معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت جزئیات نحوه فعالیت تیم‌های بهداشت محیط در نوروز ۱۴۰۲ را تشریح کرد.

جزییات بازرسی‌های بهداشتی در نوروز / کنترل بیماری‌های واگیر از مبادی مرزی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، مهندس محسن فرهادی، درباره تمهیدات وزارت بهداشت برای بازرسی‌های صنوف در عید نوروز، گفت: با توجه به اینکه در مسیر کنترل و مهار کرونا قرار گرفتیم، پیش‌بینی می‌کنیم که امسال سفرهای نوروزی افزایش یابد؛ بویژه در روزهای نخست تعطیلات نوروزی که هنوز ماه مبارک رمضان آغاز نشده است، حجم سفرها بیشتر خواهد بود.

وی افزود: با هماهنگی کمیته تمهیدات بهداشت و درمان نوروز، قرار شد از روز ۲۴ اسفندماه با همکاری سازمان اورژانس کشور و سایر واحدهای مرتبط، طرح نوروزی خود را به شکل سراسری اجرا کرده و تا ۱۴ فروردین ماه سال ۱۴۰۲ نیز ادامه دهیم. از این رو تیم‌های ثابت و سیار بهداشت محیط در نوروز فعال خواهند بود. در تدارک هستیم تا ابلاغیه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور ارسال کنیم که تیم‌های ثابت و سیار خود را با ۱۰۰ درصد توان تشکیل دهند.

او ادامه داد: علاوه بر افزایش سفرهای نوروزی که باید اقدامات مقتضی آن انجام شود باید آماده ورود به ماه مبارک رمضان هم باشیم تا برای هر دو مورد اقداماتی در جهت تامین و ارتقای سلامت مردم انجام دهیم.

او با تاکید بر اینکه کنترل و نظارت ویژه بر مراکز و رستوران‌های سر راهی، هتل‌ها، متل‌ها، قنادی‌ها، آرایشگاه‌های مردانه و زنانه، پاساژها و مراکز عرضه مواد غذایی، پارک‌ها و جنگل‌های حفاظت شده و... برقرار خواهد بود، تصریح کرد: این روند تا پنجم فروردین‌ ماه ۱۴۰۲ ادامه دارد و از این تاریخ به بعد، شکل و نوع بازرسی‌های ما به سمت ساعت آغاز فعالیت واحدهای صنفی با تاکید بر آش فروشی‌ها، حلیم فروشی‌ها و قنادی‌ها با تاکید بر کنترل شیرینی‌های ایام ماه مبارک رمضان نظیر زولبیا و بامیه می‌رود.

فرهادی اظهار کرد: کنترل مواد غذایی با کمک آزمایشگاه‌های این حوزه و با کمک دستگاه پرتابل مواد غذایی برای سنجش بار میکروبی آلودگی سطوح و مواد غذایی، کنترل آب شرب و شبکه‌های آب رسانی، اندازه گیری و کنترل روغن مصرفی به خصوص در ماه رمضان در دستور کار ویژه است. نظارت‌های مربوط به ماه رمضان تا پایان ماه مبارک ادامه خواهد داشت.

معاون فنی مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت درباره تیم‌های بهداشت محیط فعال در طرح نوروزی و ماه رمضان، توضیح داد: سعی بر این است که حدود ۲۰۰۰ تا ۲۵۰۰ تیم سیار داشته باشیم و با حداکثر توان به فعالیت خود ادامه دهیم. از طرفی تیم‌های ثابت بهداشت محیط نیز به کار خود و پشتیبانی از تیم‌های سیار ادامه می‌دهند

او درخصوص روند رصد و بازرسی‌های بهداشتی در مبادی مرزی کشور، بیان کرد: پایانه‌های مرزی باید تحت کنترل بیماری‌های واگیر قرار گیرند. کارشناسان بهداشت محیط در برخی مبادی مرزی مهم که پر تردد است استقرار نیرو دارند و در سایر مبادی مرزی دیگر هم حتما بازرسی دوره‌ای انجام خواهد شد. این نظارت‌ها در مبادی مرزی زمینی (راه‌آهن و پایانه اتوبوسرانی)، دریایی و هوایی و برقرار است.

وی افزود: همکاران بهداشت محیط در کنار کارشناسان مرکز مبارزه با بیماری‌های واگیر این کنترل‌ها را برای مبادی ورودی دارند تا اگر مورد خاصی از بیماری واگیر وجود داشت از همان ابتدا شناسایی و کنترل شود. بررسی آب سالم،‌ دفع بهداشتی فاضلاب، جمع آوری پسماند و کنترل سرویس‌های بهداشتی هدف اصلی همکاران ما در این بخش است.

او ادامه داد: باید توجه کنیم که با توجه به تغییر فصل و گرم شدن هوا احتمالا انواع بیماری‌های واگیر بویژه بیماری‌های گوارشی و روده‌ای وارد کشور شود؛ موضوع مهم این است که تشدید نظارت‌های ما هوشیارانه این بیماری‌ها را شناسایی و کنترل کند. توصیه اصلی ما خودمراقبتی و رعایت بهداشت فردی است که عمدتا در تمام بیماری‌ها یکسان است.

وی در پاسخ به سوالی درباره اینکه آیا برای سفرهای نوروزی مانند دو سال گذشته محدودیت‌هایی برای استفاده از ماسک و ... وجود دارد یا خیر؟، گفت: همچنان توصیه اکید ما این است که افراد در فضای بسته مخصوصا هنگام سفر از ماسک استفاده کنند. محدودیتی برای ممانعت از سفر نداریم اما همچنان تکمیل واکسیناسیون و استفاده از ماسک از تاکیدات ویژه ما است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha