سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۳۹۹ - ۱۰:۵۸
کد خبر: 301676

هنگام استفاده از قارچ‌ها حتما دیده‌اید چقدر حساسند و اگر خوب نگهداری نشوند ممكن است آسیب ببینند. قارچ را هم می‌توانید برای كوتاه‌مدت در یخچال نگهداری كنید و هم برای زمانی طولانی‌تر در فریزر اما در هر دو صورت لازم است این نكات را در مورد نگهداری قارچ بدانید و رعایت كنید.

شگردهای مهم در نگهداری قارچ تازه

سلامت نیوز:هنگام استفاده از قارچ‌ها حتما دیده‌اید چقدر حساسند و اگر خوب نگهداری نشوند ممكن است آسیب ببینند. قارچ را هم می‌توانید برای كوتاه‌مدت در یخچال نگهداری كنید و هم برای زمانی طولانی‌تر در فریزر اما در هر دو صورت لازم است این نكات را در مورد نگهداری قارچ بدانید و رعایت كنید.

نگهداری در یخچال

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه جام جم ، قارچ‌ها را در كشوهای مخصوص میوه و سبزیجات در یخچال قرار ندهید. رطوبت این بخش‌ها در اثر تنفس سایر میوه‌ها و سبزی‌ها برای نگهداری قارچ بسیار بالاست؛ مگر این‌كه یكی از كشوها را فقط به قارچ اختصاص دهید.

قارچ‌ها را در نزدیكی غذاهایی كه دارای بو یا عطر بسیار قوی هستند نگهداری نكنید، زیرا قارچ دارای بافت متخلخل بوده و مانند اسفنج این بوها را جذب می‌كند.از قراردادن مواد غذایی دیگر روی آنها پرهیز كنید، زیرا قارچ‌ها حالت لهیده و تیره رنگ پیدا كرده و دوام زیادی نخواهد داشت.

سعی كنید قارچ را به‌صورت تازه و نزدیك به زمان مصرف تهیه كنید، زیرا برخی قارچ‌ها دوام زیادی در یخچال ندارند.اگر می‌خواهید قارچ را برای مدت طولانی‌تر در یخچال نگهداری كنید، اولین نكته خرید قارچ سالم و دارای بافت ترد و بدون هر گونه علائم تغییر رنگ، چروكیدگی، خشك‌شدن یا لزج‌شدن است. سعی كنید قارچ‌هایی را انتخاب كنید كه كلاهك سالم و كاملی دارند. هر گونه آسیب فیزیكی به قارچ با فعال‌شدن آنزیم‌ها سبب افت كیفیت و تیره‌شدن رنگ آن می‌شود.قارچ به دلیل محتوای رطوبتی بالا (80 تا 90 درصد) قابلیت نگهداری پایینی دارد.

به همین دلیل قابلیت نگهداری قارچ در دمای محیط بسیار كمتر از یخچال است، زیرا خیلی سریع رطوبت خود را از دست می‌دهد.نگهداری قارچ در ظروف یا پلاستیك‌های كاملا در بسته به دلیل متراکم ‌شدن  رطوبت سبب تجمع آب داخل بسته یا ظرف شده و به فساد قارچ و لزجی سطحی آن سرعت می‌بخشد.

برای بسته‌بندی قارچ از پوشش‌های جاذب رطوبت (مثل كیسه‌های كاغذی قهوه‌ای یا دستمال كاغذی ضخیم) به صورت شل استفاده شود تا رطوبت حاصل از تنفس قارچ را به خود جذب كرده و فضای كافی برای خارج‌شدن و دورشدن رطوبت از قارچ‌ها وجود داشته باشد. در صورت استفاده از كیسه‌های كاغذی، درِ آن را تا حدودی باز بگذارید.هیچ‌گاه قبل از نگهداری قارچ، آن را نشویید.

زیرا رطوبت اضافی وارد بافت قارچ می‌شود و نیز در سطح قارچ باقی می‌ماند. اگر قصد دارید قارچ شسته را برای یك یا دو روز در یخچال نگهداری كنید، حتما رطوبت اضافی آن را با دستمال كاغذی ضخیم بگیرید.اگر می‌خواهید قارچ را تا زمان مصرف در یخچال نگهداری كنید، بهتر است از بسته‌بندی خود قارچ استفاده كرده و آن را مخدوش نكنید. این بسته‌بندی‌ها طوری طراحی شده كه امكان جریان هوا در آنها وجود دارد.

اگر می‌خواهید چند قارچ را برای استفاده از بسته قارچ بردارید، مجددا سطح بسته را با سلفون بپوشانید. قارچ در بسته‌بندی اولیه و سالم خود تا یك هفته در یخچال قابل نگهداری است. البته با گذشت زمان تغییراتی در بافت آن ایجاد می‌شود.

 نگهداری در فریزر

اگر قصد دارید مقداری از قارچ‌ها را برای مدت طولانی‌تری نگهداری كنید، می‌توانید از فریزر استفاده كنید.برای این منظور حتما باید قارچ‌ها را بشویید. هر گز قارچ را به صورت نشسته در فریزر قرار ندهید زیرا در زمان خروج از انجماد بسیاری از آلودگی‌ها وارد بافت قارچ می‌شود. سپس اجازه دهید قارچ‌ها در معرض هوا خشك شود و رطوبت اضافی آنها را با دستمال بگیرید. وجود این رطوبت اضافی سبب خراب شدن بافت قارچ‌ها در زمان خروج از انجماد می‌شود.

برای شستن سطح قارچ‌ها می‌توانید از یك برس كوچك یا مسواك استفاده كنید.قارچ‌ها را برش داده و آنها را در مقدار كمی روغن به همراه كمی نمك تفت دهید. برای جلوگیری از تغییر رنگ و سیاه‌شدن قارچ‌ها می‌توانید از مقدار كمی آبلیمو نیز استفاده كنید. سپس اجازه دهید كاملا سرد شده و آنها را به صورت لایه نازكی در پلاستیك‌های مخصوص فریزر یا زیپك ریخته و در فریزر قرار دهید.

همچنین می‌توانید قارچ را به مدت یك تا دو دقیقه در آب جوش بلانچ كنید.اگر قارچ را بدون پختن در فریزر قرار می‌دهید سعی كنید خیلی سریع آن را مصرف كنیددر غیر این صورت مزه و رنگ ناخوشایند و بافت بدی در قارچ‌ها احساس خواهید كرد.با بلانچ‌كردن قارچ‌ها یا پختن آنها آنزیم‌هایی كه سبب افت كیفیت می‌شود، غیرفعال می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha