فوق تخصص درد با اشاره به شایع‌ترین علل ایجاد کمر درد، گفت: دیسک‌های کمر به دلیل نداشتن عروق خونی در اثر فشار مکانیکی، افزایش سن یا بیماری‌های التهابی بسیار آسیب‌پذیر هستند.

شایع‌ترین علل ایجاد کمر درد

سلامت نیوز:فوق تخصص درد با اشاره به شایع‌ترین علل ایجاد کمر درد، گفت: دیسک‌های کمر به دلیل نداشتن عروق خونی در اثر فشار مکانیکی، افزایش سن یا بیماری‌های التهابی بسیار آسیب‌پذیر هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس،مجید حیدریان ، با اشاره به اینکه یکی از شایع‌ترین علل ایجاد کمر درد، تخریب بافت داخلی دیسک‌ها است گفت: معیارهای سنی و تشخیصی خاصی لازم است تا بیمار کاندید انجام سلول درمانی دیسک کمر شود.

وی گفت: استفاده از سلول‌های بنیادی در درمان بیماری تخریب دیسک بین مهرهای از مواردی است که با موفقیت در کشور شروع شده و در حال حاضر در کلینیک‌های زیادی در کشورهای پیشرفته نیز در حال انجام است.

این فوق تخصص درد بیان کرد: دیسک‌ها به واسطه نداشتن عروق خونی در اثر فشار مکانیکی، افزایش سن یا بیماری های التهابی بسیار آسیب پذیر هستند. در اثر این آسیب‌ها بافت داخلی دیسک دچار تغییراتی می‌شود که انعطاف پذیری آن را کم کرده، دیسک به آرامی دچار تخریب می‌شود.

وی اضافه کرد: این نوع از آسیب به دیسک، سبب ایجاد کمردردهای مزمنی می‌شوند که با خشکی و گرفتگی در ناحیه دو طرف ستون فقرات همراه هستند. ایجاد تغییرات از شایع‌ترین علت کمردردهای مزمن و مقاوم به درمان در افرادی است که در اثر وضعیت‌های نامناسب کاری یا افزایش سن دچار کمردرد شده‌اند.

حیدریان با بیان اینکه مغز استخوان و بافت چربی دو منبع مهم جهت به دست آوردن سلول های بنیادی است گفت: کارایی استفاده از این روش در کشور مطابق با عملکرد مراکز تحقیقاتی سراسر دنیا است و مورد تایید قرار گرفته است.

این فوق تخصص درد در خصوص شیوه درمانی گفت: نمونه سلول‌های بنیادی فعال شده که قبلا از بیمار گرفته شده، طی چند دقیقه به داخل دیسک تزریق و بیمار پس از یک ساعت به‌صورت سرپایی ترخیص می‌شود. پس از چند روز استراحت نسبی نیز قادر به انجام فعالیت های عادی روزانه است.

حیدریان در پاسخ به این پرسش که آیا در همه بیماران مبتلا به دیسک کمر، استفاده از سلول های بنیادی برای درمان دیسک کمر قابل انجام است؟ گفت: این درمان مربوط به دیسک‌هایی است که دچار آسیب و تخریب شده‌اند.

وی اضافه کرد: معیارهای سنی و تشخیصی خاصی لازم است تا بیمار کاندید انجام سلول درمانی دیسک کمر شود. رعایت معیارهای تخصصی در استفاده از این روش در درمان دیسک می‌تواند سبب موفقیت این روش درمانی شود ولی در همه دیسک‌ها قابل انجام نیست.

حیدریان گفت: بیماران مبتلا به دیسک کمر ابتدا توسط پزشک معاینه می‌شوند و در صورت نیاز به انجام سلول درمانی از این روش در درمان آنها استفاده و در صورت نیاز به سایر روش‌های درمانی، گزینه‌های دیگر به بیماران توصیه می‌شود.

وی در پایان یادآور شد: ارائه درمان پلکانی دیسک کمر نیز به بیماران این فرصت را می‌دهد که با روش های بسیار ساده غیر جراحی، بیماری دیسک در آنها درمان شود. درمان اولیه در بیماری‌های تخریبی دیسک کمر استفاده از دارو، لیزرهای پرتوان، آب درمانی و حرکات اصلاحی ورزشی است.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha