تعریف سبک زندگی و اینکه سبک زندگی سالم چه شاخصه هایی دارد، بررسی اهمیت توجه به سبک زندگی و تاثیر سبک زندگی در فرزند پروری.

تاثیر سبک زندگی خانواده  در زندگی فرزندان

آلفرد آدلر روانشناس اتریشی اولین کسی بود که اصطلاح سبک زندگی را به کار برد. او در کتاب «مورد خانم آر» توضیح داد که چطور دوران کودکی یک فرد بعداً بر روش زندگی او تأثیر می گذارد.

بعد از آن بود که استفاده از اصطلاح سبک زندگی کاربرد زیادی در روانشناسی، جامعه شناسی، پزشکی و ... پیدا کرد و به طبع آن تعاریف زیادی نیز برای این مفهوم به وجود آمد.

بطور کلی می توان گفت همه اعمال، رفتارها، تفکرات و تصمیمات یک فرد سبک و روش زندگی او را شکل می دهند. این موضوع شامل روابط اجتماعی، الگوی مصرف، سرگرمی و پوشش هم می شود.

در واقع سبک زندگی منعکس کننده نگرش ها، ارزش ها و جهان بینی فرد است. البته می توان این تعریف را در مقیاسی بزرگتر به خانواده و جامعه نیز بسط داد.

سبک زندگی را می توان به دسته های مختلف طبقه بندی کرد. از جمله:

  • فعال
  • سالم
  • انفرادی
  • روستایی
  • شهری
  • عشایری
  • بوهمی
  • دیجیتال

انتخاب سبک زندگی سالم می تواند تعادل و هماهنگی را در همه زمینه های زندگی به همراه بیاورد.

تاثیر سبک زندگی خانواده  در زندگی فرزندان
سبک زندگی سالم

زندگی سالم

می توان سبک زندگی سالم را به عنوان یک الگوی رفتاری ارتقا دهنده سلامت بر اساس انتخاب های شخصی تعریف کرد. چرا که هر کس بر اساس اولویت های فرهنگی و شخصی خود انتخاب می کند چطور سالم زندگی کند.

داشتن یک محیط خانوادگی مثبت می تواند از سلامت روانی و عاطفی حمایت کند. این امر به نوبه خود می تواند منجر به سلامت جسمانی شود. از مزایای داشتن خانواده، افزایش شادی و رضایت است.

مطالعات نشان داده اند که گذراندن وقت با خانواده می تواند به کاهش استرس و اضطراب کمک کند. همچنین باعث می شود زندگی سالم تر و عمر طولانی تری داشته باشید.

اهمیت توجه به سبک زندگی

اهمیت توجه به سبک زندگی بر هیچ کس پوشیده نیست. داشتن زندگی سالم به شما و خانواده شما این امکان را می دهد که حریم امنی برای خود ساخته و خطر ابتلا به ناراحتی های روحی و بیماری های جسمی همچون مشکلات قلبی و عروقی را کاهش دهید.

وقتی با خانواده وقت می گذرانید به میزان قابل توجهی خود را در برابر بروز افسردگی، اضطراب و سایر بیماری های روانی بیمه می کنید. حضور فیزیکی در کنار عزیزان، یک حمایت عاطفی قوی ایجاد کرده، شما را در چالش های زندگی تقویت می کند.

به طور متوسط، کودکانی که وقت خود را با خانواده می گذرانند، در مدرسه عملکرد بسیار بهتری دارند. آنها مهارت های ارتباطی و اهمیت آموزش آن را یاد می گیرند. کودکانی که با خانواده خود وقت می گذرانند کمتر در معرض رفتارهای پرخطر مانند خشونت و سوء مصرف مواد قرار می گیرند.

تاثیر سبک زندگی خانواده  در زندگی فرزندان
تاثیر سبک زندگی در فرزند پروری

تاثیر سبک زندگی در فرزند پروری

تاثیر سبک زندگی در فرزند پروری بسیار مهم است، تا جایی که می شود گفت والدین و سبک زندگیشان کلید موفقیت یا شکست فرزندان در زندگی هستند.

والدین، ناخودآگاه سبک زندگی خود را به فرزندانشان هدیه می دهند. حرفها و نصیحت های والدین در تربیت فرزندان بی فایده است، مهم کارهایی است که انجام می دهند. چون فرزندان از بدو تولد شروع به مشاهده اعمال والدین می کنند تا زمانی که این کارها به عادت آن ها تبدیل می شود.

طبق مطالعات انجام شده، سبک زندگی والدین منعکس کننده وضعیت سلامت روان فرزندانشان است. شما با تصمیمات و عملکرد خود در زندگی، به فرزندتان نشان می دهد که می خواهید چگونه رفتار کند.

به عنوان مثال، نحوه کنار آمدن شما با احساساتی مانند ناامیدی و ناراحتی در نحوه تنظیم احساسات فرزندتان نقش تعیین کننده ای دارد.

آنچه می خورید، میزان ورزش کردنتان و اینکه چگونه از خود مراقبت می کنید، همگی بر زندگی و تصمیمات فرزند شما تأثیر می گذارند.

منابع

https://www.berkeleywellbeing.com/healthy-lifestyle.html

https://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/13021-lifestyle.html

https://bouldersausage.com/healthy-living/what-is-a-healthy-lifestyle/

https://www.mbaskool.com/business-concepts/marketing-and-strategy-terms/14444-lifestyle-segmentation.html

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha