یکشنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۵:۴۸
کد خبر: 338988

خشکی پوست یکی از آن دسته مشکلاتی است که بسیاری از ما با آن روبرو هستیم. آب و هوای اکثر نقاط ایران خشک است و همین آب و هوای خشک، باعث ایجاد خشکی پوست می‌شود. علاوه بر اینها، عواملی مثل آلودگی‌های زیست محیطی نیز می‌تواند بر روی خشکی پوست تاثیر گذار باشد.

خشکی پوست ؛ علل، درمان و پیشگیری

اگر شما هم تجربه خشکی پوست داشته باشید، حتما می‌دانید که این مشکل بسیار ساده چقدر می‌تواند برایتان دردسر ساز باشد. خشکی پوست بر اثر کمبود آب یا چربی‌های مورد نیاز پوست اتفاق می‌افتد.

 اگر شما هم از آن دسته افرادی هستید که  با خشکی پوست دست و پنجه نرم می‌کنید، با ادامه مطلب از کاویاب همراه باشید.

 علائم خشکی پوست چیست؟

 پوست ما برای سالم و شاداب ماندن، به آب و چربی‌های طبیعی نیاز دارد. اگر هر یک از این دو فاکتور در پوست کم شود، پوست دچار خشکی می‌شود.

پوست به عنوان اولین خط دفاعی بدن، بدن ما را از ورود انواع میکروارگانیسم‌ها و عوامل محیطی محافظت می‌کند. خشکی پوست به توانایی‌های دفاعی آن لطمه می‌زند. بنابراین خشکی حاد حتی منجر به آسیب‌های جدی در بدن انسان می‌شود. علائم خشکی می‌تواند از خفیف تا شدید در بدن بروز کنند.

 علائمی‌از قبیل لکه‌های خارش دار یا پوسته پوسته شدن پوست، ایجاد بافت خشن و ترک در پوست، سوزش و شل و چروکیده شدن پوست نشان دهنده خشکی پوست هستند.

 برخی از افراد بیشتر در معرض خشکی پوست هستند. با افزایش سن به خاطر کاهش چربی پوست، افراد بیشتر دچار خشکی پوست می‌شوند. بنابراین افراد بالای 40سال، بیشتر در معرض خشکی پوست هستند. افرادی که پوست قهوه‌ای تیره یا روشن دارند نیز بیشتر دچار این مشکل می‌شوند. شغل افراد نیز بر روی خشکی پوست تاثیر گذار است. مشاغلی که شخص دست‌های همیشه مرطوب دارد، مثل پرستاران یا آرایشگران، خشکی پوست را تشدید می‌کند. سیگاری‌ها و افرادی که در آب و هوای سرد زندگی می‌کنند نیز خشکی پوست را بیشتر تجربه می‌کنند.

خشکی پوست دست کاویاب

  علل خشکی پوست

به طور کلی علل خشکی پوست را می‌توان به دو دسته عوامل محیطی و عوامل مربوط به سلامت داخلی بدن تقسیم بندی کرد. عوامل محیطی شامل:

  • استفاده از شوینده‌ها و دئودورانت‌های نامناسب
  • زمان استحمام طولانی و استفاده از آب بیش از حد گرم برای شستشوی بدن
  • زندگی در هوای سرد و خشک
  • استفاده از منابع حرارتی مستقیم یا اجاق‌های هیزمی ‌که منجر به خشک شدن هوا می‌شوند.

 اما عواملی که مربوط به سلامت داخلی بدن می‌شوند نیز در خشکی پوست تاثیرگذارند. این عوامل عبارتند از:

 کم آبی بدن

 بسیاری از فرآیندهای بیوشیمیایی بدن به کمک آب انجام می‌شود. بنابراین بدن ما به مقدار مشخصی از آب برای سلامت خود نیاز دارد. اگر این مقدار توسط شخص تامین نشود، روی کل سیستم بدن تاثیر منفی خواهد داشت. یکی از تاثیرات کم آبی در بدن، خشکی پوست است. اگر به اندازه کافی آب بنوشید، تا حد زیادی می‌توانید بر این مشکل غلبه کنید.

 اگزما

 اگزما نوعی بیماری پوستی است که باعث خارش، التهاب و خشکی پوست می‌شود. این بیماری شامل انواع مختلفی می‌شود. با درمان بیماری اگزما می‌توانید از خشکی پوست ناشی از آن راحت شوید.

 دیابت

 دیابت نیز یکی از بیماری‌هایی است که منجر به خشکی پوست می‌شود. افرادی که مبتلا به این بیماری هستند، سطح قند خون باثباتی ندارند. افزایش قند خون در بدن، باعث خشکی و خارش پوست می‌شود.

 بیماری‌های کلیوی

 همانطور که میدانید، یکی از وظایف اصلی کلیه در بدن، حذف مواد زائد و مایعات اضافی است. هنگامی‌که کلیه‌ها به درستی کار نکند؛ تعادل درست میان مواد معدنی، مواد مغذی و آب در خون وجود ندارد. افراد مبتلا به بیماری‌های کلیوی معمولاً بیش از حد ادرار می‌کنند و همین موضوع باعث کم آبی بدن و در نتیجه خشکی پوست می‌شود.

 بی اشتهایی

 اختلال در خوردن نیز می‌تواند یکی از عوامل خشکی پوست باشد. وقتی مواد مغذی و آب کافی در اختیار بدن قرار نگیرد، خشکی پوست اتفاق خواهد افتاد.

 عوارض جانبی داروها

  عوارض جانبی برخی از داروها  خشکی پوست است. داروهایی از قبیل  ملین‌ها، آنتی اسیدها، آنتی هیستامین‌ها و داروهای تنظیم کننده فشار خون ممکن است منجر به خشکی پوست شود.

خشکی پوست صورت کاویاب

 راه حل‌ها و درمان خشکی پوست

رایج ترین و ابتدایی ترین راه درمان خشکی پوست، نوشیدن آب فراوان و استفاده منظم از مرطوب کننده‌ها است.

 تحقیقات نشان داده است که استفاده از کرم‌ها و پمادها در طول روز تأثیر بهتری نسبت به لوسیون‌ها دارد. بنابراین اگر دچار خشکی پوست هستید، از کرم یا پماد استفاده کنید.

 ترکیباتی مانند روغن جوجوبا، دایمتیکون، گلیسیرین، اسید هیالورنیک، اسید لاکتیک، لانولین، روغن‌های معدنی وگیاهی برای درمان خشکی پوست موثر هستند.

راه‌های پیشگیری از خشکی پوست

 برای جلوگیری از خشک شدن پوست، توصیه‌های ساده‌ای هست که می‌توانید با رعایت آنها تا حد زیادی بر این مشکل غلبه کنید .برای مثال :

  • بدنتان را با آب ولرم بشویید. استفاده از آب داغ می‌تواند سبب خشکی پوست شود.
  • بیشتر از ده دقیقه دوش نگیرید.
  • از محصولات پاک کننده ملایم و بدون عطر استفاده کنید.
  • پوست خود را با ملایمت خشک کنید و پس از شستشو، از مرطوب کننده‌های خوب استفاده کنید.
  • سعی کنید از نشستن یا ایستادن در نزدیکی منابع گرما مثل شومینه‌ها خودداری کنید.
  • زیاد آب بنوشید.

 انواع پوست‌ها نیازمند مرطوب کننده هستند. اما اگر پوست شما خشک یا پوسته پوسته شده است، بیشتر از مرطوب کننده‌هایی که حاوی ترکیباتی مثل نیاسینامید یا اسید هیالورونیک هستند در روتین پوستی خود استفاده کنید.

 درمان‌های‌خانگی برای خشکی‌های موضعی پوست

 تا اینجا در مورد علل کلی خشکی پوست و راهکارهای رفع آن صحبت کردیم. اما چیزی که ذهن بیشتر ما را درگیر می‌کند، خشکی‌های موضعی هستند که بسیار رنج آورند. برای مثال خشکی صورت، دستها و خشکی کف پا از جمله مشکلاتی هستند که برای همه ما پیش می‌آید. در ادامه می‌خواهیم درمان‌های خانگی برای رفع این خشکی‌ها را به شما بیاموزیم.

 درمان خانگی خشکی پوست صورت

 برای رفع خشکی پوست صورت می‌توانید از مواد در دسترس زیادی استفاده کنید. برای مثال، ژل گیاه آلوورا از جمله موادی است که در تولید کلاژن و الاستین در پوست تاثیر گذار است و می‌تواند قابلیت ارتجاعی پوست شما را بازگرداند. اگر پوست شما بر اثر اگزما خشک شده باشد، ژل آلوورا به شدت برای بهبود آن مناسب است.

 به علاوه استفاده از روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل، روغن جوجوبا، روغن زیتون، روغن ویتامین E،  گلیسیرین و وازلین نیز در درمان خشکی صورت تاثیر گذار است .

 شما می‌توانید برای درمان خشک صورت خود از ماسک‌های میوه‌ای طبیعی استفاده کنید. ماسک آب هندوانه، ماسک آب آناناس و ماسک توت فرنگی و موز برای این منظور بسیار مناسب هستند. آبرسانی پوست با خیار نیز روش کارآمد و مفیدی است که استفاده از آن را توصیه می کنیم.

 گلاب نیز یک آبرسان بسیار قوی برای پوست است. ترکیبات موجود در گلاب خواص ضد التهابی و آنتی اکسیدانی دارد و پوست را در برابر اشعه‌های فرابنفش خورشید محافظت می‌کند.

 درمان خشکی پوست پا

 خیساندن کف پا در آب و استفاده مداوم از مرطوب کننده‌ها و لایه‌بردارها می‌تواند تاثیر قابل توجهی بر رفع ترک‌های کف پا و از بین بردن پوست‌های مرده آن داشته باشد.

 سنگ پا یکی از راهکارهای عالی برای از بین بردن لایه سطحی پوست‌های مرده است. به علاوه اسکراب‌های پا نیز می‌توانند برای لایه برداری کف پا استفاده شود.

 استفاده از نرم کننده‌های مناسب نیز می‌تواند مشکل خشکی پوست کف پا را تا حد زیادی حل کند. به یاد داشته باشید که از لوسیون‌ها، کرم‌ها و مرطوب کننده‌های حاوی الکل دارای رایحه و رنگ‌های مصنوعی استفاده نکنید. چون باعث بدتر شدن خشکی کف پا می‌شود. در عوض از مواد هومکتانت یا جاذبه روطوبه مثل اوره، آلوئورا و هیالورونیک اسید استفاده کنید. نرم کننده‌هایی که شامل روغن‌های گیاهی یا کره هستند نیز بسیار موثرند.

 روغن‌های طبیعی مثل وازلین، لانولین و روغن نارگیل در درمان ترک‌های کف پا تأثیرگذارند.

روغن برای درمان خشکی پوست کاویاب

 درمان خشکی پوست دست

 علاوه بر استفاده از مرطوب کننده‌های خوب، به کار بردن روغن‌های طبیعی مثل روغن نارگیل و محافظت از دست در برابر اشعه آفتاب به دفع خشکی پوست دست بسیار کمک می‌کند.

 اگر با وجود استفاده مکرر از مرطوب کننده در طول روز باز هم دست‌های خشکی دارید، درمان‌های شبانه را استفاده کنید. از مقدار زیادی کرم مرطوب کننده یا لوسیون روی پوست خود بمالید و سپس دستکش نخی بپوشید و تا صبح دست را در معرض این مرطوب کننده‌ها قرار دهید.

 اگر پوست خشکی دارید،پوست خود را با صابون نشویید و از پاک کننده‌های مناسب دیگری استفاده کنید.حتما دستکش بپوشید و حتی از دستگاه‌های بخور استفاده کنید. آب برنج برای سفیدی پوست و درمان خشکی نیز استفاده می شود.

سخن پایانی

خشکی پوست از آن دسته مشکلات شایع پوستی است که افراد را با هر سن و جنسیتی مبتلا می‌کند. اما برای رفع این مشکل، باید اول ریشه آن را پیدا کنید. اگر خشکی پوست شما منشا بیماری نداشته باشد، بهترین راه برای درمان آن استفاده از روش‌های درمانی خانگی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha