سلامت نیوز: دوز سوم واکسن کرونا باید با فاصله ۳ ماه از دوز دوم به افراد تزریق شود و این در حالی است که بر اساس آمارهای رسمی روز گذشته، هنوز واکسیناسیون دوز سوم به نصف افراد واجد شرایط نرسیده است.

چه تعداد از افراد واجد شرایط، دوز سوم واکسن کرونا را زدند؟

به گزارش خبرنگار سلامت نیوز، آمار تزریق دوز سوم واکسن کرونا در ۱۲ دی ماه در کشور، بر اساس آمارهای رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، به ۸ میلیون و ۹۱ هزار و ۱۶۴ دوز رسیده است.

همچنین آمار تزریق دوز دوم واکسن کرونا در ۱۲ مهر ماه یعنی دقیقا ۳ ماه پیش، ۱۶ میلیون و ۹۵۰ هزار و ۷۵۵ دوز بود. اگر این دو عدد را از هم کم کنیم، به ۸ میلیون و ۸۵۹ هزار و ۵۹۱ نفر می‌رسیم که هنوز دوز سوم را تزریق نکردند.

با توجه به این‌که مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در چند هفته اخیر از انتشار آمار واکسیناسیون به تفکیک سن خودداری کرده، نمی‌توان به طور مشخص گفت که چه میزان از این افراد که هنوز دوز سوم را نزدند، در بازه سنی ۱۲ تا ۱۸ سال قرار دارند و با توجه به این‌که واکسیناسیون دوز سوم برای بالای ۱۸ سال مجاز است، بخشی از این بررسی به دلیل ضعف مرکز آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در انتشار اطلاعات، مخدوش می‌شود.

به هر حال می‌توان به طور ضمنی گفت که هنوز نیمی از افراد واجد شرایط، دوز سوم واکسن کرونا را تزریق نکرده‌اند و این در حالی است که میزان رعایت پروتکل‌های بهداشتی در جامعه همچنان کمتر از ۵۰ درصد است و همه می‌دانند که این میزان رعایت نمی‌تواند سد محکمی در برابر سویه اومیکرون ویروس کرونا باشد.

این در شرایطی است که حداقل تا یازدهم دی ماه، تعداد ۱۵۹ مبتلا به سویه اومیکرون در کشور شناسایی شده‌اند. هرچند این میزان فقط افرادی هستند که تست شده و ابتلای آنها به اومیکرون به طور قطعی تایید شده است.

به هر حال سویه جدید ویروس کرونا تا مدتی بعد می‌تواند جای سویه غالب که فعلا دلتا است را بگیرد و دیگر آن زمان اهمیتی ندارد که فرد به کدام سویه کووید ۱۹ مبتلاست و فقط ابتلای افراد و جلوگیری از پیشرفت بیشتر بیماری میان افراد جامعه اهمیت پیدا می‌کند.

آن‌چه در حال حاضر باید مد نظر باشد، توجه ویژه به تزریق دوز سوم واکسن کروناست. فرآیندی که در هفته اخیر با استقبال چندان مناسبی مواجه نشده و شاید بخشی از این عدم استقبال، کمبود یا نبود واکسن‌هایی مانند آسترازنکا در سبد واکسیناسیون دوز سوم باشد. به هر حال بسیاری از افراد به دلایل مختلف، ترجیح می‌دهند که دوز سوم را از این نوع واکسن تزریق کنند. عدم وجود این واکسن در بسیاری از شهرها و به خصوص تهران، عدم اطلاع رسانی صحیح درباره موجودی و برند واکسن‌ها در مراکز واکسیناسیون، منجر به عدم استقبال برای تزریق دوز سوم و همچنین سرگردانی افراد در مراجعه به مراکز شده است.

در شرایطی که اروپا و آمریکا با چالش سویه اومیکرون دست و پنجه نرم می‌کنند و البته در تعطیلات سال نو میلادی به سر می‌برند، وضعیت بیماران سرپایی و بستری و فوتی کرونایی در ایران دچار افزایش نشده و همچنان روند کاهشی یا با ثبات را طی می‌کند. نکته‌ای که می‌تواند در صورت عدم توجه به مختصات اپیدمی، آرامش قبل از طوفان باشد و در هفته‌های آتی منجر به بروز چالش‌های جدید شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha