اغلب به بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیر الکلی توصیه می شود وزن خود را کاهش دهند، اما انجام این کار دشوار است و زمان زیادی را می طلبد.

ورزش برای از بین بردن چربی های اطراف کبد موثر است

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از مهر، اکنون محققان گزارش داده‌اند که راهبرد دیگری را یافته‌اند که می‌تواند به کاهش چربی کبد در افراد مبتلا به این بیماری، که تقریباً ۳۰ درصد از جمعیت جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، کمک کند.

به گزارش مدیسن نت،متاآنالیز جدید نشان داد که ورزش با شدت متوسط حدود ۱۵۰ دقیقه در هفته، به طور قابل توجهی باعث کاهش چربی کبد در بیماران می شود.

دکتر «جاناتان استاین»، محقق ارشد از مرکز پزشکی میلتون در پنسیلوانیا، گفت: «من زمان زیادی را صرف تلاش برای کمک به بهبود زندگی بیماران مبتلا به بیماری کبد چرب غیرالکلی می کنم. در این برهه از زمان، ما هنوز درمان دارویی تایید شده برای این بیماری نداریم.»

در حالی که تحقیقات نشان داده بود که ورزش می تواند چربی کبد، آمادگی جسمانی، ترکیب بدن و کیفیت زندگی را بهبود بخشد، میزان مشخصی از ورزش وجود نداشت که این تاثیر را نشان دهد.

برای این مطالعه، محققان کاهش نسبی ۳۰ درصدی چربی کبد را که با اسکن MRI اندازه‌گیری می‌شد به‌عنوان بهبود معنی‌دار در نظر گرفتند. سپس، ۱۴ کارآزمایی با مجموع ۵۵۱ نفر مبتلا به کبد چرب غیرالکلی را بررسی کردند.

محققان دریافتند که مستقل از کاهش وزن، ورزش ۳.۵ برابر بیشتر احتمال دارد که به این کاهش ۳۰ درصدی در چربی کبد در مقایسه با مراقبت های استاندارد کمک کند.

سپس دوز بهینه ورزش را تعیین کردند و دریافتند که ۳۹ درصد از بیمارانی که به مدت ۱۵۰ دقیقه در هفته یا بیشتر ورزش می کردند، در مقایسه با ۲۶ درصد از بیمارانی که کمتر از آن ورزش می کردند، پاسخ درمانی قابل توجهی داشتند.

استاین گفت: «شواهد زیادی وجود دارد که نشان می‌دهد ورزش، حتی اگر یک گرم هم وزن کم نکنید، اثرات مفید زیادی دارد.»

استاین در ادامه افزود: «یک مثال از ورزش متوسط می تواند پیاده روی سریع باشد که در آن فرد ممکن است شروع به عرق کردن کند اما همچنان می تواند با یک همراه در پیاده روی هم صحبت کند. مثال دیگر دوچرخه سواری سبک است.»

چربی در کبد در نهایت منجر به التهاب می شود و می تواند در طول زمان به فیبروز کبدی، سیروز، بیماری کبدی مرحله نهایی یا سرطان کبد تبدیل شود.

اینکه چقدر طول می کشد تا رژیم ورزشی کار کند کاملاً مشخص نیست، اما نتایج مطالعات در متاآنالیز از چهار هفته تا یک سال متغیر بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha