سه‌شنبه ۲۳ خرداد ۱۴۰۲ - ۰۹:۲۳
کد خبر: 356339

برای اینکه بتوانیم در مسیر تربیت فرزندانمان بهترین عملکرد را داشته باشیم، باید اصول فرزندپروری و تربیت کودک را به‌ خوبی فرابگیریم. مقوله تربیت کودک بسیار گسترده است اما در این گزارش تلاش کرده‌ایم تا شما را با برخی نکاتی که در مسیر تربیت درست به بیراهه می‌کشاند آشنا کنیم.

با این کارها کودکتان بد تربیت می‌شود

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،:زیباترین نعمت خداوند به هر فردی، فرزندان صالح و سالم است. فرزندانی که در کودکی نمک زندگی بوده و بودنشان مایه نشاط و شادابی خانه و والدین است و در بزرگسالی مایه وقار و امنیت خانواده.

وقتی که پدریا مادر می‌شوی، داشتن فرزند، رقم زننده لحظات خوشی است که حالت را بابت داشتن او خوب خوب می‌کند. شاید بپرسید که همیشه هم این طور نیست و فرزند دار شدن سختی‌های خاص خود را هم دارد؛ بله، با این گفته و نظرتان موافق هستیم اما اگر بدانید هستند هزاران نفر که آرزوی بلندی برای دیدن همین ناز و ادا و اطوار درآوردن‌های یک کودک دارند و از خداوند مهربان عاجزانه درخواست داشتن فرزند می‌کنند تا فرزندی به آنها بدهد، شاید دیگر این طور فکر نکنید.

البته در نقطه دیگر، موضوع تربیت کردن فرزندان و عدم افراط و تفریط در مسیر تربیت درست و اصولی نیز از اهمیت و توجه خاص خود برخوردار است.

یادمان باشد کودکان، این فرشته‌های امانت‌داده‌ شده از جانب پروردگار با روحی پاک و معصوم چند سالی را مهمان منزل ما هستند و ما به‌ عنوان والدین وظیفه داریم که نیازهای آن را تأمین کرده و در تربیت درست آنها کوشا باشیم.

برای اینکه بتوانیم در مسیر تربیت فرزندانمان بهترین عملکرد را داشته باشیم باید اصول فرزندپروری و تربیت کودک را به‌ خوبی فرابگیریم. مقوله تربیت کودک بسیار گسترده است اما در این گزارش تلاش کرده‌ایم تا شما را با برخی نکاتی که در مسیر تربیت درست ما را به بیراهه می‌کشاند آشنایتان کنیم.

رفتارتان با توصیه‌ها به کودک تناقض دارد

یکی از مهم‌ترین اشتباهات تربیت کودک این است که رفتار خود شما با انتظاراتتان از کودک متفاوت است. همیشه این نکته را در خاطر داشته باشید که کودکان بیشتر از آنکه به گفتار شما عمل کنند، از رفتار شما الگوبرداری می‌کنند.

برای همین هم یکی از اشتباه رایج والدین در تربیت کودکان این است که برای مثال به کودک می‌گویند که دروغگویی کار بدی است و کودک را برای دروغ گفتن‌هایش سرزنش می‌کنند، اما کودک هر روز شاهد انواع دروغ‌های شماست و سردرگم می‌شود.

همیشه این نکته را در خاطر داشته باشید که کودکان بیشتر از آنکه به گفتار شما عمل کنند، از رفتار شما الگوبرداری می‌کنند

راه‌حل این رفتار اشتباه والدین در تربیت کودکان این است که سعی کنید به‌ عنوان الگوی کودکتان رفتارهایی که دوست ندارید از وی سر بزند را برای خودتان هم ممنوع کنید. بچه‌ها بسیار دقیق و ریزبین هستند و به‌ مرور متوجه تفاوت رفتارهای واقعی شما و تظاهر کردنتان می‌شوند، پس چنان باشید که نشان می‌دهید

در بحث با کودکتان بزرگ‌سالانه رفتار می‌کنید

یک اشتباه رایج والدین در تربیت کودکان این است که ناخواسته در زمان بحث با کودکشان رفتارهای کودکانه او را تکرار می‌کنند. این یکی از اشتباهات تربیت کودک است که اگر او جیغ کشید شما هم داد بزنید یا با کودک لجبازی کنید!

قبول دارم که در ابتدا شاید سخت به نظر برسد اما باید تمرین کنید که وقتی کودک شما عصبانی شد و صدای جیغش گوشتان را کر کرد هم شما باید آرامشتان را حفظ کنید و باور داشته باشید که رفتار بزرگ‌سالانه و بالغ شما بهتر از بگومگو با یک کودک است.

روزی حداقل نیم ساعت هم شش دانگ حواستان را به کودکتان نمی‌دهید؟!

شاید توجه به حرف‌زدن‌های کودکان در کل روز چندان امکان‌پذیر نباشد یا نتوانید وقت زیادی را به دلیل مشغله‌های روزمره با کودکتان وقت بگذرانید اما مهم این است که بتوانید در روز حداقل نیم ساعت با شش دانگ حواستان با فرزندتان وقت بگذرانید.

از اشتباهات والدین در تربیت کودک این است که در کنار آنها هستند اما مشغول انجام کارهای خود بوده، سرشان در گوشی و تلویزیون است یا فقط سر تکان می‌دهند و آفرین می‌گویند!

برای جلوگیری از این رفتار اشتباه والدین در تربیت کودک کافی است تا همه عوامل حواس‌پرتی را کنار بگذارید و با کودک خود وقت بگذرانید. می‌توانید با اسباب‌بازی‌های او نمایش بازی کنید، یک میان وعده سالم آماده کرده یا با هم یک نقاشی بکشید. ارزشمندترین چیزی که می‌توانید به کودک خود بدهید وقت و عشق فراوان است. کودکان شما نیازمند این هستند که با آنها وقت بگذرانید، بازی کنید و لحظه‌های کوتاه و شیرین کودکی‌شان را در کنارشان زندگی کنید.

به رفتارهای خوب کودک واکنش نشان نمی‌دهید

یکی از اشتباهات تربیت کودک این است که معمولاً نیمه پر لیوان را نادیده می‌گیریم. اگر شما برای هر کار اشتباهی کودک خود را سرزنش می‌کنید اما کارهای خوب و رفتارهای مناسب او را موردتوجه و تشویق قرار نمی‌دهید باید بگوییم که در دام یکی از اشتباهات والدین در تربیت کودک گرفتار شده‌اید.

برای جلوگیری از این رفتار اشتباه والدین در تربیت کودک باید هر زمانی که از فرزندتان رفتار خوب و درستی دیدید آن را تشویق کنید یا به آن واکنش نشان دهید. این موضوع را همیشه در خاطر داشته باشید که رفتاری در کودکتان تقویت می‌شود که شما بیشتر به آن توجه می‌کنید و فرقی نمی‌کند این توجه کردن شامل تشویق باشد یا سرزنش.

به کودکتان کاری نمی‌سپارید

اگر کودکتان را در کارهای روزانه منزل دخیل نمی‌کنید مطمئن باشید که در حال انجام یکی از اشتباهات تربیت کودک دلبندتان هستید. مسئولیت‌پذیری و تجربه این که هر کاری چه نتایجی می‌تواند داشته باشد در سنین پایین و در منزل آغاز می‌شود. اگر شما تمام‌کارهای کودک را انجام دهید دیگر به او مجالی برای یادگیری نمی‌دهید.

پس سعی کنید انجام کارهایی مانند مرتب کردن اسباب‌بازی‌های کودک در پایان بازی، آبیاری یک گلدان کوچک پشت پنجره، مرتب کردن کتاب داستان‌ها پیش از خواب و ... را به کودکتان بسپارید و کم‌کم او را برای پذیرفتن مسؤولیت‌های بزرگ‌تر تمرین بدهید.

کودکتان را با دیگران مقایسه می‌کنید

یکی دیگر از اشتباهات والدین در تربیت کودک این است که به‌ جای توجه به نقاط قوت و توانایی‌های کودک خود، او را از جنبه‌های گوناگون با خواهر و برادرش یا سایر افراد مقایسه می‌کنند. این کار علاوه بر این که بذر حسادت و رقابت ناسالم را در وجود کودکتان می‌کارد باعث آسیب‌ دیدن اعتماد به‌ نفس و سلامت روان او می‌شود.

برای جلوگیری از این اشتباه رایج والدین در تربیت کودکان، باید هر زمانی که قصد کردید کودکتان را با دیگران مقایسه کنید این نکته را به یاد آورید که هر انسانی دارای ویژگی‌ها و شرایط خاص خود است و نمی‌توان انتظارات یکسانی از همه داشت؛ پس مقایسه کردن سودی ندارد و تنها خنجری بر پیکره سلامت روان کودکان فرو خواهید برد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha