سلامت نیوز:یک مقام مسئول در وزارت بهداشت روغن ریخته را نذر امامزاده کرده و به بهانه مصرف بیش‌ازحد مجاز قند و شکر از گرانی این کالاها، حمایت کرده است. زهرا عبداللهی با بیان این‌که مردم در ایران «خیلی بیشتر از حد نیاز و توصیه‌ها قند و شکر مصرف می‌کنند»، اعلام کرد پیشنهاد و سیاست وزارت بهداشت در جهت افزایش قیمت این کالا و حذف یارانه آن، برای «حفظ سلامت مردم» است.

توجیه عجیب برخی مسئولان درباره گرانی مواد قندی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ،عجیب است که عبداللهی هم‌زمان با این اظهارات از کاهش ۳۰درصدی مصرف شیر و لبنیات در دو سال اخیر خبر داده و دلیل این مسئله را گرانی اعلام کرده است! این سیاست‌های متناقض و دوگانه در شرایطی است که بر اساس گزارش‌ها، تصمیم برای افزایش قیمت، نه‌فقط مربوط به شکر، بلکه به دلیل حذف معافیت مالیاتی، شامل همه کالاهای اساسی شده است.


مدیرکل دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به مصرف بالای قندوشکر در کشور و ارتباط آن با چاقی و بیماری‌هایی نظیر دیابت و برخی سرطان‌ها، از پیشنهاد افزایش قیمت یا حذف یارانه شکر خبر داد و گفت: این کار در جهت حفظ سلامت مردم است چون مردم، خیلی بیشتر از حد نیاز و توصیه‌ها قند و شکر مصرف می‌کنند.


او یادآور شد: به دلیل مصرف بالای قند و شکر و مواد قندی و شیرین، ذائقه مردم به سمت مصرف مواد غذایی شیرین و قندی سوق یافته و به همین خاطر باید بر روی کاهش تقاضا و مصرف بهروش‌های مختلف، کار شود.


بهمن دانایی، دبیر انجمن صنفی کارخانه‌های قندوشکر در این خصوص گفت: اخذ مالیات بر کاهش تقاضای کالاها حتماً اثرگذار است. وزارت بهداشت هم از این تصمیم دولت حمایت می‌کند؛ چراکه معتقد است مصرف این کالا برای مردم زیان‌بار است؛ یعنی افراد معتقدند مصرف کمتر شکر در بحث کنترل دیابت و امثالهم اثرگذار است.

 خطرات کاهش ۳۰درصدی مصرف شیر و لبنیات

سیاست منسوخ‌شده حمایت از افزایش قیمت‌‎ها با توجیه کاهش مصرف، بارها تکرار شده و البته به نتایج موردنظر نرسیده است. یکی از نمونه‌های آن افزایش قیمت بنزین با توجیه کاهش مصرف بود که اهداف موردنظر درباره آن محقق نشد.


درهرصورت این افزایش قیمت‌ها پیش‌تر از اینکه به عاملی برای سلامت مردم تبدیل شود، نتیجه معکوس داشته و اثرات مخربی بر سلامت مردم گذاشته است. این موضوع البته موردتوجه مسئولان وزارت بهداشت نیز قرار دارد. عبداللهی دراین‌باره با اشاره به کاهش ۳۰درصدی مصرف شیر و لبنیات در دو سال اخیر بر ضرورت اختصاص یارانه خبر داد.


او افزود: به دلیل تبعات اقتصادی کرونا و افزایش قیمت مواد غذایی و تورم میزان مصرف شیر و لبنیات در سفره مردم کمتر شده و یا حذف‌شده است.مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت ادامه داد: در مطالعه‌ای که در انستیتو تحقیقات تغذیه در ایام کرونا انجام دادیم، نشان داد که در این وضعیت به دلیل تبعات اقتصادی کرونا و افزایش قیمت مواد غذایی و تورم، میزان مصرف شیر و لبنیات حدود ۳۰درصد در سفره مردم کمتر شده و یا حذف‌شده است.


این اظهارات در شرایطی است که البته به دلیل حذف ارز دولتی از سال آینده، پیش‌بینی می‌شود قیمت لبنیات افزایش 60درصدی داشته باشد که در این شرایط باید منتظر خطرات بیشتری برای سلامت جامعه باشیم. شیر و لبنیات یکی از گروه‌هایی اصلی غذایی است و کارشناسان و متخصصان تغذیه توصیه می‌کنند همه افراد در هر گروه سنی، روزانه باید حداقل دو واحد از گروه شیر و لبنیات مصرف کنند. منظور از یک واحد شیر و لبنیات، یک لیوان شیر و یا به همان اندازه ماست و یا در حدود ۵۰گرم پنیر است.

کسانی که با کمبود دریافت کلسیم مواجه هستند شانس پوکی استخوان که باعث شکستگی‌های خودبه‌خودی استخوان در آن‌ها می‌شود، بیشتر است. از طرفی مصرف لبنیات در رشد قدی کودکان تأثیر قابل‌ملاحظه‌ای دارد و برای رشد استخوان‌های طولی مهم است.همچنین مطالعات نشان داده است در جوامعی که مردم در آن شیر و لبنیات به‌اندازه کافی می‌خورند، شیوع فشارخون بالا و بیماری‌های قلبی و عروقی کمتر است، زیرا کلسیم موجود در این ماده غذایی به کنترل فشارخون و تنظیم آن کمک می‌کند.

 کاهش 50درصدی سرانه مصرف گوشت قرمز

از سویی دیگر در موضوع گوشت قرمز و مرغ نیز شاهد کاهش شدید مصرف آن هستیم. علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه گوشت گوسفندی در این رابطه گفت: طبق آماری که ما داریم مردم فقط در چند روز اول ماه می‌توانند مقداری گوشت خریداری کنند و بعدازآن به‌شدت سرانه مصرف گوشت به سمت رکورد می‌رود.
بر اساس گزارش‌ها مصرف سرانه گوشت در کشور از ۱۲کیلوگرم در سال به ۶کیلوگرم رسیده و به عبارتی با ۵۰درصد کاهش مصرف مواجه شده است و این مسئله زنگ خطری برای سلامتی مردم به‌ویژه کودکان در سن رشد است.

 افزایش دو برابری سوءتغذیه کودکان

 طبق اذعان مقام‌های وزارت بهداشت، سوءتغذیه کودکان در دو سال گذشته در مناطق محروم ایران دو برابر شده است.از دستگاه‌های نظارتی انتظار می‌رود با نهادهایی که سلامت مردم را دستمایه منفعت عده‌ای اندک قرار داده‌اند برخورد کنند و به‌جای بازی با سلامت مردم از نظرات کارشناسان در اتخاذ سیاست‌های خود بهره‌مند شوند. کارشناسان بیش‌ازپیش نسبت به مخاطرات حذف کالاهای اساسی بر سلامت مردم هشدار می‌دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha