سلامت نیوز: رودخانه "دیوچشمه" در شرق گلستان و در قلب جنگل های هیرکانی دلند، در اثر تخلیه پساب آلوده و خون کشتارگاه یک شرکت مرغداری در وضعیت نامطلوبی قرار گرفته است. رودخانه ای که از داخل شهر و کنار "شهرداری دلند" عبور می کند و سلامت شهروندان را به خطر می اندازد.

آلودگی رودخانه "دیوچشمه" گلستان در قلب هیرکانی به وسیله کشتارگاه یک مرغداری

به گزارش سلامت نیوز یک شرکت مرغداری در شهر"دَلَند" در شرق استان گلستان با وجود دارا بودن تصفیه خانه فاضلاب، در ساعات میانی شب آنرا خاموش، و خونابه ها را به رودخانه دیوچشمه در قلب جنگل های هیرکانی دلند هدایت می کند.

دلیل این کار از سوی برخی صاحبنظران محلی، کاهش هزینه های برق شرکت عنوان شده که موجب می شود این شرکت مرغداری، در ساعات میانی شب حدود ساعت 21 و 22 که احتمال آمدن ماموران محیط زیست صفر است، تصفیه خانه را غیرفعال و خونابه ها و پساب را به خارج از کارخانه رهاسازی می کند.

در همین حال منابع آگاه محلی می گویند این شرکت به طور طبیعی باید یکی دو بار در ماه چاه خود را تخلیه کند و به دلیل چربی گرفتن چاله های اول، باید با بیل مکانیکی و کمپرسی آنها را پاکسازی کند؛ اما باز هم برای کاهش هزینه ها و سود بیشتر، تنها به این بسنده می کنند که هفته ای یکبار لجن کش آنرا هم می زند و سپس همان را به سمت رودخانه دیوچشمه رها و هدایت می کند.

عجیب اینجاست که این رودخانه از داخل شهر دلند عبور کرده و آلودگی آن با چشم مشهود است. آلودگی که سلامت شهروندان را به شدت به خطر می اندازد؛ اما به نظر می رسد هیچیک از مسوولان این شهر نگران این الودگی و اثر آن بر شهروندان نباشد.

آلودگی محصولات کشاورزی و خاک

علاوه بر این ها، بخشی از پساب آلوده این کشتارگاه به اراضی کشاورزی همجوار می ریزد که باعث آلوده شدن خاک و محصولات کشاورزی و بوی بد در روستاهای اطراف می شود.

اهالی 4 روستای "قره قاچ"، "توران ترک"، "توران فارس" و "رخشانی" از این بوی بد در برخی از ساعات در روستای شان شکایت فراوان دارند. آنها می گویند در فصول بهار و تابستان، همین آب آلوده به کشاورزان فروخته می شود تا برای آبیاری محصولات خود از آن استفاده کنند.

معرفی به دستگاه قضایی استان

غلامرضا کریمی رییس اداره محیط زیست رامیان در اینباره به سلامت نیوز گفت:« متاسفانه این تخلف از سوی کشتارگاه فوق انجام گرفته و هفته گذشته برای این شرکت، پرونده تخلف تنظیم و آنرا به دادگاه معرفی کردیم.»

او افزود:« اکنون منتظر رسیدگی دستگاه محترم قضایی استان و صدور حکم هستیم تا جلوی آلودگی محیط زیست رودخانه و در خطر افتادن سلامت محیط زندگی شهروندان گرفته شود.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha