سلامت نیوز: یک فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی کودکان ‌گفت: با عنایت به بالا بودن غلظت "ایمونوگلوبولین" در آغوز، مصرف آن در پیشگیری از عفونت‌ها و جلوگیری از ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها به بافت روده مهم است و سبب جلوگیری از اسهال و نیز عفونت‌های تنفسی و آلرژی شده و نوزاد را در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌کند.

ایرج محمدزاده در گفت‌وگو با فارس، شیر مادر را از طریق مکانیسم‌های مختلفی مانند راه مستقیم ضد میکروبی، تنظیم سیستم ایمنی نوزاد و شیرخوار و اثرات ضدالتهابی برای مقاومت شیرخوار در برابر عوامل مهاجم و بیماری‌ها مفید دانست و اظهار داشت: عوامل ایمنی موجود در آغوز و شیر مادر شامل "ترکیبات محلول" مانند ایمونوگلوبولین ها، لیزوزوم و سایر مواد تنظیم کننده سیستم ایمنی و "عوامل سلولی مانند "ماکروفاژها" و "لنفوسیت‌ها" هستند.

وی با اشاره به وجود عوامل ضد عفونت در شیر مادر افزود: شیر مادر یک سیستم ایمنی کامل را تشکیل می‌دهد که کودک را در مقابل بسیاری از عفونت‌های میکروبی، ویروسی، انگلی و قارچی محافظت می‌کند و این عوامل در سایر شیرها وجود ندارد یا غیرفعال است.

این فوق تخصص آلرژی و ایمنولوژی بالینی کودکان در ادامه با بیان اینکه بالا بودن غلظت "ایمونوگلوبولین IgA" در آغوز، مصرف آن را در پیشگیری از عفونت‌ها با اهمیت دانست و گفت: "ایمنوگلوبولین آ" با جلوگیری از ورود باکتری‌ها و ویروس‌ها به بافت روده سبب جلوگیری از اسهال و نیز عفونت‌های تنفسی و آلرژی شده و نوزاد را در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌کند.

عضو مرکز تحقیقات بیماریهای غیرواگیر کودکان، با تأکید بر نقش مؤثر شیرمادر در نوزادان بیمار یا نارس اظهار داشت: شیر مادر محتوی موادی نظیر مواد آنتی اکسیدان، اسید اوریک، آلفاتوکوفرول و بتاکاروتن است که خاصیت ضد التهابی داشته و برای این نوزادان حائز اهمیت است، همین امر منجر به کاهش بروز بعضی از بیماری‌های روده‌ای خطرناک حتی با دریافت مقدار جزئی شیر مادر می‌شود و غیر ممکن است که بتوان این خواص ایمنی بخش را به طور مصنوعی در طریق شیرخشک ایجاد کرد.

وی با اشاره به شیر مادر به عنوان غذای مطلوب و نوشیدنی مفید برای کودک بیمار و نارس و اثرات ایمنی بخش و آرام بخشی کودک و مادر، بیان داشت: مخاط روده شیرخواران در اوایل زندگی نسبت به عوامل آلرژی‌زا نفوذپذیر است؛ میزان شیوع حساسیت و آلرژی به پروتئین‌های شیر گاو که در شیرخشک وجود دارد، در جوامع مختلف متفاوت است ولی بطور متوسط می‌توان گفت در حدود 7 درصد شیرخواران حساسیت وجود دارد و اگر در خانواده‌ای سابقه انواع آلرژی وجود دارد این عدد بیشتر می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی مازندران خاطرنشان کرد: بیماری دیابت نوع یک، لنفوم که نوعی سرطان سیستم ایمنی است و کرون یا بیماری التهابی روده در سنین بالاتر در کودکانی که شیر مادر خورده‌اند کمتر دیده می‌شود که به علت وجود موادی در شیر مادر است که اثر طولانی در تکامل سیستم ایمنی دارند.

وی یکی از علل افزایش دیابت نوع یک در افرادی که با  شیرخشک تغذیه کرده‌اند را تشابه آنتی ژن آلبومین گاوی شیرخشک با پروتئینی در سطح پانکراس افراد که در نهایت سبب تخریب سلول‌های پانکراس و ایجاد دیابت نوع یک می‌شود دانست و توصیه کرد مادران تا حد امکان شیرخوارشان را با شیر خود تغذیه کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha