سلامت نیوز: همزمان با "روز جهانی تالاب ها" و درست در روزهایی که پنجاهمین سالگرد کنوانسیون رامسر در ایران برگزار شد زمزمه های برداشت لیتیم و پتاسیم از گاو خونی و البته هشدارهای مسوولان محیط زیست اصفهان در اینباره به گوش رسید.

سونامی نمک و ریزگرد در صورت برداشت لیتیم و پتاسیم از گاوخونی

به گزارش سلامت نیوز اما مدیرکل حفاظت محیط زیست استان اصفهان، سخنانی تکان دهنده را در این مراسم عنوان کرد. احمد رضا لاهیجان زاده با اعلام مخالفت سازمان حفاظت محیط زیست با پروژه "برداشت فلزاتی از جمله لیتیم و پتاسیم از شورآبه های تالاب گاوخونی" از مردم دوستدار محیط زیست گاوخونی درخواست حضور درصحنه و همکاری کرد.

او گفته که در صورت اجرایی شدن این پروژه و با توجه به لابیگری قوی که دست محیط زیست را کوتاه می‌کند، برای همیشه باید فاتحه گاوخونی را خواند. لاهیجان زاده هشدار داد که در صورت برداشت و حمل شورآبه‌ها، تراز آب گاوخونی کاهش می یابد و با کاهش رطوبت سطح، سونامی نمک و ریزگرد به راه می‌افتد. رطوبتی که عامل تثبیت تپه های ماسه‌ای بوده کاهش می یابد و ماسه ها به سمت شهر پیشروی خواهند کرد. در واقع، تغییرات بیشتر اقلیمی به سمت خشک شدن پیش می‌رود و چون رطوبت اندک گاوخونی در تعدیل آب و هوای اطراف از جمله مناطق "ورزنه" و "جرقویه" موثر است باعث افزایش گرما و ریزگردهای سمی در تابستان و مواقع تغییر فصل خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست اصفهان گفت که تاکنون نیزار و دلتای گاوخونی در هیچ زمانی کاملا خشک نشده بوده؛ اما با تخلیه شورآبه‌ها در آن، کاملا خشک شده و باقیمانده حیات وحش و حاشیه نشینان گاوخونی نیز با معظلات بیشتری روبرو خواهند شد.

تالاب بین‌المللی گاوخونی در جنوب شرقی استان اصفهان و شرق شهرستان ورزنه قرار گرفته که زاینده‌ رود به آنجا می‌ریزد. بخشی از این تالاب در استان یزد واقع شده‌ است.

گاوخونی از تالاب‌های مشهور در جلگهٔ مرتفع مرکزی ایران در مجاورت تپه‌های شنی واقع شده‌ که منابع زیستی غنی ای دارد.این تالاب پناهگاهی برای پرنده‌های مهاجر و زیستگاه برخی گونه های حیات وحش است. با تخصیص بی‌رویه آب به صنایع و باغ‌ها، آب ورودی این تالاب مدت هاست به صفر رسیده و تالاب در واقع نابود شده‌است.

تالاب بین‌المللی گاوخونی با وسعت ۴۷ هزار هکتار در نزدیکی کانون بحران گرد و غبار شرق اصفهان قرار گرفته و در صورت اجرای پروژه "برداشت فلزاتی از جمله لیتیم و پتاسیم از شورابه های تالاب گاوخونی" برای همیشه از دست خواهد رفت.

به نظر می رسد الگوی توسعه ناپایدار حالا حالاها دست از سر کشورهایی مانند ایران که تازه بر قطار توسعه سوار شده اند برنمی دارد و سیاست های نادرستی که با ایجاد درآمدهای کوتاه مدت و سودهای به ظاهر کلانی که البته بیشتر شخصی هستند و منابع ملی و منابع طبیعی را قربانی می کنند قرار نیست اصلاح شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha