چهارشنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۷
کد خبر: 212192

در این مقاله میخواهیم خواص اسفناج که واقعا شگفت انگیز و فوق العاده هستند را برایتان بگوییم.

۲۱ فایده اسفناج برای پوست و سلامتی

سلامت نیوز: در این مقاله میخواهیم خواص اسفناج که واقعا شگفت انگیز و فوق العاده هستند را برایتان بگوییم.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت بازده، اما قبل از آن بهتر است بدانید که اسفناج، گیاهی است که بومی آسیای مرکزی و جنوب غربی آسیا است، تا ارتفاع حدود ۳۰ سانت رشد می‌کند. طعم و مزه‌ی این گیاه خوراکی تا حدی تلخ است، اما با توجه به ترکیبات غذایی، آنتی‌اکسیدان‌ها و ضد سرطانی بودن‌اش، به عنوان یکی از مواد غذایی قدرتمند در نظر گرفته می‌شود. برگ‌های لطیف و ترد آن که به رنگ سبز تیره است، به عنوان مواد تشکیل دهنده در انواعی از غذاها استفاده می‌شوند. هر چند اسفناج در تمام طول سال در دسترس است، اما سبزی‌های تازه پس از فصل زمستان یعنی از ماه فروردین تا خرداد در بهترین حالت خود هستند.

این گیاه خوراکی سبز رنگ در دسته‌ی سالم‌ترین غذاهای گیاهی قرار می‌گیرد. اسفناج علاوه بر این‌که غنی از آهن است، یکی از منابع اصلی رنگدانه‌ها، ویتامین‌ها، مواد معدنی و مواد مغذی گیاهی است. بنابراین، یک غذای عالی است که فواید زیادی برای سلامتی دارد. در این مطلب، خواهید آموخت که چرا اسفناج برای بدن فایده دارد، ارزش غذایی آن را یاد خواهید گرفت و با حقایق جالبی آشنا خواهید شد.


انواع اسفناج:

به طور کلی دو رقم اسفناج دارای برگ‌های خوراکی کشت می‌شود، نوعی که برگ‌های چروکیده به رنگ سبز تیره دارد و نوع دیگری با برگ‌های صاف که سطح رویی لطیفی دارند. انواع امروزی اسفناج با سرعت بیش‌تری رشد می‌کنند و به راحتی در شرایط آب و هوایی گرم دچار چین و شکن نمی‌شوند. انواع قدیمی‌تر در مقایسه با انواع جدیدتر دارای برگ باریک‌تر و طعم و مزه تندتر و تلخ‌تری هستند. به طور کلی سه نوع مختلف از اسفناج وجود دارد.

– اسفناج‌هایی که برگ‌های چروکیده دارند: این نوع اسفناج چروکیده است و برگ‌هایی پر پیچ و تاب به رنگ سبز تیره دارد. آنها به طور گسترده‌ای در سوپرمارکت‌ها در ایالات متحده به فروش می‌رسند. این اسفناج‌ها دارای انواع مختلفی هستند.


– اسفناج‌هایی که دارای برگ‌های تخت یا صاف هستند: این نوع اسفناج برگ‌های پهن و صاف دارد که تمیز کردن‌شان بسیار آسان است. به طور گسترده‌ای در قالب اسفناج کنسرو شده و منجمد به فروش می‌رسد و در سوپ، غذای کودک و غذاهای فراوری‌شده مورد استفاده قرار می‌گیرد.


– اسفناج‌هایی که برگ‌های‌شان تا حدی چروکیده است: این نوع اسفناج اساسا گونه‌ای ترکیبی است که برگ‌های‌اش کمی پلیسه دارد. به لحاظ بافت شبیه به اسفناج‌های چروکیده- برگ است، اما به راحتی می‌توان آن را تمیز کرد. این اسفناج هم در بازار‌ها به صورت تازه و هم به صورت پردازش‌شده استفاده می‌شود.
در ادامه به بیان و معرفی خواص اسفناج برای سلامتی، پوست و مو می پردازیم.


خواص اسفناج برای سلامتی

همه‌ی ما دیده‌ایم که ملوان زبل اسفناج می‌خورد و بعد از خوردن آن عضلات‌اش بزرگ و ورزیده می‌شدند. این موضوع در واقع حقیقت دارد زیرا اسفناج یک غذای فوق‌العاده است! طیف وسیعی از مزایایی که اسفناج برای سلامتی دارد در این نوشتار ارائه شده‌است.


 ۱. خواص اسفناج برای کاهش وزن:

برگ‌های اسفناج به درد کاهش وزن می‌خورند چرا که کالری و چربی بسیار کمی دارد. این گیاه خوراکی بسیار مغذی است و دارای نوعی فیبر غذایی محلول است. این نوع فیبر به هضم غذا کمک می‌کند، از یبوست جلوگیری می‌کند، قند خون پایین را نگه می‌دارد و جلوی پرخوری را می‌گیرد. بنابراین، این سبزی برگ‌دار اغلب به کسانی که رژیم لاغری می‌گیرند توصیه می‌شود، زیرا وقتی رژیم دارید مهم است که از غذا خوردن مداوم پرهیز کنید.


۲. خاصیت ضد سرطانی:

اسفناج سرشار از فلانوئیدها است نوعی مواد مغذی گیاهی که خواص ضد سرطان دارند. بنابراین، ثابت شده‌است که در کم کردن سرعت تقسیم سلولیِ سلو‌ل‌های سرطانی پوست و معده در انسان موثر است. علاوه بر این، ثابت شده‌است که اسفناج در حفاظت از بدن در برابر وقوع سرطان پروستات موثر است.


۳. بهبود سلامت چشم:

اسفناج حاوی آنتی‌اکسیدان‌های لوتئین و زآگزانتین به میزان فراوانی است. این آنتی‌اکسیدان‌ها از چشم در برابر آب مروارید و دژنراسیون ماکولای (تباهی لکه‌ی زرد) وابسته به سن (ARMD) حفاظت می‌کنند. زآگزانتین نوعی کاروتنوئید غذایی مهم است که به اجسام زرد ماکولا شبکیه در چشم جذب می‌شود و به فیلتر نور کمک می‌کند. اسفناج همچنین حاوی ویتامین A است که برای سالم نگه داشتن غشاهای مخاطی مورد نیاز است و برای بینایی طبیعی ضروری است.
۴. حفظ سلامت استخوان‌ها:

اسفناج سرشار از ویتامین K است، ویتامینی که برای حفظ سلامت استخوان حیاتی است. یک فنجان اسفناج پخته حدود ۱۰۰۰ درصد از میزان توصیه‌شده‌ی روزانه از ویتامین K را که باعث کاهش و کنترل فعالیت بیش از اندازه‌ی استئوکلاست‌ها (استخوان‌کاه) می‌شود، فراهم می‌کند. این‌ها سلول‌هایی هستند که به تخریب ساختار استخوان در طی یک دوره‌ی کوتاه زمانی کمک می‌کنند. ویتامین K همچنین سنتز استئوکلسین را بهبود می‌دهد، پروتئینی که برای حفظ قدرت و تراکم استخوان ضروری است. اسفناج یک جایگزین خوب برای محصولات لبنی است چرا که برای فراهم کردن کلسیم مناسب است، و در نتیجه از بروز پوکی استخوان جلوگیری می‌کند. این گیاه خوراکی یک منبع غذایی مهم پروتئینی برای گیاه‌خواران است چرا که به ساخت بافت‌های عضلانی و همچنین حمایت از رشد کلاژن کمک می‌کند.


۵. کاهش فشار خون بالا:

فشار خون بالا یا هایپرتنشن مسئول ایجاد بیماری‌های کلیوی، بیماری‌های قلبی و سکته‌ی مغزی است. مصرف اسفناج برای کاهش فشار خون مفید است چرا که برخی از اجزای آن به کاهش استرس و اضطراب کمک می‌کنند. مواد مغذی موجود در اسفناج با کاهش K (پتاسیم) در بدن شما نقش مهمی را در حفظ تعادل پمپ سدیم ایفا می‌کنند. ویتامین C نیز نقش مهمی را در کاهش فشار خون دارد.


۶. ریلکس کردن بدن:

اسفناج بدن را آرام و به طور کامل دور از استرس نگه می‌دارد. این گیاه خوراکی شامل مقدار زیادی روی و منیزیم است که کمک می‌کنند خواب شبانه‌ی بهتری داشته باشید، و در نتیجه راه را برای بهبودی موثرتر هموار می‌کند. منیزیم کمک می‌کند تا انرژی از دست رفته خود را در عرض چند ثانیه دوباره به‌دست بیاورید. خواب با کیفیت، چشمان خسته‌ی شما را استراحت می‌دهد، و در نتیجه به طور کلی بدن‌تان را آرام می‌کند.خواص اسفناج برای آرامش بدن واقعا عالی است.


۷. بهبود سلامت دستگاه گوارش:

مصرف مقدار بیش‌تری از اسفناج، سلامت دستگاه گوارش را بهبود می‌دهد. بتا کاروتن و ویتامین C موجود در آن از سلول‌های روده‌ی بزرگ در برابر اثرات مضر رادیکال‌های آزاد محافظت می‌کند. علاوه بر این، فولات مانع از آسیب دیدن DNA و جهش در سلول‌های روده می‌شود.


۸. تاثیر مثبت بر مغز و عملکرد سیستم عصب:

اسفناج عملکرد مناسب مغز را به ویژه در دوره‌ی سالمندی حفظ می‌کند. مصرف اسفناج به صورت روزانه باعث می‌شود که مغزتان جوان و فعال بماند و در نتیجه شما را قادر می‌سازد که به طور هوشمندانه‌ای فکر کنید. اسفناج حاوی فولات و ویتامین K است و ویتامین C موجود در آن به تعدیل تولید هورمون از سیستم عصبی ما کمک می‌کند. ویتامین K سلامت سیستم عصبی و عملکرد مغز را با تسهیل سنتز اسفنگولیپید بهبود می‌دهد. اسفنگولیپید چربی بسیار مهمی است که غلاف میلین را در اطراف اعصاب ما تشکیل می‌دهد. بنابراین، اسفناج قطعا می‌تواند برای اصلاح مسائل رفتاری و شناختی مفید باشد.


۹. پیشگیری از آترواسکلروز و حمله‌ی قلبی:

رسوب بیش از حد چربی می‌تواند باعث ضخیم شدن دیواره‌ی عروق انسان و در نتیجه بروز آترواسکلروزیس (تصلب شرائین) شود. حملات قلبی به علت سخت شدن دیواره‌های سرخرگ رخ می‌دهند. اسفناج سرشار از لوتئین است، ترکیبی که مانع از ضخیم شدن دیواره‌ی شریان‌ها می‌شود، و در نتیجه خطر حمله‌ی قلبی را کاهش می‌دهد. علاوه بر این، اسفناج حاوی نیتریت با کیفیتی است که نه تنها به جلوگیری از بروز حمله‌ی قلبی کمک می‌کند بلکه بیماری‌های قلبی مرتبط با رسوب چربی را درمان می‌کند.


۱۰.کاهش فشار خون:

پپتیدهای موجود در اسفناج در کاهش فشار خون موثر هستند چرا که آنها آنزیم مبدل آنژیوتانسین را مهار می‌کنند و به این ترتیب خواص اسفناج برای کاهش فشار خون بسیار عالی است.


۱۱. خواص ضد التهابی:

اسفناج حاوی نئوکسانتین و ویولاکسانتین و دو اپوکسی گزانتوفیلِ ضد التهابی است که کار تنظیم التهاب را بر عهده دارند. بنابراین، اسفناج در جلوگیری از بیماری‌های التهابی مانند آرتروز، پوکی استخوان، سردرد میگرنی و آسم مفید است.


۱۲. کمک به جلوگیری از کلسیفیکاسیون:

اسفناج که غنی از ویتامین K است، به جلوگیری از کلسیفیکاسیون کمک می‌کند، چرا که این ویتامین یک جزء حیاتی از فرآیندی به نام کربوکسیل‌دار کردن است که ماتریس پروتئین GLA را تولید می‌کند. این امر به طور مستقیم مانع از از تشکیل کلسیم در بافت می‌شود، در نتیجه با تصلب شرائین، بیماری‌های قلبی و عروقی و سکته‌ی مغزی مبارزه می‌کند.


۱۳. افزایش قدرت ایمنی بدن:

ویتامین A موجود در اسفناج به محافظت از نقاط ورود به بدن انسان، مانند غشاهای مخاطی، تنفسی، ادراری و دستگاه رودگانی و تقویت آنها کمک می‌‌کند، علاوه بر این‌که یک جزء کلیدی از لنفوسیت‌ها (گلبول‌های سفید خون) است که با عفونت مبارزه می‌کنند. یک فنجان اسفناج به میزان ۳۳۷ درصد از میزان توصیه‌ی شده‌ی روزانه از ویتامین A را برای‌تان فراهم می‌کند.
۱۴. جلوگیری از کم خونی:

مصرف منظم اسفناج می‌تواند از کم‌خونی جلوگیری کند چرا که یک منبع عالی از آهن است. این ماده‌ی معدنی به ویژه برای زنانی که عادت ماهانه دارند و کودکان و نوجوانان در حال رشد مهم است. علاوه بر این، اسفناج بسیار بهتر از گوشت قرمز است چرا که هم کالری بسیار کم‌تری دارد و هم کلسترول و چربی ندارد. آهن برای تولید انرژی مورد نیاز بدن مفید است چرا که بخشی از هموگلوبین است که به همه‌ی سلول‌های بدن اکسیژن می‌رساند.


خواص اسفناج برای پوست

پوست بزرگ‌ترین و حساس‌ترین ارگان بدن ما است. همه‌ی ما علاقه‌ی زیادی به داشتن پوست سالم و درخشان داریم چرا که تا حد زیادی ظاهر ما را بهتر می‌کند. بنابراین، حتی پوست ما هم نیاز به مواد مغذی خاصی برای حفظ سلامت خود دارد. سبزیجات برگ سبز برای پوست عالی هستند و اسفناج هم از این قاعده مستثنا نیست. اسفناج که سرشار است از ویتامین‌های مفیدی مانند ویتامین A، ویتامین C، ویتامین E و ویتامین K و همچنین مواد معدنی حیاتی، نقش مهمی در مراقبت از پوست ایفا می‌کند. در ادامه مزایایی را می‌بینید که اسفناج برای پوست دارد:
 ۱۵. درمان آکنه:

اسفناج در پاکسازی آکنه، و در نتیجه حفظ سلامت پوست موثر است. برای خلاص شدن از شر آکنه، می‌توانید با ترکیب کردن اسفناج و کمی آب یک ماسک صورت آماده کنید و آن را به مدت ۲۰ دقیقه روی صورت‌تان بگذارید. این ماسک آلودگی، چربی و التهاب را از پوست شما حذف می‌کند، و در نتیجه آن را از درون پرطراوت و جوان می‌کند. شما همچنین می‌توانید آب اسفناج مخلوط شده با آب سبزیجات دیگر را به نسبت‌های زیر بنوشید:

۱/۲ گوجه‌فرنگی، ۱/۴ خیار، ۱ هویج، ۱ کرفس، ۱/۲ فلفل قرمز، ۱/۲ فنجان کلم، ۱ پیاز سبز و یک مشت اسفناج.

این مواد را با هم مخلوط کنید و آب‌شان را بگیرید و هر روز آن را بنوشید. این نوشیدنی برای درمان پوست موثر است و مانع از آکنه می‌شود.


۱۶. محافظت از پوست در مقابل نور آفتاب:

اسفناج سرشار از ویتامین B است که پوست‌تان را از اشعه‌ی مضر ماوراء بنفش که باعث بروز آسیب‌های نور خورشید است، سرطان پوست و پیری زودهنگام پوست محافظت می‌کند. خواص اسفناج برای پوست فوق العاده است.


۱۷. خواص ضد پیری:

اسفناج سرشار است از آنتی‌اکسیدان‌هایی که رادیکال‌های آزاد را در بدن شما از بین می‌برند. این رادیکال‌های آزاد به پوست شما آسیب می‌زنند، و در نتیجه باعث پیری قبل از موعد می‌شوند. بنابراین، خوردن اسفناج به طور منظم جوانی پوست شما را حفظ می‌کند، سرعت تخریب پوست وابسته به سن را کم می‌کند، و باعث می‌شود که پوست‌تان جوان‌تر و پرطراوت‌تر به نظر برسد.


۱۸. بهبود رنگ پوست:

اسفناج غنی از ویتامین K و فولات است، و به این ترتیب با به حداقل رساندن آکنه، کبودی روی پوست و حلقه‌های تیره، به پوست‌تان رنگ روشنی می‌دهد. فراوانی ویتامین و مواد معدنی در این سبزی به سرعت خارش پوست ناشی از خشکی را رفع می‌کند، و بنابراین رنگ درخشانی به پوست شما می‌دهد.


۱۹. اصلاح ظاهر پوست‌تان:

همان‌طور که قبلا گفتیم، اسفناج یک منبع غنی از ویتامین A و ویتامین C است. ویتامین A رنگ پوست را بهبود می‌بخشد، در حالی که ویتامین C نقش مهمی در اصلاح و همچنین رشد سلول‌های پوست ایفا می‌کند. آنتی‌اکسیدان‌های شگفت‌انگیز و موادمغذی موجود در اسفناج حتی رنگ چهره‌ی شما را باز می‌کند، و به پوست‌تان ظاهر درخشانی می‌دهد.


خواص اسفناج برای مو

تغذیه‌ی مناسب برای داشتن گیسوانی زیبا، حیاتی است. برای این منظور، مهم است که یک رژیم غذایی متعادل که مواد مغذی مورد نیازتان را برای‌تان فراهم می‌کند، داشته باشید. اسفناج جایگاه مهمی را در این زمینه را اشغال می‌کند چرا که پر است از مواد مغذی و آنتی‌اکسیدان‌هایی که سبب بهبود موها می‌شوند. در ادامه خواص اسفناج را برای مو می‌بینید.


۲۰. افزایش  سرعت رشد مو:

اسفناج یک ماده‌ی غذایی فوق‌العاده‌ است متشکل از ویتامین‌های B، C و E، پتاسیم، کلسیم، آهن، منیزیم و اسیدهای چرب امگا ۳؛ و همه‌ی این‌ها برای رشد مو لازم هستند. آهن کمک می‌کند که گلبول‌های قرمز خون اکسیژن را به فولیکول‌های مو برسانند. این امر برای رشد مو و داشتن تارهای محکم ضروری است.


۲۱. جلوگیری از ریزش مو:

ریزش مو اغلب به دلیل کمبود آهن ایجاد می‌شود. این ماده‌ی معدنی، با قادر ساختن سلول‌های خونی برای حمل اکسیژن به فولیکول‌های مو باعث تقویت تارهای مو می‌شود. کمبود آهن باعث کم‌خونی می‌شود و کم‌خونی به نوبه‌ی خود منجر به ریزش مو و برخی از عوارض جانبی دیگر می‌شود. اسفناج غنی از فولات و آهن است. در حالی که فولات به تولید سلول‌های قرمز خون کمک می‌کند، آهن باعث می‌شود که سلول‌های خونی اکسیژن را حمل کنند. و اسفناج به این ترتیب با ریزش مو مبارزه می‌کند.


حقایقی درباره‌ی ارزش غذایی اسفناج

 

 

ارزش غذایی

درصد توصیه‌ شده‌ی روزانه

انرژی ۲۳ کیلوکالری ۱%
کربوهیدرات ۶.۶۳ گرم ۳%
پروتئین ۲.۸۶ گرم ۵%
چربی کل ۰.۳۹ گرم ۱.۵%
کلسترول ۰ میلی‌گرم ۰%
فیبر غذایی ۲.۲ گرم ۶%

 

ویتامین‌ها

فولات ۱۹۴ میکروگرم ۴۸.۵ %
نیاسین ۰.۷۲۴ میلی‌گرم ۴.۵ %
پانتونیک اسید ۰.۷۲۴ میلی‌گرم ۱ %
پیریدوکسین ۰.۰۶۵ میلی‌گرم ۱۵ %
ریبوفلاوین ۰.۱۹۵ میلی‌گرم ۱۴.۵ %
تیامین ۰.۱۸۹ میلی‌گرم ۶.۵ %
ویتامین A ۹۳۷۷ واحد جهانی ۳۱۲%
ویتامین C ۲۸.۱ میلی‌گرم ۴۷ %
ویتامین E ۲.۰۳ میلی‌گرم ۱۳.۵ %
ویتامین K ۴۸۲.۹ میکروگرم ۴۰۲ %

الکترولیت‌ها

سدیم ۷۹ میلی‌گرم ۵ %
پتاسیم ۵۵۸ میلی‌گرم ۱۲ %

 

مواد معدنی

کلسیوم ۹۹ میلی‌گرم ۱۰ %
مس ۰.۱۳۰ میلی‌گرم ۱۴ %
آهن ۲.۷۱ میلی‌گرم ۳۴ %
منیزیوم ۷۹ میلی‌گرم ۲۰ %
منگنز ۰.۸۹۷ میلی‌گرم ۳۹ %
روی ۰.۵۳ میلی‌گرم ۵ %

 

مواد مغذی گیاهی

بتا کاروتن ۵۶۲۶ میکروگرم
بتاکریپتوزانتین ۰ میکروگرم
لوتئین – زآگزانتین ۱۲۱۹۸ میکروگرم



این سبزیجات برگ‌دار که رنگ سبز تیره‌ای دارند بمب مواد مغذی هستند. کربوهیدرات، قند، فیبر محلول و نامحلول، سدیم، ویتامین‌ها، مواد معدنی، اسیدهای چرب، اسیدهای آمینه و آب محتویات اسفناج هستند. خواص اسفناج را برای سلامتی می‌توان به مشخصات تغذیه‌ای مطلوب آن که در زیر توضیح داده شده، نسبت داد:

آب:

اسفناج دارای مقدار زیادی آب است به این ترتیب که هر ۱ فنجان اسفناج پخته شده ۱۴۷ میلی‌لیتر آب دارد. این بسیار مهم است چرا سلول‌های پوست ما نیز از آب ساخته شده‌اند. مصرف مقدار زیادی آب سلول‌های پوست شما را هیدراته نگه می‌دارد، و باعث می‌شود که پوست‌تان جوان و درخشان بماند.

ویتامین A:

اسفناج یک منبع غنی از ویتامین A است. یک فنجان اسفناج پخته شده حدود ۹۴۳ میکروگرم از این ویتامین را به بدن‌تان می‌رساند که این رقم معادل ۱۰۵ درصد از مقدار توصیه شده‌ی روزانه (RDA) برای مردان و ۱۳۵ درصد از مقدار توصیه‌ی شده‌ی روزانه برای زنان بالغ است. با این حال، استفاده‌ی دائمی از ویتامین A در سطح بالا (بیش از ۱۰ برابر مقدار توصیه‌ شده‌ی روزانه) ممکن است به مسمومیت منجر شود. پس نظارت بر مصرف این ویتامین ضروری است.

ویتامین C:

ویتامین C یک آنتی‌اکسیدان است که برای رشد و ترمیم سلول‌های پوست شما حیاتی است. از آن‌جایی که این ویتامین در بدن ذخیره نمی‌شود، باید از طریق رژیم غذایی روزانه‌تان آن را دریافت کنید. اسفناج سرشار از ویتامین C است به این ترتیب که یک فنجان اسفناج پخته شده حدود ۱۷.۶ میلی‌گرم یا نزدیک به ۲۰ درصد از مقدار توصیه‌ی شده‌ی روزانه از این ویتامین را برای مردان بزرگسال و ۲۳ درصد از مقدار توصیه‌ شده‌ی روزانه را برای زنان بالغ فراهم می‌کند.

آهن:

همان‌طور که قبلا گفتیم، آهن یک جزء حیاتی از هموگلوبین است، پروتئینی در گلبول‌های قرمز خون که اکسیژن را به بافت‌ها می‌رسانند. یک فنجان اسفناج پخته شده شامل حدود ۶.۵ میلی‌گرم آهن است که این رقم معادل ۸۱ درصد از مقدار توصیه شده‌ی روزانه برای مردان بالغ و ۳۶ درصد از مقدار توصیه شده‌ی روزانه برای زنان بالغ است.


منیزیم:

منیزیم نقش مهمی در بهبود زخم‌ها و عفونت‌های پوستی ایفا می‌کند. یک فنجان اسفناج پخته شده در حدود ۱۵۷ میلی‌گرم منیزیم دارد که این رقم در حدود ۳۷ درصد از مقدار توصیه شده‌ی روزانه برای مردان بالغ و ۴۹ درصد از مقدار توصیه شده‌ی روزانه برای زنان بالغ است.


اگزالیک اسید:

اسفناج پخته شده باید به اسفناج خام ترجیح داده شود چرا که مانند بسیاری از سبزیجات دارای برگ سبز، اسفناج حاوی اگزالیک اسید است. این اسید با جذب کلسیم در بدن ما تداخل ایجاد می‌کند اما پختن اسفناج می‌تواند اثرات آن را از بین ببرد. بنابراین، بهتر است اسفناج را بپزید به جای این‌که آن را به صورت خام به سالادتان اضافه کنید.

به این ترتیب با ارزش غذایی اسفناج و خواص اسفناج و فواید شگفت‌انگیز آن آشنا شدیم. در کل، این ابرخوراکی سبز رنگ سرشار است از مواد مغذی که فواید زیادی برای سلامتی دارند.

منبع: stylecraze

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha