با توجه به نزدیکی این انتخابات، سلامت نیوز گفتگویی با دکتر اصغر دالوندی رییس سازمان نظام پرستاری که با حمایت طیف عدالت خواه به مسند ریاست این سازمان رسیده انجام داد تا وی درباره عملکرد این سازمان و همچنین پاسخگوی برخی انتقادات وارد بر این عملکرد این سازمان باشد این گفتگو را در زیر میخوانید:

موضع نظام پرستاری علمی است نه احساسی/از پیگیری مطابات پرستاران عقب ننشسته ایم/معاونت پرستاری تابع محض وزارت بهداشت است

سلامت نیوز:انتخابات سازمان نظام پرستاری به زودی برگزار میشود هرچند انتقاداتی از همان ابتدای این انتخابات به عملکرد وزارت بهداشت وارد شد و منتقدان آن را به نوعی تعجیل وزیر بهداشت در کلید زدن انتخابات نظام پرستاری و آن را غیرقانونی دانستند اما مراحل اداری مانند ثبت نام از کاندیداهای هیات مدیره به سرعت انجام شد و هم اکنون کمتر از چهل روز به روز برگزاری آن مانده است.

با توجه به نزدیکی این انتخابات، سلامت نیوز گفتگویی با دکتر اصغر دالوندی رییس سازمان نظام پرستاری که با حمایت طیف عدالت خواه به مسند ریاست این سازمان رسیده انجام داد تا وی درباره عملکرد این دوره و همچنین پاسخگوی برخی انتقادات وارد بر این عملکرد این سازمان باشد این گفتگو را در زیر میخوانید:

دکتر دالوندی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز، در واکنش به ایراداتی که به عملکرد معاونت پرستاری وزارت بهداشت و حتی نظام پرستاری گرفته می شود، با بیان اینکه معاونت پرستاری تابع سیاست های وزارت بهداشت عمل می کند، گفت:« ما خیلی خوشحال هستیم که این معاونت ابقا شد. چون یکی از بحث هایی که به طور کلی جامعه پرستاری به دنبال آن بوده است بحث مشارکت پرستاران در سیاستگذاری و تصمیم گیری است، بنابراین وقتی معاونت پرستاری در وزارت بهداشت ایجاد شد همه خوشحال شدیم چون ماهیت معاونت پرستاری این است که معاون پرستاری به شورای معاونین وزارت بهداشت می رود و می تواند حرف پرستاران را به صورت مستقیم در شورای معاونین وزارت بهداشت مطرح کند.»

وی افزود:«اما به دلیل اینکه این معاونت تابع سیاست های وزارت بهداشت است دربسیاری از موارد سکوت می کند نمونه عینی آن در بحث تربیت بهیار و کاردان پرستار بود.این در حالی است که رییس سازمان نظام پرستاری تاکنون چندین بار نسبت به این مسایل موضع گرفته و چندین بار در اینباره نامه نوشته است و آن را بارها در رسانه ها مطرح کرده ایم. چه در بحث پرستار بیمارستانی، چه بحث مراقبت سلامت و نیز آموزش سلامت از راه دور این رشته را محکوم کرده و می گوییم این رشته در درون رشته پرستاری و در درون آموزش بهداشت است و چه لزومی دارد یک رشته جدید ایجاد شود.»


دکتر دالوندی در ادامه گفت:«چرا زمانی که وزیر محترم دکتر سعید نمکی در روز رای گیری اش از مجلس و در روز افتتاح بیمارستان فرهیختگان، صحبت از احیای بهیاری و احیای کاردانی پرستاری کرد، معاونت پرستاری وزارت بهداشت تاکنون هیچ موضعی در اینباره نگرفته است؟ این یعنی معاونت پرستاری تابع محض وزارت بهداشت است.»


وی خاطرنشان کرد:« جالب است که در حکم ابلاغ  دکتر حضرتی معاونت پرستاری وزارت بهداشت، عین همین موضوع می آید، چرا ایشان این معاونت با وجود این ابلاغیه قبول کردند؟ اگر من بودم این ابلاغ و این معاونت را قبول نمی کردم چون با این کلام اصل و هویت پرستای مورد هجوم و هجمه قرار می گیرد. سازمان نظام پرستاری در این موارد با قدرت به عرصه می آید و موضع علمی در برابر این موارد می گیرد نه موضع احساسی و این نمونه عینی از اقدامات سازمان است.»


رییس کل سازمان نظام پرستاری در ادامه با اشاره به مراسم روز پرستار، گفت:« در کل کشور در روز پرستار تریبون نماز جمعه در اختیار نظام پرستاری قرار می گیرد و با اینکه در نشست های مشورتی من گفتم به دلیل اتحاد قبول می کنم که معاونت پرستاری وزارت بهداشت سخنرانی داشته باشند و البته می دانستم که نمی گذارند یک خانم به تریبون نماز جمعه برای سخنرانی بروند با این حال قبول کردم تا اتحادمان با این معاونت حفظ شود در حالی که در شهرستان های دیگر نمایندگان ما در تریبون ها صحبت کردند اما رییس سازمان نظام پرستاری را همین معاونت پرستاری نگذاشت برود که حرف های پرستاران را بزند این به نفع کیست؟آیا معاونت پرستاری نباید از قداست پرستاری دفاع کند؟ آیا نرفتن چه از طرف آنها و چه از طرف ما به نفع پرستاری بوده یا خیر؟ آیا قرار بوده ما حرف خاص دیگری بزنیم ؟ خیر صحبت های ما درباره مطالبات و خواسته های پرستاری بوده است.»


وی همچنین با اشاره به مراسم جشن روز پرستار و تقدیر از پرستاران با انتقاد از رفتار معاونت پرستاری در قبال پرستاران گفت:« به عنوان مثال برای این جشن ابتدا گفتند از ده نفر به عنوان پرستاری نمونه قرار است از سوی وزیر بهداشت تقدیر شود اما جالب است بدانید که از ده نفر گفتند ۴ نفر و آخر سر فقط دو نفر از نمایندگان ما ، بدون توجه به خواسته ها و نقطه نظرات سازمان تقدیر کردند.»


دکتر دالوندی تاکید کرد:« ما هنوز هم از معاونت پرستاری و اتحاد با این معاونت و ابقای این جایگاه در وزارت بهداشت حمایت می کنیم. ما خواستار توسعه معاونت و یا ایجاد معاونت متناظر پرستاری در کل دانشگاه های علوم پزشکی کشور هستیم. چطور به عنوان مثال معاونت اجتماعی که ایجاد شد  و البته ابقا نشد، بلافاصله ظرف دو ماه در کل دانشگاه های علوم پزشکی کشور بدون پشتوانه برایش معاونت متناظر ایجاد کردند و به عنوان معاونت اجتماعی در کل کشور در بیش از ۴۰ دانشگاه کشور برایشان حکم معاونت اجتماعی خورد اما چرا برای معاونت پرستاری چنین اقدامی صورت نگرفته است؟ معاونت مربوطه باید این درخواست را داشته باشد.»


وی با تاکید بر اینکه سازمان نظام پرستاری از پیگیری مطابات پرستاران عقب ننشسته است و هیچ ضعفی نداشته است، گفت:«  در ۴ سال اخیر بیشترین کار کارشناسی را سازمان نظام پرستاری کرده و اگر رشته مراقبت سلامت و رشته پرستار بیمارستانی تعدیل به کمک پرستاری بوده سازمان اینها را یکی پس از دیگری از سر راه برداشته است و اگر بحث مطالبه گری بوده است سازمان دنبال مطالبه پرستاران بوده است.»


رییس کل سازمان نظام پرستاری گفت:« قبل از اینکه در مجلس بحث بودجه سال ۹۸ مطرح شود سازمان نظام پرستاری ، بحث کارشناسی عظیمی را با کمیسیون بهداشت مجلس داشته است و دوستان دیدند که ما احترام به گفتمان رودرو می گذاریم و بحث علمی می کنیم اگر ما می گوییم که فول پیمنت، به نفع کشور است و به نفع ما نیست بلکه به نفع نظام سلامت کشور است چون به عنوان پیشکسوت دغدغه کشور را داریم.»


وی گفت :«در اسکاندیناوی است کشوری که ده برابر جی دی پی اش بالااتر از ما است مردم ابتدا از سوی پرستاران ویزیت می شوند. در کانادا از آموزش های نسل چهارم هم فراتر رفته اند و بیمار را به شکل تیم ورک ویزیت می کنند. ببینید چه چور به بیمار خدمات ارایه می کنند و حتی خدمات بعد از بیمارستان نیز به وی ارایه می شود و اگر نیاز به پرستار یا کاردرمان داشته باشد برای وی می فرستند این نشان می دهد ما در حوزه آموزش هم نیاز به یک اینتگریشن داریم.»


وی با تاکید براینکه طی یک سال اخیر که ریاست سازمان را به عهده داشته ام سازمان شفاف ترین اقدامات را داشته است، گفت:« برای اولین بار است که ما ۱۱۸ هیات مدیره را زیر پوشش نظارتی سازمان آوردیم . سازمان از درون خود به مسایل مالیاتی و بیمه می پردازد و روشنگری می کند که کاملا شفاف قطار روی ریل را تحویل دوره بعدی دهد این نشان می دهد سازمان در جهت خدمت به کشور است و هدف اصلی از تشکیل سازمان فقط پرستار نیست. پرستار یک ابزاری است که به مردم خدمت ارایه می دهد. آنچه به دنبال آن هستیم سلامت مردم است.»


وی گفت:« کشورهای صاحب سبک ، ارتقای سلامت مردم را در برنامه خود می گذارند بعد به سراغ بحث پیگشیری و سپس بحث حفظ سلامت و سلامت نسبی می روند.بحث اختلالات سلامتی و بیماری و سپس مرگ در مراحل بعد دیده می شود. شما ببینید در این طیف سلامت ما الان کجا قرار داریم؟ خدمات توانبخشی ما صاحب ندارد. خدمات پیشگیری صاحب ندارد و بر آن نظارتی نمی شود ما فقط تمام سلامت را خلاصه کردیم در بیمارستان و پرستارانمان را هم در آنجا محصور و مهجورشان کردیم.»


دالوندی در پایان خاطرنشان کرد:« در دنیا نسبت جمعیت به نیروهای پرستار را بررسی می کنند نه مانند ایران که نسبت پرستار را به تخت بیمارستانی می سنجد. این تخت محوری نگاه مریض گونه وزارت بهداشت است چون به دنبال تخت و مریض مداری و منافع حاصل از بیماران است. ما باید به سمت ارتقای سلامت برویم. کشور ما با این وضعیت درآمد و وضعیت اقلیمی که دارد با این وضعیت بیشتر از این نمی تواند برای بیماری ها هزینه کند. ما با موج بیماری های غیر واگیردار سروکار داریم هزاران بیمار و سالمند را داریم. هر سالمندی می بینیم در سنین ۶۰ تا ۷۰ سال کلی بیماری دارد و شاهد بروز سکته های قلبی و مغزی در زیر سنین ۴۰ سال هستیم که ناشی از سبک زندگی غلط است که نظام سلامت کشور ما به آن نپرداخته است.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha