سلامت نیوز: اگر به کرونا مبتلا شدید احتمالا اضطراب زیادی خواهید داشت، اما بدانید که اکثر موارد بیماری موارد شدیدی نیست و با مراقبت‌های معمول خانگی بهبود خواهید یافت. حالا احتمالاً از خود می‌پرسید که برای بهتر شدن و بهبودی سریع‌تر چه چیزهایی می‌توانید مصرف کنید یا باید مصرف کنید؟ آیا سوپ مرغ شما حال شما را بهتر خواهد کرد؟ کدام داروهای بدون نسخه برای کووید بهتر از داروهای دیگر هستند؟

فقط سوپ مرغ و چای کافی نیست

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وب ام دی، اگر این روزها مبتلا به کووید شدید، بدانید که تنها نیستید: در این روزها ایالات متحده نزدیک به 1.5 میلیون مورد جدید بیماری را گزارش کرده و در بسیاری از کشورهای جهان آمار بیشترین ابتلا به بیماری از اغاز همه گیری در دو سال پیش تاکنون را گزارش کرده‌اند. اگر مبتلا شدید احتمالا اضطراب زیادی خواهید داشت، اما بدانید که اکثر موارد بیماری موارد شدیدی نیست و با مراقبت‌های معمول خانگی بهبود خواهید یافت. حالا احتمالاً از خود می‌پرسید که برای بهتر شدن و بهبودی سریع‌تر چه چیزهایی می‌توانید مصرف کنید یا باید مصرف کنید؟ آیا سوپ مرغ شما حال شما را بهتر خواهد کرد؟  کدام داروهای بدون نسخه برای کووید بهتر از داروهای دیگر هستند؟ 

آنچه باید بدانید و انجام دهید

  1. مصرف مایعات

برطرف کردن کم ابی و رساندن آب کافی به بدن(هیدراتاسیون) در بهبودی از هر بیماری عاملی کلیدی است.  اما کووید 19 در این خصوص می تواند کمی پیچیده تر باشد.  افرادی که به نوع اومیکرون کرونا  مبتلا می شوند - که اکنون اکثریت موارد ابتلا در جهان را تشکیل می دهد - معمولاً گلو درد زیادی دارند.  بیماران می‌گویند که حسی شبیه بلعیدن تیغ ​​در هنگام قورت دادن آب گلو دارند. در این حالت بایدمطمئن شوید که بدن شما هیدراته شده است. وقتی گلویتان خشک است، غذا نمی خورید یا  مایعات نمی نوشید این احساس بدتر خواهد شد،  نوشیدن مقدار زیادی آب، چای یا سایر نوشیدنی‌های ملایم برای شما مفید خواهد بود. آب مرکبات بخصوص اگر ترش باشند، قهوه و مایعات تند یا خیلی داغ احتمالا انتخاب‌های خوبی برای بیماری شما نخواهند بود.

 آب بهترین منبع هیدراتاسیون است، اما وقتی تب دارید، باید مطمئن شوید که الکترولیت‌های بدن‌تان به اندازه کافی است. برای این کار نوشیدنی خانگی با آب، نمک، شکر و کمی لیمو برای طعم دادن به آن درست کنید.  (اگر دیابتی هستید، مراقب مصرف نوشیدنی های حاوی قند اضافه باشید؛ افزایش قند خون می تواند بیماری کووید را بدتر کند.)

  1. مصرف مسکن های بدون نسخه

مصرف استامینوفن برای تب و سردرد توصیه می شود.  آسپرین و سایر داروهای گروه مسکن‌های غیراستروئیدی( مانند ایبوپروفن و ناپروکسن) می توانند معده را تحریک کنند و ممکن است حالت تهوع یا استفراغ مرتبط با بیماری کووید 19 را بدتر کنند.

  1. مصرف آسپرین بچه

دکتر لاهیتا متخصص عفونی مرکز کنترل بیماری ها می‌گوید اگر بالای چهل سال دارید و مشکلات منع مصرف ندارید، حتی اگر بیماری کووید ندارید، «مصرف یک آسپرین بچه در هر روز برای شما مفید است».  آسپرین می تواند به رفع عوارض سویه دلتا، که هنوز در حال گردش در جامعه است، کمک کند. او می‌گوید برخلاف اومیکرون، سویه دلتا می‌تواند باعث لخته های ریز در ریه‌ها شود که یکی از شایع‌ترین علل مرگ در این بیماری است.  آسپرین کودک، به عنوان رقیق کننده خون، می تواند از لخته شدن خون جلوگیری کند.

  1. مصرف ویتامین های C و D

به نظر می رسد در شرایط فعلی بهتر است همه ویتامین C مصرف کنند.  همچنین ویتامین D  باعث تقویت سیستم ایمنی بدن می شود. فقط در مصرف این ویتامین‌ها زیاده روی نکنید.

  1. داشتن وعده های غذایی منظم

اگر به کرونا مبتلا شوید احتمالا میل به غذا خوردن ندارید، اما واقعاً به آن نیاز دارید.  برای بهبودی پس از هر گونه آسیب یا بیماری، از جمله کووید، باید مطمئن شوید که بدن خود را با کالری، پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده تقویت می کنید.  پروتئین، ویتامین C، ویتامین D، روی و آهن همه اجزای مهم برای سلامت سیستم ایمنی هستند.  بهترین گزینه های تغذیه‌ای عبارتند از: گوشت بدون چربی، غذاهای دریایی، غلات کامل، و مقدار زیادی میوه و سبزیجات.

 اگر کووید حس چشایی شما را از بین برده است، بازهم حفظ روال معمول غذا خوردن مهم است. سوخت رسانی مداوم به بدن علاوه بر کمک به مبارزه با ویروس، می تواند به بازیابی اشتهای شما کمک کند.  هنگامی که در دوران نقاهت هستید، وعده های غذایی کوچکتر و میان وعده های معمولی ممکن است خوش طعم تر و راحت تر از وعده های بزرگ باشند.

  1. مراجعه به بیمارستان

قطعا باید زیرنظر پزشک باشید اما اگر تب شدید داشتید که قطع نمی‌شد، سرفه شدید (خشک)، تنگی نفس شدید و درد قفسه سینه اشتید یا کبودی صورت و لب‌ها بهتر است به مراکز درمانی مخصوص مراجعه کنید.

بیماران دارای نقص ایمنی، بیماران تحت شیمی درمانی، بیماران دیابتی و با اضافه وزن بالا، افراد مسن، افراد با مشکلات قلبی و عروقی و .... باید بیشتر مراقب خود باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha