سلامت نیوز : احمدرضا فرسار در گفت‌وگو با فارس در مورد افتتاح آزمایشگاه شیمی آب که امروز با حضور مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی افتتاح شد، افزود: محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تقریباً 10 میلیون نفر را تحت پوشش قرار می‌دهد.

وی ادامه داد: 10 شبکه بهداشتی در 10 شهرستان اقماری مانند دماوند، فیروزکوه، شهریار،ورامین، پاکدشت، رباط‌ کریم، ملارد و قدس را پوشش می‌دهد و مراکز بهداشت شمیرانات شمال غرب، شمال و غرب تهران را پوشش می‌دهد.

فرسار گفت: به استناد آیین‌نامه بهداشت محیط باید به منظور تأمین حفظ سلامت مردم، کیفیت آب آشامیدنی عمومی از تولید تا مصرف تحت نظارت قرار گیرد.

وی اظهار کرد: با توجه به اینکه این آیین‌نامه مستلزم امکاناتی است در بخش میکروبی، آزمایشگاه آب فعال شده است اما از نظر شیمی به تازگی دو دستگاه تجزیه آب را خریداری کردیم که در زمینه محیط زیست و نمونه‌های غذایی کاربرد دارد.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی تصریح کرد: این ۲ دستگاه تمام مواد موجود در آب را از نظر سدیم، پتاسیم، بی‌کربنات و ... همچنین فلزات سنگین موجود در آب مانند نیترات، جیوه و سرب در حد میکروگرم اندازه‌گیری می‌کند.

وی افزود: آزمایشگاه آب دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی به این دو دستگاه مجهز شده است و این دستگاه‌ها قادرند 150 عنصر را در 20 نمونه آب در ظرف 8 ساعت اندازه‌گیری کنند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه این دستگاه یک ماه به صورت آزمایشگاهی راه‌اندازی شده، گفت: این دستگاه به قیمت 400 میلیون تومان خریداری شده است و در این یک ماه نمونه‌های آب را که قبلاً آزمایش کرده بودیم و از نتیجه آن مطمئن بودیم در دستگاه مجدد آزمایش کردیم و جواب‌ها کاملاً مطابق با نتایج قبلی به دست آمد.

فلزات سنگین در آب تهران کمتر از حد استاندارد است

فرسار در مورد اینکه آیا تاکنون فلزات سنگین در آب تهران مشاهده شده است، افزود: فلزات سنگین در آب نداشته‌ایم و موارد موجود از حد استاندارد کمتر بوده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در مورد میزان نیترات موجود در آب شرب تهران نیز گفت: در محدوده تهران شرکت‌های آب و فاضلاب بخش خصوصی مشغول به آبرسانی هستند بنابراین 44 نمونه در3 ماهه اول سال 91 انتخاب و آزمایش شد.

آب جنوب‌غرب تهران نیترات دارد 

وی افزود: از این 44 نمونه 33 مورد مشکل نیترات نداشتند و فقط 7 مورد مواد نیترات در آب مشاهده شده است و جنوب غرب تهران منطقه‌ای بوده است که بیشترین نیترات را در این آزمایش‌ها داشته است و آبرسانی توسط بخش خصوصی انجام می‌گرفته است.

فرسار گفت: اما مناطقی که تحت پوشش شرکت آب و فاضلاب بودند مشکلی نداشته و این در حالی است که به صورت کلی وضعیت آب تهران بهتر شده است.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: مشابه این دستگاه در دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز مستقر شده اما این دستگاه کیفیت بالاتری دارد چرا که احتیاج به هیچ ماده مصرفی ندارد و هنگامی که آب وارد دستگاه می‌شود با توجه به سلول‌های آن به روش شیمیایی دقیقاً آب را تجزیه و اندازه‌گیری می‌کند و به مواد خاصی احتیاج ندارد.

وی گفت: در یک ماه گذشته 300 نمونه از آبهای محدوده دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی توسط دستگاه آزمایش شده است و هزینه مواد مصرفی به دنبال نداشته است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha