سلامت نیوز : مدیر کلینیک ترک اعتیاد سایه با اشاره به سامان‌یافتن عرضه شربت تریاک در روزهای اخیر گفت: هزینه بالای مشاوره یکی از عوامل درمان ناموفق شیشه است.

 مهران نیکبخت در گفت‌وگو با تسنیم با اشاره به سامان‌یافتن عرضه شربت تریاک در روزهای اخیر گفت: از سه ماه پیش مشکل کمبود و عرضه نامناسب شربت تریاک در کلینیک‌های مرتبط با دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی وجود داشت ولی در روزهای اخیر این مشکل مرتفع شده و شربت تریاک به میزان مناسب در کلینیک‌ها توزیع شده است.

وی همچنین با اشاره به غیرقانونی بودن تجویز شربت تریاک برای بیماران معتاد به شیشه تاکید کرد: شربت تریاک در پروتکل‌های درمان شیشه وزارت بهداشت هیچ جایگاهی ندارد و روان‌درمانی، روش درمان مناسب برای بیماران معتاد به شیشه است و طبق قوانین، تجویز داروهایی همچون شربت تریاک، متادون و بوپرونورفین برای مبتلایان به شیشه غیرقانونی است.

نیکبخت ادامه داد: البته در کنار روش روان‌درمانی، از داروهای اعصاب برای کنترل وسوسه، افسردگی و بهبود بیخوابی نیز استفاده می‌شود.

مدیر کلینیک ترک اعتیاد سایه با ناموفق خواندن روش‌های درمان شیشه و مواد محرک به نسبت روش‌های درمان اعتیاد به مرفین تصریح کرد: عدم موفقیت در درمان اعتیاد به شیشه به پارامترهای مختلفی بستگی دارد که طی نکردن دوره درمان به‌دلیل تخریب زیاد این ماده و همچنین هزینه‌های بالای مشاوره در روش درمان اعتیاد به مواد محرک و شیشه از‌جمله این موارد است.

وی افزود: طبق مصوبه وزارت بهداشت، هر جلسه مشاوره برای درمان مبتلایان به شیشه، 30 هزار تومان هزینه دارد و فرد معتاد به این ماده برای درمان بیماری نیازمند حضور در 3 جلسه مشاوره هفتگی است که برای طی دوره کامل درمان، باید 6 ماه این روند حضور در جلسات مشاوره ادامه یابد که با توجه به طول دوره درمان و تعدد جلسات مشاوره، هزینه ترک اعتیاد به شیشه برای بسیاری از افراد سرسام آور است.

نیکبخت تاکید کرد: البته موفقیت‌هایی در ترک اعتیاد به شیشه وجود دارد ولی در مجموع راندمان مراحل ترک اعتیاد به شیشه، به نسبت راندمان ترک اعتیاد معتادان به مرفین کمتر است و کمبود حلقه درمان دارویی در درمان مبتلایان به شیشه به‌چشم می‌خورد.

مدیر کلینیک ترک اعتیاد سایه در پایان گفت: امروز تحقیقات وسیعی در دنیا برای ترک اعتیاد به شیشه با استفاده از روش‌های دارویی انجام می‌شود ولی هنوز هیچ‌کدام از این روش‌ها به عنوان پروتکلی در درمان شیشه مطرح نشده‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha