بررسی‌ها نشان می‌دهد، اهداف سازمان ملل برای کنترل بیماری‌های مرتبط با رژیم‌غذایی به دلیل افزایش مبتلایان به چاقی یا اضافه وزن با شکست روبرو می‌شود.

سلامت نیوز:بررسی‌ها نشان می‌دهد، اهداف سازمان ملل برای کنترل بیماری‌های مرتبط با رژیم‌غذایی به دلیل افزایش مبتلایان به چاقی یا اضافه وزن با شکست روبرو می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، در این بررسی آمده است تا سال 2025 میلادی تقریبا یک میلیارد نفر از افراد بزرگسال جهان به چاقی مبتلا می‌شوند.
کارشناسان هشدار داده‌اند: برنامه‌های سازمان ملل در ارتباط با بیماری‌های ناشی از رژیم غذایی با موفقیت روبرو نخواهد بود چرا که گسترش رژیم غذایی غربی در سراسر جهان در اثر بازاریابی قوی صنایع غذایی، مانع از تحقق این اهداف می‌شود.


نگرانی‌ها در مورد افزایش مبتلایان به دیابت، بیماری قلبی، سرطان و بیماری‌های دیگر در اثر چاقی تشدید می‌شود و همین امر سازمان جهانی بهداشت (WHO) را بر آن داشته تا برنامه‌هایی را برای کاهش سرعت هشداردهنده افزایش نرخ چاقی در سراسر جهان در نظر گیرد. در این برنامه این هدف پایه ریزی شد که تا سال 2025 نرخ چاقی یا دیابت نسبت به سال 2010 افزایش نیابد. هرچند آخرین آمارها نشان می‌دهد جهان از رسیدن به این هدف باز می‌ماند. در سال 2010 میلادی 11.5 درصد از افراد بزرگسال جهان به چاقی مبتلا بوده‌اند اما در سال 2014 این رقم به 13 درصد افزایش یافته است.


بررسی‌های فدراسیون جهانی چاقی حاکیست در صورتی که این روند تغییر نکند تا سال 2025 میلادی 17 درصد از افراد بزرگسال به چاقی مبتلا می‌شوند. همچنین تا این سال شاخص توده بدنی در 170 میلیون فرد بزرگسال به عدد 35 می‌رسد که این شاخص آستانه درمان‌های پزشکی فوری همچون عمل جراحی معده به حساب می‌آید تا به این طریق توانایی افراد برای خوردن کاهش یابد. هرچند مشاهده می‌شود در کشورهای ثروتمند نیز ظرفیت کافی برای افرادی که به کمک نیاز دارند وجود ندارد.


به گفته کارشناسان، علاوه بر آنکه افراد از مصرف غذاهای سنتی به خوراکی‌های مدرن شهری رو آورده‌اند، گرایش افراد به سبک زندگی کم‌تحرک نیز موجب بالا رفتن میزان چاقی و پیامدهای متعاقب آن شده است.


میزان چاقی در کشورهای ثروتمند شمال آمریکا و آفریقا روند ثابتی پیدا کرده هرچند نشانه‌ای از کاهش این آمار مشاهده نمی‌شود. همچنین در کشورهای در حال توسعه افزایشی در نرخ ابتلا به چاقی رخ داده که پیش از این وجود نداشته است.


به گزارش روزنامه گاردین،‌ علاوه بر این نرخ چاقی کودکان هم در بسیاری از کشورهای در حال توسعه به خصوص در خاورمیانه،‌ آمریکای لاتین، چین و بخش‌هایی از جنوب شرق آسیا رو به افزایش است و در نتیجه روند چاقی آنان تا بزرگسالی هم ادامه پیدا می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد که بسیاری از کودکان در کشورهای خاورمیانه صبحانه نمی‌خورند و در نتیجه در طول روز به مصرف خوراکی‌های ناسالم روی می‌آورند. برای مثال تحقیق انجام شده روی کودکان قبل از سن مدرسه در اردن حاکی از آن است که 50 درصد از آنان از نوشیدنی‌های شیرین گازدار مصرف کرده و خوردن کیک و بیسکوییت در 71 درصد آنان متداول است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha