مدیر گروه تغذیه و بیوشیمی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه عادات سنتی تغذیه دركشور در حال فراموشی است و مواد غذایی كم ارزش جایگزین مواد مغذی را می‌گیرند، درصد آلودگی نان‌های ماشینی فعلی را از نانهای سنتی بیشتر دانست.

دكتر سید علی كشاورز، استاد تغذیه و دبیر اجرایی دهمین كنگره تغذیه گفت: آداب سنتی تغذیه در كشور در حال فراموشی است كه این امر بار تخریبی بالایی را از نظر سلامتی به همراه دارد.

وی با اشاره به پخت نان به روش صنعتی افزود: روش طراحی سیستم نان‌های صنعتی در دنیا به گونه‌ای است كه پخت نان كاملا از آتش جداست و هیچ گونه آلودگی از گازهای سوختی وارد نان نمی‌شود این در حالی است كه در ایران نان‌ها مستقیما از شعله آتش عبور می‌كنند. صنعتی شدن نان در كشور در حال حاضر معضل شیمیایی نان را كاهش نداده است. علاوه بر آن به منظور پروسه تخمیر خمیر نان از دی اكسید كلر استفاده می شود؛ بنابراین این مواد شیمیایی و هم چنین تماس مستقیم با هیدروكربن‌های شعله آتش، آلودگی شیمیایی نان‌ها را افزایش داده است. در صورتی كه پروسه تخمیر درست انجام شده و همچنین از تكنولوژی مدرن پخت در تولید نان‌های صنعتی استفاده شود، پخت نان به روش صنعتی بسیار مطلوب است.

دكتر كشاورز در ادامه در زمینه غذاهای فراویژه تصریح كرد: علم تغذیه وارد زمینه ویژه‌ای شده كه در این راستا برای افرادی كه دچار عدم تحمل غذایی، حساسیت غذایی و مشكلات گوارشی هستند از پروبیوتیك‌ها (دسته‌ای از میكروب‌های مفید) در مواد غذایی استفاده می شود. به این ترتیب مواد غذایی كه در ساخت آنها از پروبیوتیك‌ها استفاده می‌شود شرایط خاصی را برای افراد مبتلا به اختلالات ذكر شده فراهم می‌كند كه مواد غذایی دلخواه خود را بدون ایجاد عارضه مصرف كنند.

در مجموع امروزه با بهره برداری از تغییرات روی ژن‌ها كیفیت مواد غذایی را تغییر می‌دهند به عنوان مثال پروتئین مواد غذایی گیاهی با تغییراتی خاصیت پروتئین‌های حیوانی را پیدا می‌كند؛ بنابراین با بهره برداری از علم، می‌توان میزان تولید را در واحد سطحی كه پاسخگوی جمعیت جهان باشد ایجاد كرد.

وی در خصوص دسته بندی های مواد غذایی افزود: موادی كه امروز به عنوان بسته بندی استفاده می‌شود، مواد غذایی را آلوده می‌كنند در مجموع پلاستیك‌هایی كه برای دسته بندی مواد غذایی به كار می‌روند در آلودگی این مواد موثر هستند. در آینده علم به سمتی پیش می‌رود كه تركیباتی از جنس خود مواد غذایی به منظور بسته بندی غذاها استفاده شود كه این امر بسیار پرهزینه است.

دكتر كشاورز در ادامه در توضیح مواد غذایی ارگانیك گفت: استفاده از سموم و كودهای شیمیایی كشاورزی به منظور كشت و پرورش مواد غذایی پیامد خاصی را برای سلامتی انسان به دنبال دارد. امروزه تلاش می شود حتی الامكان كودها و سموم شیمیایی حذف شوند؛ چرا كه ثابت شده بسیاری از سرطان‌ها از طریق آب، هوا و غذای شیمیایی ایجاد می‌شوند. در مواد غذایی ارگانیك از كودهای شیمیایی و سموم استفاده نمی‌شود چرا كه این مواد غذایی به شدت گران هستند، ‌در حال حاضر وزارت جهاد كشاورزی با بررسی‌هایی در صدد است تا مناطق بكری را به منظور راه اندازی این روش ارگانیك در ایران شناسایی كند.

دبیر اجرایی دهمین كنگره تغذیه در ادامه شیرهای استریل شده را فاقد مواد شیمیایی و نگهدارنده دانست و گفت: تا زمانی كه بسته استریل این شیرها و كلا مواد غذایی استریل باز نشود هیچ عامل شیمیایی در این مواد غذایی دخالت ندارد.

وی با اشاره به برگزاری دهمین كنگره تغذیه موضوع كنگره امسال را جهش به سوی مرزهای دانش تغذیه عنوان كرد و گفت: تلاش شده این كنگره از نظر علمی و كیفی در سطح مطلوبی برگزار شود. در این كنگره حداقل بیش از دو هزار نفر از سراسر كشور شركت می‌كنند. همچنین از متخصصان شاخص و برجسته داخلی و خارجی به منظور حضور در این كنگره دعوت شده است.

گفتنی است، دهمین كنگره تغذیه ایران از ششم تا نمه آبان ماه در هتل المپیك تهران برگزار می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha