سلامت نیوز: عادت ماهیانه، همان‌قدر که به حفظ سلامت بدن زنان کمک می‌کند، همان‌قدر هم می‌تواند حداقل به مدت ۱۰ روز از هر ماه، زندگی عادی فرد، اعم از جسمی و روانی را مختل کند؛ دلیل آن هم تغییرات هورمونی این دوره خاص است. غم، کلافگی، گریه، عصبانیت و در یک کلام، «آشفتگی روانی» از بارزترین نشانه‌های این دوران است.

نکاتی برای کنترل عوارض سندرم پیش‌قاعدگی

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت تبیان، در اینجا چند نکته را دوباره برای خودمان تکرار کنیم تا عوارض روانی این دوره را بهتر و آرام‌تر طی کنیم.

بیش از هر چیز کلسیم را داروی حفظ سلامت دندان‌ها می‌دانند، اما معجزه دیگری هم دارد. مصرف موادغذایی حاوی «کلسیم» و «ویتامین D»، تغییرات و نوسانات خلقی را کاهش داده و کنترل می‌کنند. در رده سنی ۱۹ تا ۵۰ سالگی، میزان نیاز روزانه به کلسیم، هزار و ۲۰۰ میلی‌گرم و درباره ویتامین (D)، ۷۰۰ واحد بین‌المللی است. علاوه بر این مصرف مکمل‌های حاوی ویتامین (D) و کلسیم نیز در صورت تجویز پزشک مناسب
است.
منابع کلسیم: انواع لبنیات به‌ویژه شیر، شیر سویا
منابع ویتامین (D): ماهی سالمون، شیر فراوری شده با ویتامین (D)

صبحانه را فراموش نکنید
تغییرات هورمونی ناشی از نزدیک شدن به عادت ماهیانه، زمینه‌ساز تغییر در میزان اشتها و بیشتر به سمت افزایش اشتها است. به این دلیل که با نوسان قند خون روبه‌رو هستید. به همین دلیل مصرف صبحانه می‌تواند مانع از ریزه‌خواری و افزایش وزن شود. مصرف صبحانه کامل، مانند غلات و حبوبات پخته همراه تکه‌ای نان؛ غلات نیمه‌آماده با شیر؛ انواع میوه؛ دمنوش‌ها؛ عسل و... می‌توانند میزان قند خون را برای مدت بیشتری کنترل کنند.
 
به شیرینی پناه نبرید
میل به مصرف شیرینی‌ها افزایش پیدا می‌کند. دلیل آن هم نوسانات دو هورمون استروژن و پروژسترون است که باعث کاهش میزان ترشح سرتونین در مغز می‌شود. این تغییر، علاوه بر تغییر خلق و خوی، باعث افزایش میل به شیرینی شده و عارضه اضافه وزن را به دنبال دارد. برای رفع این میل از میوه‌های شیرینی مانند موز، سیب (به مقدار مناسب)، خرما، توت‌خشک، حبوبات و غلات پخته مصرف کنید.

به نوشیدنی دقت کنید
برای کنترل عوارض پیش از عادت ماهیانه، از بهترین نوشیدنی‌ها می‌توان به انواع دمنوش‌ها به‌ویژه انواع آرام‌بخش استفاده کرد. انواع آبمیوه تازه، شیر، دوغ و نوشیدنی‌های سالمی از این دست نیز مناسب هستند. اما به همان میزان باید مصرف نوشیدنی‌های حاوی کافئین مانند قهوه- به‌ویژه تلخ- و چای پررنگ کاهش یابد. اما نوشیدن قهوه همراه با شیر، چای سبز و... مناسب هستند. در واقع میزان مصرف کافئین باید در دوران پیش از شروع عادت ماهیانه کاهش یابد. کافئین باعث تحریک اعصاب، تشدید کم‌آبی بدن و تشدید مشکلات گوارشی ناشی از سندرم پیش‌قاعدگی مانند یبوست می‌شود.

از شوری‌ها دوری کنید
همان‌طور که میل به مصرف شیرینی‌ها افزایش می‌یابد، میل به مصرف خوراکی‌های شور نیز افزایش یافته و به همین دلیل آمار مصرف چیپس و پفک بالا می‌رود! اما نمک موجود در این خوراکی‌ها باعث تشدید عوارض سندرم پیش‌قاعدگی مانند تورم، مشکلات گوارشی به‌ویژه معده درد، بالا رفتن فشار خون و اختلال در گردش منظم خون می‌شود؛ بنابراین مصرف خوراکی‌ها به‌ویژه تنقلات شور را کنترل کنید.
 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha