پنجشنبه ۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۱۲
کد خبر: 337420

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان :مطالعات جدید نشان می‌دهد که آپنه خواب موجب پیری زودس می‌شود.

مشکل خوابی که شما را زودتر پیر می‌کند

اما نتایج همین مطالعه کوچک جدید نشان داد که استفاده از دستگاه CPAP (فشار مثبت مداوم راه هوایی) برای حداقل چهار ساعت در شب به مدت یک سال می‌تواند این روند را کاهش دهد یا احتمالاً معکوس کند.

«رنه کورتز»، سرپرست تیم تحقیق از دانشگاه میزوری، گفت: «تاثیر این اختلال بر روند پیری نیاز به تشخیص آپنه خواب و درمان مؤثر آن را برجسته می‌کند.»

وی افزود: «حتی افرادی که تحت درمان هستند، گاهی اوقات CPAP راحت‌ترین روش درمانی نیست و افراد به درمانی که قرار است انجام دهند، پایبند نیستند، اما این نیاز به یک درمان کارآمد را برجسته می‌کند.»

آپنه انسدادی خواب وضعیتی است که در آن راه هوایی فوقانی در طول خواب مسدود می‌شود و باعث مشکلات تنفسی و بیداری‌های مکرر می‌شود. این اختلال می‌تواند ناشی از ساختار فیزیکی فرد یا سایر شرایط سلامت باشد و بر سطح اکسیژن خون تأثیر بگذارد.

درمان استاندارد استفاده از دستگاه CPAP است. از طریق ماسکی که بینی و دهان را می‌پوشاند، مجاری تنفسی بیمار برای دریافت جریان ثابت اکسیژن باز نگه داشته می‌شود تا او بتواند به طور طبیعی نفس بکشد.

در مطالعه جدید، آپنه همراه با پدیده‌ای به نام شتاب سن اپی ژنتیک مورد بررسی قرار گرفت. به عبارت ساده، به این معنی است که سن بیولوژیکی یک فرد بیشتر از سن تقویمی اوست که می‌تواند با بیماری‌های مزمن و مرگ زودرس مرتبط باشد.

محققان ۲۴ فرد غیرسیگاری بین ۲۸ تا ۵۸ سال را انتخاب کردند که ۱۶ نفرشان مبتلا به آپنه خواب بودند. همه تحت مطالعه خواب قرار گرفتند. خون و DNA آن‌ها با استفاده از یک الگوریتم کامپیوتری برای اندازه گیری سن بیولوژیکی آن‌ها مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت. سپس افراد پس از یک سال استفاده از CPAP مجدداً مورد آزمایش قرار گرفت.

به گفته کورتز، «آپنه خواب روند پیری را از طریق استرس اکسایشی و التهاب مزمن سرعت می‌بخشد. در حالی که اختلالات خواب قبلی و میزان پایین اکسیژن پیری بیولوژیکی بیماران آپنه را تسریع کرده بود، درمان منظم CPAP نتیجه داد و حداقل تا حدی باعث کاهش اثر پیری آپنه خواب می‌شود.»

تحقیقات آینده ممکن است شامل مطالعه این باشد که آیا بهبود آپنه خواب افراد بر سایر مشکلات سلامتی آن‌ها تأثیر می‌گذارد یا خیر.

به گفته محققان، افزایش سن می‌تواند ناشی از مصرف سیگار، رژیم غذایی نامناسب و آلودگی هوا باشد.

 منبع: هلث دی نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha