ساختار ژنتیكی متفاوت در انسان نیازهای تغذیه‌ای متفاوت را در وی موجب شده است به طوری كه بدن هر فرد به میزان قابل توجهی از مواد مغذی نیازمند است.

ساختار ژنتیكی متفاوت مهمترین دلیل متفاوت بودن نیازهای تغذیه‌ای در ‌افراد

دكتر شهریار اقتصادی متخصص‌ تغذیه ‌و استاد دانشكده‌ بهداشت ‌دانشگاه‌ علوم ‌پزشكی ‌ایران، ضمن ‌بیان ‌این‌ مطلب ‌در گفت‌و‌گو با خبرنگارخبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)واحد علوم‌پزشكی ایران، گفت: امروزه بحث مهم تداخل ژن بر تغذیه مطرح است زیرا ساختار ژنتیكی هر فرد میزان نیاز وی را به مواد مغذی و تغذیه‌ای تعیین می‌كند به طوری كه یك فرد را نمی‌توان با فرد دیگری از نظر نیازهای تغذیه‌ای كاملا برابر دانست.

وی در ادامه با اشاره به این كه تنوع و تعادل در برنامه غذایی اصلی یكسان است كه باید توسط تمام افراد مورد توجه قرار گیرد، افزود: افراد باید روزانه از گروه‌های مختلف مواد غذایی شامل میوه، سبزیجات، لبنیات و غلات كه حاوی مواد مغذی و عناصر هستند استفاده كنند و تفاوت ذكر شده در میزان مصرف این مواد غذایی در هر فرد است.

دكتر اقتصادی به ‌نقش عناصر كمیاب بدن اشاره كرد و گفت: عناصری همچون روی، آهن، سلنیوم و مس هرچند دربدن كم هستند اما این دلیل بی‌اهمیتی آنها نیست، زیرا مطالعات ‌نشان‌ داده بسیاری از اختلالات ‌و بیماری‌ها با رفع ‌نیازهای‌ تغذیه‌ای افراد به‌ این‌عناصر قابل پیشگیری و حتی درمان است.

وی در پایان دلیل این امر را عنوان و اظهار كرد: این عناصر، برعملكرد آنزیم‌های بدن تاثیر گذارند، بنابراین نقش ویژه و حیاتی را در بدن ایفا می‌كنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha