سلامت نیوز: جمعی از استادان دانشگاه و فعالان مدنی محیط زیست ومنابع طبیعی استان مازندران با ارسال یک نامه به وزیر نیرو، برکناری مدیرعامل "شرکت اب منطقه ای مازندران" را از او درخواست کردند.

برای ایجاد تحول در ساختار مدیریت منابع آب استان مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای مازندران را برکنار کنید

به گزارش سلامت نیوز در این نامه آمده است:« عملکرد بسیار ضعیف مدیریت کلان آب استان، به ویژه طی یک دهه گذشته، مازندران را همانند بسیاری از استان های دارای چالش آبی، به مشکلات متعددی دچار نموده است. به بیان دیگر، نبود تفکر مدیریت یکپارچه در طرح های توسعه آبی، این استان سرسبز و زرخیز را عملاً به مرز نابودی کشانده است.»

در بخش دیگری از این نامه می خوانیم:« همه این هجمه‌ها با وجود مخالفت‌های آشکار کارشناسان مستقل استان، متأسفانه با ارائه اطلاعات نادرست و یکجانبه مدیریت منابع آبی استان، دخالت های نابجا، غیرضروری و غیرکارشناسی نمایندگان استان در مجلس و تصمیمات غیرکارشناسی و سطحی مدیریت کلان استان در حال برنامه ریزی و اجراست که موجی از نگرانی را در میان مردم، متخصصین و نخبگان در خصوص حال و آینده مازندران رقم زده است.»

امضاکنندگان این نامه در انتها نوشته اند:« اینجانبان امضا کنندگان این درخواست استدعای عاجل داریم تا در راستای صیانت از امنیت آبی کشورمان و حفظ نقش استان مازندران در امنیت غذایی این سرزمین، از استمرار تحمیل تصمیمات نابخردانه در مدیریت منابع آب ممانعت نموده و با هدف ایجاد تحول در ساختار مدیریت منابع آب استان، نسبت به برکناری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و گماردن فردی با رویکرد مدیریت "تقاضا" به جای مدیریت "عرضه" از تبدیل شدن مازندران به کانون سدسازی و انتقال آب و مدیریت سازه محور آب جلوگیری فرمائید.»

متن کامل این نامه در ادامه می آید.

به نام خدا

جناب آقای مهندس محرابیان

وزیر محترو نیرو

موضوع: درخواست برکناری مدیرعامل شرکت آب منطقه ای مازندران

باسلام و احترام

همان طور که مستحضرید استان مازندران همواره به واسطه‌ی وجود منابع آب نسبتاً مطلوب، تکیه‌گاه امنیت آبی، زیستی و غذایی کشور بوده است که انتظار می‌رفت با توجه به پتانسیل‌های طبیعی و اقلیمی، این جایگاه استان در پایداری سرزمین محفوظ بماند.

متأسفانه عملکرد بسیار ضعیف مدیریت کلان آب استان به ویژه طی یک دهه گذشته، مازندران را همانند بسیاری از استان های دارای چالش آبی، به مشکلات متعددی دچار نموده است. به بیان دیگر، نبود تفکر مدیریت یکپارچه در طرح های توسعه آبی، این استان سرسبز و زرخیز را عملاً به مرز نابودی کشانده است. ناکامی شدید در اجرای درست طرح تعادل بخشی منابع آب زیرزمینی و تشدید کسری این منابع، افت شدید و بسیار نگران کننده‌ی کیفیت آب زیرزمینی، خشک شدن بسیاری از چشمه‌ها و رودخانه‌ها علی رغم عدم تغییر قابل توجه و معنی‌دار در میزان و الگوی بارش، نابودی بسیاری از تالابها، پیکره‌ها و اکوسیستم‌های آبی، وقوع نزاع‌ها و تعارضات اجتماعی متعدد، تضعیف فرهنگ‌های ارزشمند بومی-محلی و... برخی از ضربات سنگین مدیریت نامناسب آب استان به پایداری سرزمین و جامعه مازندران میباشد. اثرات ثانویه، بلند مدت و بعضاً بی بازگشت این کاستی‌ها بدون شک بسیار وسیع‌تر و عمیق‌تر رقم خواهد خورد.

ساخت سدهای فینسک، زارم رود و چرگت در بالادست و پایین دست سد شهید رجایی در حوضه تجن بزرگ، به تنهایی یادآور تکرار تجربه‌ی شکست خورده‌ی "کارون و خوزستان" در "تجن و مازندران" است. متأسفانه وضعیت سایر حوضه های استان بهتر از حوضه تجن نیست و ساخت سدهایی همچون سجادرود، کسیلیان، ازارود، آپون، شهدا و ... بدون تردید نابودی طبیعت مازندران و تحمیل شرایط زیستی ناپایدار بر بیش از ۳/۵ میلیون نفر از ساکنان استان را در پی خواهد داشت. جالب‌تر آنکه مدیریت آب استان هیچ اعتقادی به منویات رئیس محترم دولت در خصوص پایداری سرزمین و رعایت حقوق محیط زیست هم ندارد، که جهنم برپا شده برای ذخیرگاه جنگلی پیرامون آب بندان الندان و از بین رفتن بیش از ۱۳۰۰۰ اصله درخت از گونه‌های نادر و ارزشمند هیرکانی در این آب بندان کوچک و طبیعی با مدیریت نادرست شرکت آب منطقه‌ای مازندران خود آینه‌ی تمام نمایی است از عملکرد این شرکت که بی شک از تفکر منسوخ "مدیریت عرضه" ناشی می‌شود. پیش بینی غیر منطقی و ناسازگار با واقعیت از سوی شرکت آب منطقه‌ای مازندران و برنامه‌ریزیهای کلان انجام شده برای افزایش ۶۰ درصدی مصرف آب در افق ۱۴۲۵، بدون شک این استان را از سکنه خالی خواهد نمود.

همه این هجمه‌ها با وجود مخالفت‌های آشکار کارشناسان مستقل استان، متأسفانه با ارائه اطلاعات نادرست و یکجانبه مدیریت منابع آبی استان، دخالت های نابجا، غیرضروری و غیرکارشناسی نمایندگان استان در مجلس و تصمیمات غیرکارشناسی و سطحی مدیریت کلان استان در حال برنامه ریزی و اجراست که موجی از نگرانی را در میان مردم، متخصصین و نخبگان در خصوص حال و آینده مازندران رقم زده است.

جناب آقای محرابیان!

در حالی که مدیرعامل محترم شرکت آب منطقه‌ای استان از هیچ فرصتی برای ارائه اطلاعات نادرست به مدیران و مسئولین محلی در خصوص وضعیت وخیم و نگران کننده آینده آبی مازندران فروگذار نمی‌کند؛ ولی در طول چهار سالی که مردم و مسئولین محلی و کارشناسان در حال رایزنی برای توقف ساخت سد فینسک و انتقال آب آن به سمنان بوده‌اند، کوچک ترین واکنش و همراهی را از خود نشان نداده است.

اوج این بی مبالاتی در جلسه اخیر کمیته فنی سازمان حفاظت محیط زیست در خصوص سد فینسک متبلور شد، آنگاه که مدیر عامل شرکت آب منطقه ای که باید حسب مأموریت ها و وظایف قانونی به احقاق حقوق آبی حوضه های آبی تحت مدیریت سازمان خود بپردازد، در این جلسه مهم شرکت نکرد و البته قابل پیش بینی است که در این شرایط، یکی از نمایندگان ادوار مجلس شورای اسلامی از حوضه مقصد انتقال آب سد فینسک، خواستار ابقای ایشان در مسئولیت مدیریت شرکت آب منطقه ای مازندران باشد.

وزیر محترم نیرو!

اینجانبان امضا کنندگان این درخواست استدعای عاجل داریم تا در راستای صیانت از امنیت آبی کشورمان و حفظ نقش استان مازندران در امنیت غذایی این سرزمین، از استمرار تحمیل تصمیمات نابخردانه در مدیریت منابع آب ممانعت نموده و با هدف ایجاد تحول در ساختار مدیریت منابع آب استان، نسبت به برکناری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای و گماردن فردی با رویکرد مدیریت "تقاضا" به جای مدیریت "عرضه" از تبدیل شدن مازندران به کانون سدسازی و انتقال آب و مدیریت سازه محور آب جلوگیری فرمائید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha