نتایج پژوهش جدید هشدار می‌دهد که تغییرات آب و هوایی می‌تواند طول عمر ما را تا ۶ ماه کاهش دهد.

تغییرات آب و هوایی چه میزان از طول عمر را کاهش می‌دهد؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا از ساینس، دانشمندان با تجزیه و تحلیل داده‌های ۸۰ ساله، ارتباطی بین تغییرات دما و بارندگی و کاهش میانگین امید به زندگی پیدا کردند. نتایج این پژوهش نشان می‌دهد زنان و افراد در کشورهای در حال توسعه به‌طور نامتناسبی تحت تاثیر تغییرات آب و هوایی قرار دارند.

هدف این پژوهش ایجاد ارتباط مستقیم بین امید به زندگی و اثرات تغییرات آب و هوایی است، ارتباطی که علیرغم مستندات گسترده تاثیرات مستقیم و غیرمستقیم تغییرات آب و هوایی، ازجمله بلایای طبیعی و بیماری‌های تنفسی، مبهم باقی مانده است.

گروه پژوهشی از دانشگاه علم و صنعت شاهجلال (SUST) در بنگلادش و مدرسه جدید تحقیقات اجتماعی در ایالات‌متحده، داده‌های ۱۹۱ کشور را از سال ۱۹۴۰ تا ۲۰۲۰ بررسی کردند. آنان متغیرهایی مانند میانگین دما، بارندگی و تولید ناخالص داخلی سرانه برای محاسبه نابرابری بین کشورها را در نظر گرفتند.

در رویکردی پیشگامانه، گروه شاخص تغییرات آب و هوایی ایجاد کرد که داده‌های دما و بارندگی را برای ارزیابی شدت کلی تغییرات آب و هوایی ترکیب می‌کند.

یافته‌های گروه نشان می‌دهد افزایش دمای جهانی فقط به میزان یک درجه سانتی‌گراد (۰.۵ درجه سانتی‌گراد کمتر از هدف توافق‌نامه آب و هوای پاریس) با کاهش میانگین امید به زندگی تقریبا پنج ماه و یک هفته مرتبط است. علاوه بر این، پیش‌بینی می‌شود که افزایش ۱۰ واحدی در شاخص تغییرات اقلیمی، میانگین امید به زندگی را تا ۶ ماه کاهش می‌دهد.

پژوهشگران امیدوارند که شاخص تغییر اقلیم آنان به ابزاری جهانی برای عموم غیرعلمی تبدیل شود و بحث‌های جهانی در مورد تغییرات آب و هوا را استاندارد کند.

نتایج نشان می‌دهد تغییرات آب و هوایی به‌طور نامتناسبی باعث کاهش امید به زندگی در زنان بیشتر از مردان می‌شود. محققان از کشورها می‌خواهند که اقدامات فوری برای مهار افزایش دمای جهانی و محافظت از سلامت عمومی در مواجهه با تغییرات آب و هوایی انجام دهند.

این گروه از اولویت‌بندی کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با تغییرات محیطی حمایت می‌کند همچنین پژوهش‌های محلی را با تمرکز بر روی رویدادهای شدید آب و هوایی مانند آتش‌سوزی، سونامی و سیل پیشنهاد می‌کند که نمی‌توان آن‌ها را به‌طور کامل از طریق تجزیه و تحلیل دما و بارندگی به تنهایی، درک کرد.

پژوهشگران اظهار کردند تلاش‌ها برای کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و سازگاری با شرایط متغیر برای به حداقل رساندن خطرات سلامتی مرتبط با تغییرات آب و هوایی ضروری است؛ بنابراین، کشورها باید بر ابتکارات سریع برای مهار افزایش دمای جهانی و محافظت از سلامت جمعیت در آستانه تغییرات آب و هوایی، تلاش‌های کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای و ابتکارات پیشگیرانه برای حفظ امید به زندگی و حفاظت از سلامت جمعیت در سراسر جهان تاکید کنند.

نتایج این پژوهش در نشریه PLoS Climate منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha