شنبه ۱۵ بهمن ۱۳۹۰ - ۱۶:۲۸
سلامت نیوز: فشار خون بالا یكی از مشكلات شایعی است كه افراد زیادی در جامعه با آن روبه‌رو هستند.با وجود این هنوز خیلی از ما چندان توجهی به این مساله نداریم، در حالی‌كه با تغییر شیوه زندگی به راحتی می‌توانیم به حفظ سلامت خود كمك كنیم.

البته همه می‌دانند برای پیشگیری از ابتلا به فشار خون بالا باید مصرف نمك را كاهش داد. همه پذیرفته‌اند چاقی و اضافه وزن با این مساله ارتباط دارد و كمتر كسی است كه از نقش تغذیه مناسب در كاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های مختلف از جمله فشار‌خون بالا آگاه نباشد.

با وجود این هنوز خیلی از ما چندان توجهی به این مساله نداریم، در حالی‌كه با تغییر شیوه زندگی به راحتی می‌توانیم به حفظ سلامت خود كمك كنیم.

دكتر مجید نصیری، متخصص بیماری‌های داخلی با اشاره به این‌كه پرفشاری خون احتمال حملات قلبی، سكته و نارسایی قلبی را به خصوص در افراد بالای 65 سال افزایش می‌دهد، می‌گوید: به فشار‌خون، كشنده آرام می‌گویند، چون ممكن است فرد مدتی طولانی بدون آگاهی از بیماری‌اش زندگی كند، ولی ناگهان با یك حمله قلبی از پا درآید.

به گفته وی، فشار خون به دو دسته اولیه و ثانویه تقسیم می‌شود كه حدود 90 درصد موارد از نوع فشارخون اولیه و با علت ناشناخته بوده و 10 درصد باقیمانده نیز فشارخون ثانویه و ناشی از اثر بیماری‌های دیگر است.

دكتر نصیری تاكید می‌كند: اگر چه هیچ درمان خاصی برای فشار خون نوع اولیه وجود ندارد، اما با اصلاح شیوه زندگی و استفاده از یك رژیم غذایی صحیح می‌توان از بروز این مشكل پیشگیری و آن را كنترل كرد و احتمال ایجاد بیماری‌های مرتبط با آن را نیز كاهش داد.

پرفشاری خون با چه علائمی نمایان می‌شود؟

دكتر نصیری درباره علائم و شیوه‌های كاهش خطر توضیح می‌دهد: سردردهای مكرر، اختلال دید، خونریزی بینی، درد قفسه سینه، سرگیجه، كم شدن حافظه، خر‌و‌پف‌كردن، ناراحتی‌های گوارشی و دوره‌های قطع تنفس در خواب از جمله علائم این بیماری است. علاوه بر این بیماری‌های كلیه، تومورهای كلیوی، عوامل مرتبط با برخی داروها، بیماری‌های غدد درون‌ریز، بیماری‌های مرتبط با تیروئید، سابقه خانوادگی، مصرف زیاد نمك، اضافه وزن و نبود فعالیت فیزیكی نیز از جمله عواملی است كه می‌تواند سبب ایجاد این مشكل شود.

به گفته این پزشك متخصص، برای كاهش پرفشاری خون باید در صورت اضافه وزن و چاقی، وزن خود را كاهش دهید. همچنین فعالیت فیزیكی، كاهش نمك مصرفی به شش ‌گرم در روز (یك قاشق مرباخوری)، دریافت مقادیر كافی پتاسیم در رژیم غذایی(مصرف مقادیركافی سبزی و میوه)، ترك سیگار و كاهش مصرف روغن‌های جامد، روغن حیوانی و كره شیوه‌هایی موثر برای مقابله با این بیماری است.

چاقی و بی‌تحركی؛ دشمنان سلامت

شنیدن و صحبت‌كردن درباره مضرات چاقی و اضافه وزن موضوع جدیدی نیست، اما جالب است بدانید در بیشتر نژادها و در تمام سنین، وزن بدن عامل تعیین كننده فشار خون است.

دكتر نصیری در این زمینه هشدار می‌دهد: خطر پیشرفت بیماری در افرادی كه اضافه وزن دارند، دو تا شش برابر بیشتر از افراد با وزن طبیعی است. به همین دلیل كاهش وزن با كم‌كردن مقدار مواد غذایی دریافتی در طول روز و افزایش فعالیت بدنی می‌تواند در كاهش پرفشاری خون نقش مهمی داشته باشد.

دكتر نصیری با بیان این كه افزایش فعالیت جسمی نیز در حفظ سلامت موثر است، می‌گوید: كسانی كه در مقایسه با افراد مشابه خود فعالیت بدنی كمی دارند حدود 30 تا 50 درصد بیشتر در معرض ابتلا به فشارخون بالا قرار می‌گیرند بنابراین گنجاندن فعالیت‌های ورزشی با شدت متوسط و به مدت 30 تا 45 دقیقه در اغلب روزهای هفته شیوه‌ای موثر و البته ضروری برای جلوگیری از بروز این مشكل است.

رژیم غذایی مناسب را فراموش نكنید

با توجه به خطرات و مشكلات پرفشاری خون، بهترین روش پیشگیری و جهت كاهش ابتلا به این بیماری است. البته خوشبختانه با رعایت رژیم غذایی مناسب می‌توان این بیماری را تا حد زیادی كنترل كرد.

آرزو حائری، كارشناس تغذیه در گفت‌وگو با «جام‌جم» در این‌باره توضیح می‌دهد: تحقیقات و مطالعات نشان داده است رعایت مواردی خاص در رژیم غذایی می‌تواند در كاهش فشار خون موثر باشد.

به ‌عنوان مثال مصرف غلات شامل نان سبوس‌دار، گندم و جو، ماكارونی سبوس‌دار و برنج به مقدار هفت تا هشت واحد در روز عاملی موثر در این زمینه است.

به گفته این كارشناس تغذیه، مصرف چهار تا پنج واحد سبزیجات مانند گوجه‌فرنگی، سیب‌زمینی، هویج، كدو، كلم بروكلی، اسفناج، لوبیا سبز و بامیه و همچنین چهار تا پنج واحد میوه در روز شامل موز، پرتقال، كیوی، انگور، گریپ فروت، هلو، آناناس، شاه توت و توت فرنگی در كاهش پرفشاری خون موثر‌است.

وی می‌افزاید: برای كاهش فشار خون نباید از مصرف دو تا سه واحد لبنیات مانند شیر، ماست، دوغ و كشك (كم‌نمك و كم‌چرب) غافل شد.

در ضمن، مصرف گوشت را نیز به عنوان جزئی از رژیم غذایی كامل در نظر بگیرید، اما نه به عنوان مهم‌ترین جزء آن؛ بنابراین مصرف حداكثر دو واحد گوشت كم‌چرب مناسب است.

به گفته آرزو حائری، باید سعی كنید چهار تا پنج مرتبه در هفته از حبوبات مختلف مانند عدس، ماش و لوبیا و انواع مغزها مصرف كنید؛ البته حواستان باشد مغزها بدون نمك باشند.

این كارشناس تغذیه با تاكید بر این كه مصرف بیش از حد هر نوع روغنی دردسرساز است، یادآور می‌شود: مصرف روغن را به حداقل برسانید و در صورت لزوم از روغن زیتون، كنجد، كانولا، ذرت و آفتابگردان استفاده كنید. همچنین فراموش نكنید باید از مصرف كره، خامه، روغن‌های حیوانی و شیرینی‌های خامه‌ای خودداری شود.

وی با اشاره به كاهش مصرف نمك می‌گوید: بهتر است غذا را به كمك چاشنی‌هایی مانند آبلیمو و آب نارنج طعم‌دار كنید و نمكدان را هیچ وقت سر سفره نگذارید. در ضمن فراموش نكنید مصرف سبزیجات و میوه‌های حاوی پتاسیم در كاهش فشار خون و حفظ سلامت قلب شما موثر است؛ موز، طالبی، خرما، كیوی، انبه، پرتقال، كدو حلوایی، سیب‌زمینی، اسفناج پخته و گوجه فرنگی نیز منابع غنی پتاسیم هستند.

وی به مواد غذایی خاصی كه مصرف آنها برای افراد مبتلا به فشار خون ممنوع است، اشاره می‌كند و می‌گوید: مصرف ادویه‌های حاوی نمك، سس‌های نمك‌دار، رب گوجه‌فرنگی، خیارشور، ترشی شور، خردل، زیتون پرورده در آب نمك، غذاهای كنسرو شده، سوسیس و كالباس، عصاره آماده گوشت، چیپس و پنیرهای محلی برای افراد مبتلا به فشار خون ممنوع است.

منبع: جام جم آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha