سلامت نیوز : معاون مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با اشاره به مدت محدود 14 روزه برای اهدای اعضای بدن افراد دچار مرگ مغزی شده، اظهار کرد: ارگان‌های حیاتی بدن پس از وقوع مرگ مغزی ساعت به ساعت از دست می‌روند لذا رضایت زودهنگام خانواده به اهدای اعضا بسیار حائز اهمیت است.

دکتر امید قبادی در گفت وگو با ایسنا ، با بیان اینکه در علم پزشکی با دو نوع مرگ مغزی و قلبی مواجه هستیم، اظهار داشت: مرگ مغزی در 90 درصد موارد به علت وارد آمدن ضربه به سر بویژه در اثر تصادف و سقوط از ارتفاع اتفاق افتاده و در 10درصد باقیمانده از تومورهای مغزی یا خونریزی در مغز ناشی می شود بطوری که سلول‌های این ناحیه منهدم شده و شروع به از بین رفتن می کنند.

وی با اشاره به اینکه 90 درصد موارد فوت، به از کار افتادن قلب افراد مربوط می‌شود، ادامه داد: به صورت طبیعی یک گره خودکار در قلب انسان وجود دارد که تنها به حجم مشخصی از اکسیژن برای تغذیه نیاز دارد. تولید جریان الکتریسیته برای ایجاد ضربان قلب و ذخیره این الکتریسیته به مدت شش تا هشت دقیقه از جمله وظایفی است که این قسمت از قلب برعهده دارد. پس از مرگ مغزی تا زمانی که توسط دستگاه به این عضو اکسیژن رسانی مصنوعی صورت گیرد این گره به فعالیت خود ادامه داده، با ایجاد ضربان قلب موجب می‌شود که سایر ارگان‌ها به حیات خود ادامه دهند اما باید توجه داشت این زندگی 14روز بیشتر به طول نمی انجامد.

وی افزود: با گذشت زمان از وقوع مرگ مغزی، سلول‌های مغز در جمجمه فاسد می‌شود، سم تولید کرده و با رسیدن این سموم به به قلب در نهایت ایست قلبی نیز صورت می‌گیرد.

وی توضیح داد: کسی که به مرگ مغزی دچار شده یک انسان فوت شده‌ای است که به وسیله اکسیژن رسانی مصنوعی، ضربان قلبی وی نیز به صورت مصنوعی به مدت 14 روز حفظ می شود. در این شرایط چنانچه خون رسانی قلب به درستی انجام شود، می توان هفت عضو حیاتی بدن یعنی قلب، دوکلیه، دو ریه، کبد و لوزالمعده را حفظ کرد به طوری که درصورت اجازه خانواده فرد دچار مرگ مغزی شده، می توان از این ارگان‌های اصلی برای نجات جان بیماران دیگر استفاده کرد.

دکتر قبادی درخصوص چگونگی اهدای اعضای بدن شخص مبتلا به مرگ مغزی خاطرنشان کرد: آنچه در این میان توجه به آن ضرورت دارد این است که ارگان های حیاتی ساعت به ساعت پس از لحظه وقوع مرگ مغزی از دست می روند. ریه فرد اولین عضوی است که به علت ارتباط مستقیم با هوا و ضربات وارد شده از بین می رود. چنانچه در 24 ساعت اولیه رضایت خانواده فرد نسبت به اهدای اعضای وی اخذ شود، می توان بین یک تا هفت ارگان را پیوند زد و بیماران نیازمند به آنها را از مرگ نجات داد همچنین با استفاده از 1 تا 43 نسج مختلف بدن وی همچون قرنیه، تاندون، استخوان، پوست و غیره بسیاری از افراد را از معلولیت رهایی بخشید.

هفته‌ای شش تا ده نفر از نیازمندان به پیوند اعضا فوت می‌کنند

وی با بیان اینکه در حال حاضر 20 هزار بیمار نیازمند به عضو و ارگان های اصلی در کشور وجود دارد، تصریح کرد: به طور میانگین هفته‌ای شش تا ده نفر از این افراد فوت می‌کنند. در حال حاضر تنها منبع نجات این افراد در ایران استفاده از اعضای اشخاصی است که دچار مرگ مغزی شده‌اند.

این متخصص اهدای عضو درخصوص تفاوت میان کما و مرگ مغزی اظهار داشت: در وضعیت کما، آناتومی و ظاهر بافت مغز به طور کامل حفظ می شود و تنها در عملکرد آن اختلال وجود دارد. کما ممکن است چند روز تا چند سال به طول انجامد و احتمال بازگشت بیمار به وضعیت طبیعی وجود دارد. نکته بسیار مهم این است که تایید و تصویب مرگ مغزی برعهده چهار گروه معتمد وزارت بهداشت قرار دارد از جمله متخصصان مغز و اعصاب، داخلی اعصاب، داخلی و بیهوشی. لازم به ذکر است تعداد محدودی از این افراد در کشور وجود دارد بطوری که با گذراندن دوره های تخصصی تأیید مرگ مغزی، واجد شرایط برای این مقوله به شمار می روند.

معاون مرکز اهدای عضو دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در پایان خاطرنشان کرد: باید توجه داشت اگر گاهی شنیده می شود که در بیمارستانی یک فرد دچار مرگ مغزی شده و سپس به زندگی بازگشته ناشی از تشخیص اشتباه پزشک معالج وی بوده است در حالی که تشخیص قطعی مرگ مغزی باید تنها توسط متخصص همان رشته و افراد مورد تایید وزارتخانه انجام شود و بروز اینگونه موارد به عدم بکارگیری صحیح از افراد متخصص در این حوزه برمی گردد، ولی حتی در این صورت هم که در نهایت مهرتأیید این پزشکان وجود نداشته باشد، هیچ فرد مرگ مغزی جهت برداشت عضو به اتاق عمل منتقل نمی شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha