یکشنبه ۱۱ تیر ۱۴۰۲ - ۱۰:۰۹
کد خبر: 357215

در بسیاری از مواقع زانوی ضربدری به خودی خود در کودکی درمان می‌شود اما گاهی اوقات کودک واقعا دچار این عارضه شده و باید حتما درمان شود.

۴ ورزش ویژه برای زانوی ضربدری کودکان

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، تعداد زیادی از کودکان در سراسر دنیا دارای زانوی ضربدری هستند که در صورت عدم پیگیری، رفع این عارضه پیامدهای بسیار بدی برای آن کودک در سنین بالا دارد. اما آیا زانوی ضربدری در کودکان ماندگار است؟ چه راه‌های درمانی برای درمان زانوی ضربدری وجود دارد؟

زانوی ضربدری چیست؟

زانوی ضربدری نوعی بدشکلی است که در آن زانوها به سمت خطی که از وسط بدن می‌گذرد نزدیک شده‌اند.

تفاوت زانوی ضربدری طبیعی و غیر طبیعی

زانوی ضربدری طبیعی پا در کودکان بسیار شایع‌تر است و اغلب در هنگام رشد یا حداکثر قبل از بلوغ اصلاح می‌شود. طبق تحقیقات انجام شده در سراسر دنیا درصد بسیاری از کودکان در سنین ۳ تا ۵ سالگی مبتلا به زانوی ضربدری هستند و ۹۰ درصد این موارد تا سنین ۷ تا ۸ سالگی خود به خود بهبود می یابد و نیازی به درمان خاصی ندارند اما علل بسیاری همچون بیماری‌های استخوانی، ناهنجاری‌های استخوانی، صدمه و عفونت در زانو و پاها، بیماری‌های ناشی از کمبود ویتامین D و کلسیم، چاقی و فشار زیاد، می‌توانند باعث زانوی ضربدری غیر طبیعی شوند.

یک تست ساده برای تشخیص عارضه زانوی ضربدری

اگر در وضعیت ایستاده، هنگامی که زانوها را در کنار هم قرار می‌دهید فاصله زیادی بین هر دو مچ پا وجود داشته باشد و برعکس زانوهای پاها بهم چسبیده یا فاصله‌دار باشند، نشانه‌ای بر وجود ضربدری بودن زانوها خواهد بود (تصویر شکل زیر).

۴ ورزش ویژه برای زانوی ضربدری کودکان

اما چگونه می توان عارضه زانوی ضربدری غیر طبیعی در کودکان را درمان کرد؟ در صورتی که علت ایجاد عارضه توسط متخصص شناسایی شود بهتر می‌توان از پیشرفت آن جلویگری یا آن را درمان کرد. یکی از راه‌های درمان این عارضه استفاده از حرکات ورزشی اصلاحی است که در ادامه تعدادی از این حرکات را مشاهده خواهید کرد.

کشش کشاله ران (تمرین پروانه)

بنشینید و به دیوار تکیه دهید. تا حد ممکن صاف بنشینید. حالت چهار زانو بنشینید و کف پاها را به هم بچسبانید و تا جایی که می‌توانید زانوها را پایین بیاورید. هدف این است که در کشاله ران احساس کشش کنید. ۳۰ ثانیه در این وضعیت بمانید. این حرکت را چند بار انجام دهید.

تمرین اسکات

از حالت ایستاده به آهستگی به حالت اسکات بروید. در این حرکت بهتر است هر چقدر که می‌توانید زانوهای خود را از هم باز کنید و با باز کردن زانوها فشار وارد شده برای تقویت عضلات داخل ران کمک‌کننده خواهد بود. این حرکت را می‌توانید بین ۳ تا ۵ ست در ۱۰ مرتبه تکرار انجام دهید.

تقویت عضله چهار سر ران

به پشت دراز بکشید. زانو را کاملا صاف کرده و در این حالت (با زانوی کاملا صاف) پا را بالا و پایین بیاورید. این حرکت را ۳۰ مرتبه تکرار کنید.

دوچرخه سواری

جالب است بدانید تمرین با دوچرخه چه دوچرخه ثابت و چه دوچرخه‌های تفریحی می‌توانید به بهبود علائم زانوی ضربدری کمک کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha