دوشنبه ۲۸ شهریور ۱۴۰۱ - ۱۱:۳۹
کد خبر: 344803

 بر اساس آمار مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ایالات متحده اکثر آمریکایی‌ها به‌ طور متوسط روزانه بیش از ۳۴۰۰ میلیگرم سدیم مصرف می‌کنند.

کاهش تاثیر منفی غذاهای فرآوری شده با نمک سبز

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تصور کنید فست‌فود و غذاهای فرآوری شده مانند پیتزا یا چیپس و حتی پاپ‌کورن نمکی همگی خوراکی‌های خوشمزه اما مملو از سدیم است. باید بدانید کاهش مصرف سدیم برای سلامت مهم است. اگرچه ممکن است حذف نمک برای شما دلهره‌آور به نظر برسد اما خوشبختانه راه‌ حل جدیدی برای رفع آن وجود دارد.

نمک سبز نوعی نمک گیاهی سبز است. به معنای واقعی کلمه این نمک سبز است.

اما چگونه؟ این نمک از آبگیری مارچوبه دریایی یا سالیکورنیا تهیه شده که پس از آسیاب کردن آن به پودر سبز رنگی تبدیل می‌شود.

این گیاه آبدار که به نام‌های لوبیای دریایی، مارچوبه دریایی و... نیز شناخته می‌شود، به‌ طور طبیعی در جایی که آب نمک وجود دارد، رشد می‌کند.

مارچوبه دریایی در باتلاق‌ها، سواحل دریا و نزدیک تالاب‌های شور رشد می‌کند. این شرایط همان چیزی است که به این سبزی طعم شور و سبز می‌دهد. رنگ سبز نشان می‌دهد این نمک سرشار از کلروفیل و مواد مغذی مختلف مانند پتاسیم، ید، منیزیم و ویتامین B۳ است.

طبق نتایج تحقیق منتشر شده در سال ۲۰۲۲ سالیکورنیا همچنین حاوی خواص آنتی‌اکسیدانی و ضد دیابتی است که در کاهش التهاب موثر است.

نتایج سایر تحقیقات منتشر شده نشان می‌دهد سالیکورنیا ممکن است به جلوگیری از فشار خون بالا و محافظت از آسیب به کلیه‌ها و کبد کمک کند.

اما آنچه که واقعا ادعای شهرت نمک سبز را افزایش داد، میزان کم سدیم آن است. نمک سبز حاوی نصف مقدار سدیم نمک معمولی است. در حقیقت در حالی که نمک معمولی(نمک دریا و نمک خوراکی) تقریبا ۴۰ درصد سدیم دارد، نمک سبز حاوی تقریبا ۲۰ درصد سدیم است. بنابراین اگر در مورد سطح سدیم خود نگران هستید، مصرف نمک سبز ممکن است ایده خوبی باشد.

طعم آن شور است اما این شوری به اندازه شوری نمک‌های رایج نیست؛ به همین دلیل برای اینکه طعم شوری بیشتری به غذا بدهید، باید میزان بیشتری از آن استفاده کنید و یا بر اساس پیشنهاد آشپزها و دیگر مصرف‌کنندگان می‌توان آن را با مقدار بسیار کم از نمک معمولی ترکیب کرد.

سالیکورنیا به دلیل خصوصیات منحصر به فرد خود مانند مقاومت زیاد به شوری روی خاک و شوری زیاد جوانه می‌زند و به دلیل امکان استفاده از آب شور برای آبیاری گیاهی است که در کشورهایی مانند آمریکا، عربستان سعودی و مکزیک رشد می‌کند.

این گیاه در مناطق باتلاقی و شور مانند دریاچه ارومیه، قم، باتلاق گاوخونی، سواحل خلیج فارس تا دریای عمان، خراسان جنوبی، آذربایجان شرقی، خوزستان و بخشی از گرگان نیز رشد می‌کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha