار دارد.»

او افزود:« همه 1200 موتوری که بین استان های کشور توزیع شده به دستگاه GPS مجهزند.

به گفته معاون رییس جمهور، برنامه های سازمان حفاظت محیط زیست برای بودجه سال 1402 تا آخر شهریورماه برای ارایه به دولت آماده خواهد بود.

پیگیری حقابه هامون

سلاجقه در ادامه با اشاره به خلف وعده طرف افغان برای تخصیص حقابه هامون تاکید کرد:« وقتی طرف مقابل به تعهدات خود پایبند نباشد ما هم از طریق سازمان های بین المللی برای دریافت حقابه هامون اقدام خواهیم کرد.»

انتصاب مدیران و شایعه استعفا

رییس سازمان حفاظت محیط زیست با بیان اینکه در انتصاب مدیران به هیچ وجه تحت فشار نیستیم، گفت:« اعتقاد من بر این است که نیروهای شایسته درون سازمان می بایست ارتقا پیدا کنند و به جایگاه های عالی سازمان دست یابند».

سلاجقه، مدیریت سازمان حفاظت زیست را فارغ از مباحث مطرح شده اخیر در فضای مجازی عنوان کرد و درباره شایعه استعفای خود گفت:« تا لحظه ای که در این جایگاه هستم با قدرت به وظایف و مسوولیت های خود عمل خواهم کرد».

پیگیری پرونده برومند نجفی

او با اشاره به روند پرونده محیط بان برومند نجفی و اقدامات انجام شده از سوی سازمان حفاظت محیط زیست برای شکستن حکم و جلب رضایت خانواده مقتول تاکید کرد:« ما از همه دستگاه های مسوول برای پاسخگویی نسبت به حادثه دلخراش شهادت محیط بان برومند نجفی پیگیر هستیم.

سلاجقه همچنین افزود:« در این زمینه مکاتبات و جلسات متعددی با قوه محترم قضاییه و وزارت کشور هم برگزار کرده ایم. البته این موضوع که هنوز قاتل این محیط بان دستگیر نشده، برای ما سوال برانگیز است».

بهره برداری از آب های ژرف

معاون رییس جمهور با رد ادعای ورود پروژه بهره برداری از آب های ژرف به فاز اجرایی گفت:« این پروژه هنوز در فاز مطالعاتی قرار دارد و تا مجوز محیط زیستی خود را دریافت نکند وارد فاز اجرایی نخواهد شد.»

رییس سازمان حفاظت محیط زیست از اتصال 8 خدمت این سازمان به پنجره واحد دولت الکترونیک و نیز الکترونیکی شدن 35 خدمت خبر داد و افزود:« تا پایان شهریور ماه، نقشه های ارزش گذاری اقتصادی منابع محیط زیستی 6 استان کشور آماده خواهد شد.»

برگزاری جلسات ستاد مدیریت پسماند

سلاجقه درباره برگزاری جلسات "ستاد ملی مدیریت پسماند" گفت:« از 31 جلسه ای که ستاد مدیریت پسماند در طول 15 سال گذشته برگزار کرده است حدود 50 درصد این جلسات در یکسال اخیر و در دولت سیزدهم برگزار شده است.»

او با اشاره به تاکید رییس جمهور نسبت به مدیریت پسماند در 3 استان شمالی کشور، استفاده از ظرفیت پسماندها برای بحث سوخت را از راهکارهای موثر در این زمینه برشمرد.»

تامین بخشی از سوخت صنایع سیمان از طریق پسماند

به گفته معاون رییس جمهور مقرر شده است که مجموعه "سیمان تهران" بخشی از سوخت خود را از پسماندها تامین کند و این کار برای دیگر صنایع سیمان نیز انجام خواهد شد.

سلاجقه از پیشنهاد تهاتر گاز بین پالایشگاه و نیروگاه اصفهان برای جلوگیری از مازوت سوزی در فصل زمستان خبر داد و گفت:« تلاش می کنیم این تهاتر در مورد نیروگاه و پالایشگاه شازند هم انجام شود».

سلاجقه در خصوص بهره برداری از طرح های زیست محیطی در یکساله نخست دولت سیزدهم، گفت:« در هفته محیط زیست امسال 88 پروژه و در هفته دولت هم 37 پروژه محیط زیستی به بهره برداری رسید».

در پایان این نشست خبری، معاون رییس جمهور و رییس سازمان حفاظت محیط زیست از پوستر بیستمین نمایشگاه محیط زیست که از 19 تا 22 مهرماه در بوستان گفتگوی تهران برگزار خواهد شد رونمایی کرد.

برچسب‌ها