گروهی از محققان آمریکایی از تکنیک‌های یادگیری ماشین برای توسعه الگوریتم‌هایی استفاده کردند که می‌تواند داده‌های رانندگی طبیعی را تجزیه‌وتحلیل کند و اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل راننده را تشخیص دهد. این روش تشخیصی هنوز در مراحل مقدماتی است، با این‌ حال، محققان ادعا می‌کنند که در آینده می‌توان علائم اولیه زوال عقل را با استفاده از برنامه تلفن هوشمند یا دستگاه‌های قرار گرفته در سیستم‌های نرم‌افزاری خودرو شناسایی کرد.

تشخیص زودهنگام زوال عقل با ارزیابی رفتارهای رانندگی

سلامت نیوز: گروهی از محققان آمریکایی از تکنیک‌های یادگیری ماشین برای توسعه الگوریتم‌هایی استفاده کردند که می‌تواند داده‌های رانندگی طبیعی را تجزیه‌وتحلیل کند و اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل راننده را تشخیص دهد. این روش تشخیصی هنوز در مراحل مقدماتی است، با این‌ حال، محققان ادعا می‌کنند که در آینده می‌توان علائم اولیه زوال عقل را با استفاده از برنامه تلفن هوشمند یا دستگاه‌های قرار گرفته در سیستم‌های نرم‌افزاری خودرو شناسایی کرد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل ازایسنا، تاثیر زوال عقل بر رفتار رانندگی موضوعی کاملا مطالعه شده است. مطمئنا شگفت‌انگیز نیست که مشاهده کنید رفتارهای رانندگی به دلیل تخریب عصبی و زوال شناختی تغییر کند. با این حال، این تحقیق جدید به بررسی این موضوع پرداخته است که آیا می‌توان از تکنیک‌های یادگیری ماشین برای شناسایی الگوهایی در داده‌های رانندگی استفاده کرد تا بتواند اختلالات شناختی خفیف (MCI) یا زوال عقل را تشخیص دهد.


این تحقیق با استفاده از داده‌های یک مطالعه طولانی مدت جدید با نام LongROAD (تحقیقات طولی در مورد رانندگان مسن)، که تقریبا ۳۰۰۰ راننده مسن را به مدت چهار سال ردیابی و یک مجموعه داده طولی بزرگ ارائه کرده است، انجام شد.


طی این مطالعه ۳۳ فرد با اختلالات شناختی خفیف و ۳۱ نفر با زوال عقل تشخیص داده شدند. مجموعه‌ای از مدل‌های یادگیری ماشین با استفاده از داده‌های LongROAD آموزش داده شدند تا اختلالات شناختی خفیف  و زوال عقل را از رفتارهای رانندگی تشخیص دهند.


شارون دی، محقق این تحقیق اظهار کرد: «بر اساس متغیرهای مشتق‌ شده از داده‌های رانندگی طبیعی و ویژگی‌های اساسی جمعیتی، مانند سن، جنس، نژاد / قومیت و سطح تحصیلات می‌توانیم اختلال شناختی خفیف و زوال عقل را با ۸۸ درصد دقت پیش‌بینی کنیم.»


اگرچه در این تحقیق، سن عامل شماره یک برای تشخیص اختلالات شناختی خفیف یا زوال عقل بود، اما تعدادی از متغیرهای رانندگی از نزدیک ارزیابی شدند که شامل درصد سفرهای پیموده شده در ۱۵ مایل (۲۴ کیلومتر) از خانه، طول سفرها از آغاز و پایان در خانه، میزان زمان بر حسب دقیقه در هر سفر و تعداد رویدادهای ترمز شدید با کاهش سرعت کمتر مساوی  ۰.۳۵ گرم بودند.


مدل‌ها با استفاده از متغیرهای رانندگی به‌تنهایی می‌توانند رانندگان با اختلالات شناختی خفیف یا زوال عقل را با دقت ۶۶ درصد پیش بینی کنند اما هنوز روزهای آغازین کار است و به گفته محققان تحقیقات بیشتری لازم است تا به‌طور خاص تفاوت در ویژگی‌های رانندگی بین رانندگان با اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل را درک کرد. به علاوه، این مطالعه با اشاره به تعداد متوسط ‌موارد اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل از داده‌های LongROAD  بیان می‌کند، تحقیقات با داده‌های بیشتری برای کشف این که مدل‌های پیش‌بینی در محیط‌های واقعی به چه میزان قابل تعمیم هستند، لازم است.


با این وجود، این مطالعه به سناریوهای جذاب آینده اشاره دارد که در آن برنامه تلفن هوشمند یا نرم‌افزار درون خودرو بتواند به‌طور مداوم الگوی رانندگی فرد را کنترل کند تا سرنخ‌هایی برای تشخیص زودهنگام کاهش شناختی قبل از آشکار شدن علائم بالینی ارائه دهد. البته با فرض اینکه ما در آینده نیز به‌طور فعال رانندگی کنیم.


گووهوا لی، محقق ارشد تحقیق افزود: «نتایج مطالعه ما نشان می‌دهد که رفتارهای طبیعی رانندگی می‌تواند به عنوان نشانه‌های جامع و قابل اعتماد برای اختلال شناختی خفیف و زوال عقل استفاده شود. در صورت تایید، الگوریتم‌های توسعه یافته در این مطالعه می‌توانند یک ابزار غربالگری جدید و بدون مانع برای تشخیص و مدیریت زودهنگام اختلالات شناختی خفیف و زوال عقل در رانندگان مسن ارائه دهند.»
نتایج این تحقیق در نشریه Geriatrics منتشرشده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha