شنبه ۱۹ اسفند ۱۴۰۲ - ۱۴:۵۶
کد خبر: 369014

نتایج یک تحقیق نشان می‌دهد که پیاده‌روی روزانه می‌تواند خطر بیماری‌های قلبی و عروقی را حتی در افرادی که بیشتر روز را نشسته سپری می‌کنند، کاهش دهد.

با این یک کار جان خود را نجات دهید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری آنلاین، یک مطالعه جدید برای افرادی که در یافتن زمان برای ورزش مشکل دارند، خبرهای دلگرم کننده‌ای دارد. محققان می گویند هر گامی که به سمت هدف ۱۰.۰۰۰ قدم در روز بردارید، خطر مرگ بر اثر بیماری‌های قلبی عروقی را در خود کاهش داده‌اید.

به گزارش مدیکال نیوز تودی، محققان می‌گویند که حتی اگر در بیشتر ساعات باقیمانده روز بی تحرک باشید، شما از این فواید سلامتی بهره مند می‌شوید. یافته‌های این تحقیق در مجله «بریتیش ژورنال آف اسپورتز مدیسین» (British Journal of SportsMedicine) منتشر شده است.

محققان دانشگاه سیدنی مرکز چارلز پرکینز در استرالیا، برای بررسی ارتباط میان پیاده روی روزانه و کاهش خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی و عروقی به اطلاعات ۷۲.۱۷۴ فرد با میانگین سنی ۶۱ سال دسترسی پیدا کردند. حدود ۵۸ درصد از افراد مورد مطالعه در این تحقیق زن بودند.

این افراد برای شرکت در تحقیق در بیوبانک بریتانیا که یک پایگاه داده بزرگ زیست پزشکی است ثبت نام کردند و یک دستگاه شتاب سنج را به مدت ۷ روز روی مچ دست خود قرار دادند تا فعالیت بدنی و زمان بی تحرکی‌شان ( زمان نشستن یا دراز کشیدن در حالت بیداری) را اندازه گیری کنند.

نویسندگان این تحقیق در بیانیه‌ای گفتند که مطالعات قبلی نشان داده‌اند که تعداد گام‌های روزانه بالاتر با سطوح پایین‌تر بیماری‌های قلبی و عروقی و مرگ مرتبط است، در مطالعاتی که قبلا انجام گرفته سطوح بالای بی‌تحرکی را با افزایش خطرات مرگ و میر و ابتلا به عوارض قلبی و عروقی مرتبط دانسته‌اند. با این حال، هیچ یک از مطالعات به این موضوع پرداختند که آیا سطوح بالای فعالیت بدنی می‌تواند خطر بالاتر مرگ و میر و عوارض قلبی و عروقی مرتبط با زمان بی تحرکی را جبران کند یا کاهش دهد.

محققان میانگین گام‌های شرکت کنندگان را ۶.۲۲۲ گام در روز ثبت کردند و کمترین گام‌های روزانه مشارکت کنندگان در این تحقیق را ۲.۲۰۰ گام ثبت نام کردند. در واقع حدود ۵ درصد از شرکت کنندگان کمترین گام‌های روزانه را برداشته بودند. محققان از این اندازه گیری‌ها به عنوان نقطه مرجع برای ارزیابی تأثیر افزایش گام‌ها بر مرگ و میر و عوارض قلبی و عروقی استفاده کردند.

میانگین زمان بی تحرکی شرکت کنندگان در مطالعه ۱۰.۶ ساعت در روز بود. مشارکت کنندگانی که به مدت ۱۰.۵ ساعت یا بیشتر در روز بی تحرک بودند، در سته کم تحرک‌ترین‌ها قرار داده شدند. آن دسته از مشارکت کنندگانی که کمتر از ۱۰.۵ ساعت در روز را بی تحرک گذارنده بودند، نیزدر رده کمتر بی تحرک‌ها قرار گرفتند.

محققان گفتند که در طول میانگین نزدیک به ۷ سال پیگیری، ۱.۶۳۳ نفر جان خود را از دست دادند و ۶.۱۹۰ مورد عوارض قلبی و عروقی را تجربه کردند. پس از در نظر گرفتن سایر عوامل بالقوه تأثیرگذار، نویسندگان مطالعه به این نتیجه رسیدند که بین ۹.۰۰۰ تا ۱۰.۵۰۰ قدم در روز تعداد بهینه گام‌های روزانه برای مقابله با کم تحرکی زیاد است.

با این حال، آن‌ها به این نتیجه رسیدند که هر گام بالاتر از ۲.۲۰۰ گام در روز با مرگ و میر کمتر و خطرکمتر ابتلا به عوارض قلبی و عروقی مرتبط است.

نویسندگان این مطالعه نوشتند: بین ۹.۰۰۰ تا ۱۰.۰۰۰ قدم در روز به طور مطلوب خطر مرگ و میر و بروز عوارض قلبی و عروقی را در میان شرکت کنندگان بسیار کم تحرک کاهش می‌دهد. حداقل آستانه کاهش مرگ و میر و کم شدن خطر بروز عوارض قلبی و عروقی به دلیل پیاده‌روی بین ۴.۰۰۰ تا ۴.۵۰۰ قدم در روز است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha