سلامت نیوز : جوان ترین مدافع محیط زیست ایران می گوید که از ورود به مناطق طبیعی منع شده است و سرهنگ جمشید محبت خانی فرمانده یگان حفاظت محیط زیست کشور در پاسخ به سوال او درباره علت این حکم گفته که توضیح دیگری ندارد. این در حالی است که هم بر اساس "اصل پنجاه قانون اساسی" و هم منویات مقام رهبری، تمام شهروندان وظیفه دارند برای حفاظت از محیط زیست اقدام و تلاش کنند. آیا آقای رییس جمهور و علی سلاجقه رییس سازمان حفاظت محیط زیست از چنین حکمی خبر دارند و آنرا تایید می کنند؟

کنشگر 14 ساله ایرانی از ورود به مناطق حفاظت شده منع شد

به گزارش سلامت نیوز ابوالفضل جغتایی که 14 سال دارد و فعالیت محیط زیستی خود را از 10 سالگی آغاز کرده است، از ورود به مناطق حفاظتی ایران منع شده است. این در حالی است که قانون اساسی ایران حفاظت از محیط زیست را وظیفه تمام شهروندان ذکر کرده و رهبر انقلاب بارها تاکید کرده اند که "حفظ محیط زیست، وظیفه این دستگاه و آن دستگاه نیست؛ بلکه وظیفه همه مردم است".

این نوجوان ایرانی با گذاردن یک پست اینستاگرامی در حالی که نمی توانست بغض خود را فرو دهد و اشک هایش را نگهدارد از صدور چنین حکمی خبر داد.

او که سه چهار سالی می شود که در فضای مجازی کلیپ های آموزشی به اشتراک می گذارد حالا دیگر نمی تواند به فعالیت خود ادامه بدهد؛ چرا که تمام کلیپ های او در مناطق حفاظتی و عرصه های طبیعی ایران ضبط شده است.

این نوجوان ایرانی، در روزگاری به فعالیت جدی در حوزه محیط زیست روی آورده که بحران های زیستی از جمله "بحران آب" و "خشکسالی"، "ریزگرد"،"فرونشست زمین" و ده ها مساله زیستی دیگر جامعه ایران را احاطه کرده و تمام دولت ها اغلب به جای حل آنها، به طراحان و پرسش گران، برای نقادی شان خورده گرفته اند.

ابوالفضل جغتایی در هم نسل های خود نوجوانی منحصر به فرد است که می تواند مسائل علمی محیط زیست را با زبان جوانان و نوجوانان سخن گفته و تا امروز نیز قدم های موثری برای ارتقای سطح فرهنگ و آگاهی محیط زیستی آنها برداشته است.

حالا او از ورود به مناطق حفاظت شده ایران، یعنی مناطق چهارگانه که متولی آن سازمان حفاظت محیط زیست است منع شده است.

فعالان و کنشگران محیط زیست از دستگاه های ناظر توقع رسیدگی به این حکم را دارند و می خواهند علت آنرا بدانند. چرا که این موضوع می تواند با اعتبار ایران در جهان، بازی کند؛ آنهم جهانی که تمام تلاش خود را کرده تا از برتا تونبرگ یک اسطوره بسازد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha