آخرین گزارش بودجه خانوار در مناطق شهری بانك مركزی نشان می‌دهد اغنیا در سال 95، 20 برابر فقرا برای بهداشت و درمان خود هزینه كرده‌اند!...

پولدارها 20 برابر فقرا برای سلامت خود هزینه كرده‌اند/سلامت آخرین گزینه فقرا

سلامت نیوز: آخرین گزارش بودجه خانوار در مناطق شهری بانك مركزی نشان می‌دهد اغنیا در سال 95، 20 برابر فقرا برای بهداشت و درمان خود هزینه كرده‌اند!...

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جوان نوشت: آخرین گزارش بودجه خانوار در مناطق شهری بانك مركزی نشان می‌دهد اغنیا در سال 95، 20 برابر فقرا برای بهداشت و درمان خود هزینه كرده‌اند! ترجمه این آمار یعنی فقرا برای موازنه كفه ترازوی دخل و خرجشان ناگزیرند تا مرز اضطرار دور هزینه‌های بهداشت و درمان را خط بگیرند. ثروتمندان اما در كنار توجه بیشتر به سلامتشان، بَرج‌های بهداشتی درمانی ناشی از تقاضاهای القایی هم دارند و هزینه‌های جراحی زیبایی موجب شده تا بالاترین درصد هزینه‌های كمرشكن در كشور به طبقه با درآمد بالا تعلق گیرد و ۱۶ میلیون نفر از اغنیا كه ۲۰ درصد جامعه را تشكیل می‌دهند با انجام اقدامات درمانی غیر‌ضروری و القایی همچون جراحی‌های زیبایی كه با درآمدشان نمی‌خواند، حدود نیمی از هزینه‌های كمرشكن سلامت را به خود اختصاص ‌دهند.


زیر خط فقر كشیده‌شدن با هزینه‌های درمان مفهومی بود كه پیش از هزینه‌های كمرشكن سلامت با آن مواجه بودیم. حالا با تغییر سبك زندگی و گرایش افراطی به جراحی‌های زیبایی، هزینه‌های كمرشكن به ثروتمندان هم تسری پیدا كرده است. یك سوی این معادله افراد فقیری هستند كه سلامت آخرین گزینه انتخابی‌شان است و سوی دیگر افرادی كه برای كوچك كردن بینی و تراشیدن پی‌های اضافه و كشیدن پوست و در یك كلام تطابق با تعریف‌های تازه زیبایی حاضرند تا 40 درصد از هزینه‌های زندگی‌شان را وسط بگذارند.


پولدارها 20 برابر فقرا برای سلامت خود هزینه كرده‌اند
گزارش‌های بانك مركزی از بودجه خانوار نشان می‌دهد در یك دهه اخیر به طور كلی هزینه‌های سلامت در سبد هزینه‌های خانوار افزایش یافته است. در حالی كه در سال 1386 سهم هزینه بهداشت و درمان از كل هزینه‌های خانوارهای شهری ۴.۴ درصد بوده، این سهم در سال 1395 به ۵.۹ درصد افزایش یافته است.
نكته جالب توجه اینجاست كه سهم هزینه بهداشت و درمان از كل هزینه سالانه خانوارهای شهری در دهك اول (ضعیف‌ترین قشر) از۴.۹ درصد در سال 1386 به ۴.۴درصد كاهش یافته و تقریباً می‌توان گفت روند این سهم طی یك دهه اخیر، روندی نزولی بوده است. در برابر این سهم هزینه بهداشت و درمان از كل هزینه سالانه خانوارهای شهری در دهك دهم (ثروتمندترین قشر) در سال 1386، ۴.۵ درصد بوده است كه این سهم به ۶.۱ درصد در سال 1395 رسیده است. روند این سهم برای خانوارهای حاضر در دهك دهم در یك دهه اخیر تقریباً صعودی بوده است. در سال 1386 هزینه‌ای كه دهك دهم برای بهداشت و درمان خود در یك سال پرداخت كرده، حدود یك میلیون و 419 هزار و 743 تومان بوده و این در حالی است كه این هزینه برای یك خانوار حاضر در دهك اول حدود 99 هزار و 805 تومان بوده است. یعنی در سال 1386 یك خانوار حاضر در دهك دهم حدود 14 برابر بیشتر از یك خانوار حاضر در دهك اول طی یك سال برای بهداشت و درمان خود هزینه كرده است. در سال 1395 این هزینه برای یك خانوار حاضر در دهك دهم حدود 7 میلیون و 646 هزار و 860 تومان بوده و برای یك خانوار حاضر در دهك اول حدود 381 هزار و 689 تومان بوده است. یعنی در سال 1395 یك خانوار حاضر در دهك دهم حدود 20 برابر بیشتر از یك خانوار حاضر در دهك اول طی یك سال برای سلامت خود هزینه كرده است.
به بیان دیگر یك خانوار پولدار حدود 20 برابر بیشتر از یك خانوار بی‌پول در سال 1395 برای بهداشت و درمان خود هزینه كرده است و این نسبت طی 10 سال (یعنی از 1386 تا 1395) بیشتر هم شده است.


هزینه‌های كمرشكن سلامت برای اغنیا!
آنطور كه ایرج حریرچی،‌سخنگوی وزارت بهداشت می‌گوید بالاترین درصد هزینه‌های كمرشكن در كشور ما مربوط به طبقه درآمد بالاست، زیرا این افراد در معرض تقاضای القایی هستند و اقدامات درمانی را انجام می‌دهند كه با درآمدشان نمی‌خواند. بر این اساس ۱۶ میلیون نفر با درآمد بالا كه ۲۰ درصد جامعه را تشكیل می‌دهند، ۴۵.۵ درصد از هزینه‌های كمرشكن سلامت را به خود اختصاص می‌دهند. حریرچی هزینه‌های كمرشكن سلامت را اینگونه تعریف می‌كند: اگر كسی ۴۰ درصد هزینه‌هایش را به سلامت اختصاص دهد، دچار هزینه‌های كمرشكن شده است. یعنی فرد از هزینه‌های ضروری دیگرش می‌زند و آن را در حوزه سلامت خرج می‌كند. وی معتقد است آمار ۴۵.۵ درصدی سهم هزینه‌های كمرشكن سلامت در بین اغنیا نشان می‌دهد كه اقشار ثروتمند در حوزه سلامت انتخاب‌های درستی ندارند. بنا به تأكید حریرچی عمل‌های جراحی زیبایی از عوامل اصلی هزینه‌های كمرشكن سلامت است كه برخلاف تصورات قشر با درآمد بالای جامعه بیشتر دچار آن می‌شود، چون تقاضای القایی بالاتری دارند.
به گفته سخنگوی وزارت بهداشت هزینه‌های فقرزا در حوزه سلامت، هزینه‌هایی است كه با انجام آنها فرد به زیر خط فقر تعریف شده می‌رود. وی می‌افزاید: ۹۱.۸ درصد افرادی كه دچار هزینه‌های فقرزا می‌شوند جزو افراد با درآمد پایین جامعه هستند و ۶ درصد در ۲۰ درصد پایین‌تر از متوسط هستند و جمعاً ۶۰ درصد بقیه افراد جامعه ۲.۲ درصد دچار هزینه‌های فقرزا می‌شوند.
حریرچی تأكید می‌كند: هزینه‌های فقرزا بیشتر وظیفه دولت و وزارت بهداشت و بیمه‌هاست، اما هزینه‌های كمرشكن در اقشار بالاتر از متوسط و متوسط نیاز به تغییر رفتار و نوع انتخاب دارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha