شنبه ۷ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۴۹
کد خبر: 366933

5ساعت جدال نفسگیر 250آتش‌نشان تهرانی با حریق گسترده‌ای که بیمارستان گاندی را در بر گرفته بود با پایانی خوش همراه و این آتش‌سوزی بدون حتی یک مصدوم مهار شد. اما این عملیات چگونه رقم‌خورد و چطور آتش‌نشانان از وقوع فاجعه جلوگیری کردند؟

حریق هولناک بیمارستان گاندی چطور مهار شد؟

به گزارش سلامت نیوزبه نقل از روزنامه همشهری،شروع آتش‌سوزی، عصر پنجشنبه، حال و هوای پایتخت، حال و هوای جشن بود و عید؛ خیابان‌ها پر بود از مردمی که هدیه، جعبه شیرینی یا دسته‌گلی در دست به این طرف و آن‌طرف می‌رفتند و خود را برای برگزاری مراسم روز پدر و عید میلاد امیرالمومنین(ع) آماده می‌کردند. آن‌روز اما برای آتش‌نشانان روز دیگری بود. هیچ‌کس خبر نداشت قرار است آنها راهی ماموریتی سخت و خطرناک شوند تا اینکه ساعت 18:20 زنگ خطر آتش‌نشانی به صدا درآمد و آتش‌نشانان در جریان حریق در ساختمان بیمارستان گاندی قرار گرفتند.



محل حادثه


با حضور نخستین‌ تیم‌ها اطلاعات تازه‌تری در اختیار آتش‌نشانان قرارگرفت. آنطور که مشخص بود، آتش‌سوزی از نمای کامپوزیت ساختمان هتلینگ (مهمانپذیر) بیمارستان آغاز شده بود. از آنجا که کامپوزیت به‌شدت قدرت اشتعال دارد و به سرعت می‌تواند آتش را گسترش دهد، آتش در طبقات بالا به داخل ساختمان سرایت کرده بود.بررسی‌ها نشان می‌داد که ساختمان هتلینگ در مجاورت ساختمان اصلی بیمارستان که بیماران در آنجا بستری هستند، قرار دارد و فاصله آنها فقط یک نورگیر است. بنابراین احتمال اینکه آتش از ساختمان هتلینگ به ساختمان اصلی سرایت کند و جان بیماران را به خطر بیندازد نیز وجود داشت. همچنین معلوم شد که ساختمان هتلینگ بیمارستان در حال بازسازی است و بنابراین هنوز به بهره‌برداری نرسیده و خانواده بیماران در آن حضور ندارند. با این حال تعدادی از پرسنل در این ساختمان حضور داشتند که جانشان در خطر بود.



مأموریت چندجانبه


صدای آژیر خودروهای آتش‌نشانی و امدادی خیابان ولی‌عصر را پر کرده بود و تیم‌های مختلف اطفای حریق و نجات با خودروهای سبک و سنگین آژیرکشان راهی محل حادثه بودند.در مدت زمانی کوتاه تیم‌هایی از 12ایستگاه در این حادثه حضوریافتند و 250آتش‌نشان به جدال با حریق پرداختند. اما در این میان ماموریت هر یک از آنها متفاوت بود.نخستین ماموریت، حضور در طبقات هتلینگ و نجات افراد گرفتار در آنجا بود. ماموریت دوم مهار حریق در ساختمان هتلینگ بود و ماموریت سوم، حضور در ساختمان اصلی بیمارستان برای جلوگیری از سرایت آتش به آن. ماموریت چهارم نیز خارج کردن بیماران از طبقات خطرناک بود و ماموریت پنجم، تخلیه دود از طبقات. آتش‌نشانان برای انجام این ماموریت‌ها به چند گروه تقسیم شدند و عملیات اطفا و نجات کلید خورد.



مسیر سخت


مهم‌ترین مرحله از عملیات آتش‌نشانان، اطفای حریق نمای کامپوزیت بود. تنها راه دسترسی به این قسمت، خیابان ولیعصر بود. چون استقرار خودروهای آتش‌نشانی به سختی ممکن بود، نردبان‌های آتش‌نشانی به کمک آتش‌نشانان آمدند. سیدجلال ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران به همشهری می‌گوید: با استقرار نردبان‌ها، آب از فاصله دور و با فشار زیاد به روی آتش‌ ریخته می‌شد و این در حالی بود که تکه‌های شعله‌ور نما از طبقات بالا به پایین سقوط می‌کرد و باعث شعله‌ور شدن آتش در طبقات پایین می‌شد.


تخلیه بیماران


یکی دیگر از مراحل ماموریت آتش‌نشانان خارج کردن بیماران از ساختمان اصلی بیمارستان بود. اما برخی از بیماران تحت مراقبت ویژه بودند و انتقال آنها به راحتی امکان‌پذیر نبود. ازاین‌رو آتش‌نشانان 12نفر از بیماران را که تحت مراقبت ویژه بودند، به طبقات و محل‌های امن‌تر منتقل کردند و بقیه بیماران که بیش از 60نفر بودند از طریق پله‌ها و درهای خروجی خارج شدند تا با کمک اورژانس به سایر بیمارستان‌ها انتقال یابند. تعدادی هم با خودروی شخصی به بیمارستان‌های دیگر منتقل شدند تا ترخیص شده و به خانه بروند.



در کمین آتش‌


ماموریت یکی از گروه‌های آتش‌نشانی جلوگیری از سرایت حریق به ساختمان اصلی بیمارستان بود . در این شرایط تعدادی از آتش‌نشانان با در دست داشتن سرلوله‌های آماده، راهی طبقات ساختمان اصلی بیمارستان شدند. وظیفه آنها حضور در مرز بین ساختمان اصلی بیمارستان و ساختمان هتلینگ بود تا درصورت هجوم شعله‌های آتش به ساختمان اصلی بیمارستان، آن را خاموش کنند.



5ساعت نفسگیر

در این عملیات سخت و نفسگیر، بیش از 250آتش‌نشان به همراه ده‌ها خودروی سبک و سنگین امدادی و تانکرهای آب حضور داشتند و در نهایت پس از حدود 5ساعت عملیات بی‌وقفه بود که آتش‌نشانان موفق شدند حریق را به‌طور کامل مهار کنند.به‌گفته سیدجلال ملکی، این عملیات با تلاش آتش‌نشانان و لطف و نگاه ویژه امیرالمومنین(ع) بدون هیچ تلفات و مصدومی به پایان رسید و شعله‌های آتش در حالی مهار شد که آتش‌نشانان توانسته بودند تمامی افراد حاضر در ساختمان را خارج کنند. پس از مهار حریق، عملیات لکه‌گیری نیز تا ساعت 30دقیقه بامداد جمعه ادامه داشت و پس از آن آتش‌نشانان 2ایستگاه برای احتیاط و جلوگیری از آتش‌سوزی دوباره در محل حادثه ماندند و سایر آتش‌نشانان با اتمام عملیات به ایستگاه‌های خود برگشتند.



تجهیزات تنفسی


گروهی از آتش‌نشانان که وظیفه تخلیه افراد از طبقات مختلف را داشتند، با در اختیار داشتن تجهیزات تنفسی راهی طبقات شدند. این در حالی بود که با توجه به آتش‌سوزی، برق بیمارستان قطع شده بود و آسانسورها از کار افتاده بودند. برخی از آتش‌نشانان مجبور بودند با تجهیزاتی که بیش از 12کیلو وزن داشتند بیش از 400پله را بالا بروند تا افراد گرفتار را نجات دهند.



مدیریت درست و اصولی حادثه


حادثه بیمارستان گاندی تلفات جانی نداشت و 93بیماری که در آن بستری بودند به سایر مراکز درمانی منتقل شدند. علی نصیری، رئیس سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران گفت : «42بیمار به3بیمارستان منتقل و 51بیمار هم ترخیص شدند. با مدیریت خوب آتش‌سوزی توسط آتش‌نشانان مهار و لکه‌گیری هم انجام شد و همکاران ستاد مدیریت بحران منطقه 6هم پای کار آمدند اما وضعیت به‌گونه‌ای نبود که ستاد مدیریت بحران تشکیل شود.»



باز بودن مسیر برای امدادرسانی


برای اینکه خودروهای آتش‌نشانی به‌موقع در محل حادثه حاضر شوند، نیاز بود که مسیرها باز باشند. در حادثه بیمارستان گاندی، مأموران پلیس راهور بلافاصله در محل حاضر شدند و علاوه بر اعمال محدودیت تردد در معابر منتهی به بیمارستان برای جلوگیری از اختلال در عبور و مرور شهروندان، مسیرهای جایگزین تعیین کردند. به‌گفته سرهنگ فیروز کشیر، معاون آموزش فرهنگ ترافیک پلیس راهور تهران، ۴ محدودیت ترافیکی در خیابان‌های ولیعصر، وزرا و احمد قصیر اعمال و از شهروندان تقاضا شد سفرهای درون‌شهری به این محور را کنسل کنند.

حریق هولناک بیمارستان گاندی چطور مهار شد؟


5کپسول اکسیژن تمام کردم



مجید معصومی، فرمانده ایستگاه 108آتش‌نشانی تهران و همکارانش نخستین تیمی بودند که از خیابان‌ ولی‌عصر به محل حادثه رسیدند. او می‌گوید: وقتی حادثه به آتش‌نشانی گزارش شد، 2آدرس اعلام شد و ما با توجه به آدرس اعلامی، از مسیر خیابان ولی‌عصر راهی محل حادثه شدیم. اما در تقاطع توانیر، متوجه آتشی شدم که ساختمان بیمارستان گاندی را در برگرفته بود. همان لحظه از پشت بی‌سیم درخواست 3تا 4نردبان و نیروهای کمکی کردم. وقتی رسیدیم، نمای ساختمان هتلینگ شعله‌ور شده بود و آتش‌ در حال سرایت به 2 ساختمان مجاور بود. بلافاصله دست به‌کار شدیم. نمای شعله‌ور بیمارستان، به پایین ریزش می‌کرد و این باعث شده بود که آتش‌ به سایر نقاط سرایت کند.


معصومی ادامه می‌دهد: به محض رسیدن به محل حادثه، دو رشته آب‌دهی را یکی به ساختمان اصلی بیمارستان و دیگری به ساختمان هتلینگ بردیم و عملیات اطفا را شروع کردیم. تمرکز ما در ابتدا جلوگیری از سرایت آتش به ساختمان‌های مجاور بود. به همین دلیل حالت تدافعی گرفتیم و پس از خاموش کردن آتش‌ در طبقه اول ساختمان هتلینگ، از همان جا برای جلوگیری از سرایت آتش‌ به 2ساختمان دیگر اقدام کردیم.

آتش‌نشانان ایستگاه 108نقش مهمی در جلوگیری از سرایت آتش‌ به ساختمان اصلی بیمارستان داشتند. معصومی می‌گوید: محل ساختمان اصلی بیمارستان به ساختمان هتلینگ یک شفت بود و ما با بضاعتی که داشتیم، تلاش می‌کردیم که آتش‌ از ساختمان هتلینگ به ساختمان اصلی سرایت نکند. برای این کار در قالب یک گروه با کپسول اکسیژن وارد می‌شدیم و به جدال با آتش می‌پرداختیم. اکسیژن که تمام می‌شد، از ساختمان خارج می‌شدیم و گروه دوم وارد می‌شد. در این میان حدود 15دقیقه زمان استراحت داشتیم و گروه دوم که برمی‌گشت، دوباره وارد می‌شدیم. ما تا پایان عملیات حدود 5کپسول اکسیژن عوض کردیم و خدا را شکر که توانستیم مانع از سرایت آتش به ساختمان اصلی و ساختمان‌های مجاور شویم.



2مأموریت سخت برای آتش‌نشانان


«هرگز نمی‌توان، یک حادثه آتش‌سوزی را با حادثه‌ای دیگر مقایسه کرد و مثلا گفت: حادثه آتش‌سوزی بیمارستان گاندی شبیه فلان حادثه است.» اینها را سیدجلال‌ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران می‌گوید. فردی که طی سال‌های گذشته در بسیاری از حوادث مهم آتش‌سوزی حضور داشته و از نزدیک شاهد اینگونه حوادث بوده است. او درباره سخت‌ترین ماموریت‌ها برای آتش‌نشانان می‌گوید: آتش‌نشانان همه دنیا با 2 ماموریت مشکل دارند؛ یعنی این ماموریت‌ها سخت‌ترین ماموریت‌هایشان هستند. اول آتش‌سوزی در برج‌ها و دوم آتش‌سوزی در طبقات زیرزمین، مثلا طبقه منفی 4.


او ادامه می‌دهد: به همین دلیل می‌توان گفت؛ آتش‌سوزی ساختمان بیمارستان گاندی ازجمله ماموریت‌های سخت برای آتش‌نشانان بود. چرا که در این حوادث، با توجه به ارتفاع ساختمان‌ها، عملیات مهار حریق و آبرسانی بسیار سخت و دشوار است و این در حالی است که وقتی نمای ساختمانی دچار حریق می‌شود، تنها راه رسیدن به حریق و مهار آن، از بیرون است و در این شرایط تجهیزات حرف اول را می‌زند و خدا را شکر در این حادثه تجهیزاتی که داشتیم به ما خیلی کمک کرد و باعث شد بتوانیم حریق را بدون تلفات مهار کنیم.



علت حادثه


پس از آتش‌سوزی هولناک بیمارستان گاندی، شایعاتی درباره علت حادثه در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست شد. اینکه آتش‌سوزی عمدی بوده یا اینکه آتش‌سوزی به واسطه بی‌احتیاطی کارگرانی که در ساختمان هتلینگ که در حال بازسازی بود، رخ داده است. با این حال سیدجلال‌ملکی، سخنگوی آتش‌نشانی تهران با رد همه این شایعات گفت: حین و پس ازعملیات اطفای حریق کارشناسان آتش‌نشانی برای بررسی و مشخص شدن علت دقیق آتش‌سوزی در محل حادثه حضور یافته‌اند و بی‌شک بررسی‌های آنها برای به‌دست آوردن علت دقیق و اصلی، دو سه روزی طول می‌کشد و پس از آن علت حادثه اعلام خواهد شد.

به همین دلیل نمی‌توان به سرعت علت حادثه را اعلام کرد و باید منتظر اعلام نظر کارشناسان بود. در همین حال احمد وحیدی، وزیر کشور نیز که در محل حادثه حضور یافته بود تأکید کرد که علت آتش‌سوزی باید دقیق بررسی شود و سپس می‌توان دلیل حریق را اعلام کرد. او از زحمات آتش‌نشانان تقدیر کرد و گفت که عوامل آتش‌نشانی همیشه در این حوادث نفر اول هستند و با عکس‌العمل سریع عوامل آتش‌نشانی بیمارستان تخلیه شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha