محققان دانشگاه موناش استرالیا برای اولین مرتبه نشان دادند که اختلال عملکرد لنفاوی مزانتریک(روده) یک علت بالقوه و هدف درمانی برای چاقی و مقاومت به انسولین است.

درمان احتمالی چاقی و مقاومت به انسولین شناسایی شد

سلامت نیوز:محققان دانشگاه موناش استرالیا برای اولین مرتبه نشان دادند که اختلال عملکرد لنفاوی مزانتریک(روده) یک علت بالقوه و هدف درمانی برای چاقی و مقاومت به انسولین است.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، یک تحقیق پیشگامانه چرخه‌ای بسیار مضر را شناسایی کرد که در آن رژیم غذایی با چربی بالا باعث اختلال در عملکرد لنفاوی مزانتریک و به نوبه خود منجر به تجمع چربی شکمی می‌شود. این تحقیق همچنین شواهدی ارائه می‌دهد که مداخله در این چرخه با مهار مسیرهای مرتبط با اختلال عملکرد لنفاوی ممکن است درمانی برای چاقی و بیماری‌های متابولیک مرتبط باشد.


به گزارش به گزارش مدیکال اکسپرس،درمان سیستم لنفاوی مزانتر با یک مهارکننده کوکس۲ هدفمند لنف، طبیعی‌سازی ساختار عروق لنفاوی، پیشگیری از افزایش وزن و معکوس کردن عدم تحمل گلوکز و هایپر انسولینی(شرایط مرتبط با دیابت نوع ۲) را نشان داد.


گروهی از محققان موسسه علوم دارویی موناش ملبورن(MIPS) از جمله پروفسور ناتالی ترواسکیس، پروفسور کریس پورتر و پژوهشگر فوق دکتری، اینیوان کاو با همکاری شرکت پیورتک(PureTech) شرکت زیست درمانی در مراحل بالینی در ایالات‌متحده، سرپرستی این تحقیق را بر عهده داشتند؛ این شرکت متخصص در کشف، توسعه و تجاری‌سازی داروهای بسیار متمایز برای بیماری‌های کشنده است.


همان‌طور که در مدل‌های پیش‌بالینی نشان داده شد، رژیم غذایی پرچرب باعث تشکیل عروق لنفاوی مزانتریک جدید شد که در یک الگوی بسیار نامنظم رشد کردند. این عروق پیچیده و شاخه‌دار تمایل به نشت مایع لنفاوی که غنی از متابولیت‌های چربی مشتق از روده و واسطه‌های پیش التهابی است، به بافت چربی احشایی شکم دارد و باعث افزایش مقاومت به انسولین می‌شود.


پروفسور ترواسکیس می‌گوید: در این تحقیق ما توانستیم برای اولین مرتبه یک دلیل بیولوژیکی در مورد اینکه چرا تجمع چربی در اطراف شکم نسبت به تجمع چربی در مناطق دیگری از بدن با میزان بالاتری از بیماری‌های متابولیک مانند دیابت نوع ۲  مرتبط است را کشف کنیم. ما توانستیم نشان دهیم که رژیم غذایی پرچرب منجر به اختلال در عملکرد لنفاوی مزانتریک و باعث رسوب بیشتر چربی در اطراف شکم و مقاومت به انسولین می‌شود.
نتایج حاصل از آزمایش‌های برون‌تنی با استفاده از نمونه‌های بالینی نشان می‌دهد که این مشاهدات در مورد انسان‌ها نیز صدق می‌کند.


محور اصلی موفقیت تحقیق استفاده از بستر فناوری پیش‌داروی گلیف شرکت پیورتک بود که به‌طور خاص طراحی شده تا عبور داروهای مولکولی کوچک را به‌ طور مستقیم به سیستم لنفاوی مزانتریک پس از تجویز خوراکی امکان‌پذیر کند.
بستر شیمیایی مصنوعی هدف‌گیری لنفاوی به نام گلیف(Glyph) برای به کارگیری جذب و انتقال چربی طبیعی بدن در تجویز خوراکی داروها از طریق سیستم لنفاوی طراحی شده است.


فناوری پیش‌داروی گلیف ابتدا توسط گروه تحقیقاتی موسسه علوم دارویی موناش ملبورن توسعه داده شد و در سال ۲۰۱۷ دارای مجوز شرکت پیورتک بود. در حال حاضر دانشمندان این موسسه و شرکت پیورتک برای توسعه بیشتر این بستر با هم همکاری می‌کنند.


در تحقیق فعلی استفاده از فناوری هدف‌گیری لنف کلیدی برای مداخله چرخه‌ای بود که در آن اختلال لنفاوی مزانتریک منجر به تجمع چربی شکمی می‌شود زیرا این فناوری به‌ طور مستقیم مهارکننده کوکس ۲ را به جایی که در لنفاوی مزانتریک مورد نیاز بود منتقل می‌کرد.


پروفسور کریس پورتر گفت: با استفاده از این بستر فناوری اکنون شواهد بالینی در اختیار داریم که مداخله در این چرخه با مهار هدفمند مسیرهای مرتبط با اختلال عملکرد لنفاوی مزانتر ممکن است یک گزینه درمانی جدید برای چاقی و بیماری‌های متابولیک مرتبط باشد.


پورتر عنوان کرد: آنچه در این تحقیق قابل‌توجه بود، قابلیت مهار کننده کوکس ۲ است که ساختار لنفاوی بی‌نظم را در موش‌های چاق هنگامی که با این بستر فناوری به‌طور مستقیم به لنفاوی مزانتریک تحویل داده شد، تغییر داد و این الگوی مجدد با کاهش قابل‌ توجهی هم در افزایش وزن و هم مقاومت به انسولین همراه بود.


وی افزود: ما مشتاقانه منتظر ادامه همکاری طولانی‌مدت خود با گروه تحقیقاتی موناش هستیم تا این تحقیق هیجان‌انگیز را مبنای رشد و پیشرفت قرار دهیم و برنامه‌های درمانی احتمالی جدیدی را برای این بستر شناسایی کنیم و به پیش ببریم.
یافته‌های این تحقیق در مجله  Nature Metabolism منتشر شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha