در حال حاضر سازمان نظام پرستاری تهران با دو رئیس اداره می‌شود و اختلافات آنقدر بالا گرفته که کار به شکایت و دادگاه کشیده است. در این میان کامپیوتر حاوی اطلاعات پرستاران را از سازمان نظام پرستاری تهران برده‌اند.

رئیس نظام پرستاری بگوید بودجه‌ای که از سازمان برنامه و بودجه گرفته کجا هزینه کرده؟

به گزارش سلامت نیوز  چند سالی است که حوزه پرستاری با تنش و چالش‌های بسیاری روبروست. از درخواست اجرایی شدن تعرفه‌ خدمات پرستاری گرفته تا استخدام‌ها، حذف قراردادهای ۸۹ روزه و پیگیری حقوق و مزایای پرستاران به ویژه در دوره کرونا از جمله این تنش‌هاست که هر روز لرزه‌ای بر جامعه پرستاری ایران می‌اندازد. در این میان سازمان نظام پرستاری تهران با مشکلات دیگری دست به گریبان شده و به گفته آرمین زارعیان، عضو هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران از وظایف اصلی خودش دور شده است. تنش‌های این سازمان آن‌قدر بالا گرفته که در حال حاضر با دو رئیس اداره می‌شود.

آرمین زارعیان، عضو هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران در گفت‌وگو با انصاف نیوز این اختلافات را تشریح و تاکید کرد: طبق آیین‌نامه نظام پرستاری مهدی درویشی، علی عباسی و طاهره معصوم آبادی اعضای هیات مدیره سازمان نظام پرستاری باید از هیئت مدیره خارج می‌شدند. عباسی ۶ جلسه، درویشی ۱۷ جلسه و نصرآبادی نیز ۱۲ جلسه غیبت داشتند. در طول این مدت با آنها مماشات کردیم ولی در جلسات هیات مدیره شرکت نکردند به همین دلیل معزول شدند.

او با بیان این که طبق قانون باید اعضای علی‌البدل وارد هیات مدیره می‌شدند، افزود: پس از این عزل‌ها شریفی‌مقدم، کشفی و اسدی عضو علی‌البدل بودند. اعضای معزول به اضافه ۴ نفر از اعضای هیات مدیره جلسه‌ای شبانه و مخفیانه برگزار کردند و با ۷ امضا (که ۳ امضای افراد معزول بود) به انتخاب رئیس جدید برای سازمان نظام پرستاری تهران رأی دادند. این جلسه ریشه در سازمان نظام پرستاری کشور داشت و میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور این دوستان را تحریک کرد.

تصمیم‌گیری کلان در انتخابات مخفیانه

آرمین زارعیان در پاسخ به این سوال که چرا رئیس کل سازمان نظام پرستاری باید اعضای هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران را تحریک کند؟ گفت: احتمالا از فعالیت‌های سازمان نظام پرستاری تهران و ایجاد تغییراتی که قرار بود توسط من در شورای‌عالی نظام پرستاری اعمال شود، دل خوشی نداشتند. از این طریق دوستان را تحریک کردند و با سیاست مخفیانه، بدون حضور من به عنوان رئیس هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران انتخاباتی انجام و اعلام شد به دلیل عدم کفایت آرمین زارعیان، کوهساریان رئیس هیات مدیره و عباسی معاون اجرایی سازمان نظام پرستاری تهران است.

او به غیرقانونی بودن این انتخابات اشاره و بیان کرد: از این جلسه و انتخابات مخفیانه که مطلع شدم، اعلام کردم که این انتخابات غیرقانونی است. آنها به من گفتند که در ۱۱ مورد مشکل دارم. درخواست کردم که این ۱۱ مورد در جلسه‌ای با حضور اعضای هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران مطرح شود تا بتوانم با پاسخگویی به این موارد از خود دفاع کنم، اگر اعضای هیات مدیره قانع نشدند و رای به تغییر هیات مدیره دادند، آن را قبول می‌کنم. اما دوستان نپذیرفتند که این جلسه برگزار شود. حکم اعضای هیات مدیره ۴ ساله است و هیات مدیره در صورتی می‌تواند تغییر کند که رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور با آن موافقت و حکم‌ها را امضا کند. به همین دلیل با محمد میرزابیگی، رئیس کل سازمان نظام پرستاری کشور صحبت و تمام ماجرا را برای ایشان تشریح کردم. اما ایشان گفتند که بالاخره هفت نفر رای داده‌اند.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران افزود: پس از آن جلسه‌ای با حضور عباس عبادی، معاون پرستاری وزارت بهداشت، بنده و میرزابیگی برگزار و توافق شد که سازمان نظام پرستاری کشور به صورت موقت طی حکمی بنده را به عنوان معاون فنی سازمان اعلام کند و بنده هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران را به دوستان تحویل بدهم. این توافق به دلیل آن بود که شان و جایگاه اجتماعی بنده در این تغییر و تحولات حفظ شود. اما میرزابیگی برخلاف تعهدی که در آن جلسه داده بود حکم صوری و موقتی اینجانب در سمت معاون فنی سازمان نظام پرستاری کشور را امضا نکرد. من هم اعلام کردم که با توجه به شرایط بهتر است یک مرجع قضایی حکم صادر کند. اگر از حق خودم بگذرم از حق دیگران نمی‌گذرم چون این انتخابات غیرقانونی و ۳ امضای متعلق به افراد معزول بوده است. این آغازگر ماجراها بود و دوستان هم از بنده شکایت کردند.

حساب‌های سازمان نظام پرستاری تهران مسدود شده‌اند

زارعیان گفت: با وجود آن که حساب‌های سازمان مسدود شده بود، به هر طریق هیات مدیره را اداره و حقوق کارمندان را پرداخت کردم و تصمیم داشتم تا ۱۰ ماه آینده که آخر دوره بوده و انتخابات صورت می‌گیرد، حقوق آنها را بپردازم. اما دوستان دیروز یک حرکت غیرقانونی و غیراخلاقی کردند. من دانشگاه بودم که اطلاع دادند عباسی، کوهساریان و درویشی و دو نفر ناشناس با حضور در سازمان نظام پرستاری تهران، اقدام به انتقال وسایل هیات مدیره سازمان کرده‌اند. سریع خودم را رساندم و این موضوع به ۱۱۰ گزارش کردم. این افراد بدون هیچ حکمی اقدام به بردن وسایل هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران کردند. متاسفانه قبل از رسیدن بنده و پلیس ۱۱۰ برخی وسایل هیات مدیره مانند پرینتر، اسکنر و حتی کامپیوتر حاوی اطلاعات محرمانه پرستاران و اسناد مالی را به صورت غیرقانونی برده بودند. البته که خروج این وسایل را به صورت قانونی پیگیری خواهم کرد.

عضو هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران به انشقاق در این سازمان اشاره کرده و تاکید کرد: این شکاف به پرستاران صدمه می‌زند. چون هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران باید پشتوانه پرستاران باشد اما طی ۶ ماه گذشته این سازمان از کار افتاده و گرفتار دعوا، شکایت و… شده و پیگیری مطالبات قانونی پرستاران روی زمین مانده است. متاسفانه حق فوق‌العاده خاص پرستاران برقرار نشد. از سوی دیگر قرار بود تبدیل وضعیت پرستاران طرحی انجام شود اما چنین اتفاقی رخ نداد. علیرغم این که به پرستاران طرحی قول دادند بعد از دوره کرونا استخدام می‌شوند اما بعد از فرونشست اپیدمی کرونا آنها را خانه‌نشین و از کار بیکارشان کردند. ۵ هزار پرستار طرحی که در اوج کرونا فعال بودند و ۲۰ پرستار طرحی شهید مدافع سلامت شدند، را با بیکاری روبرو کرده‌اند. در حدود ۳ هزار پرستار طرحی که بیکار شدند پرستاران تهرانی هستند. چه کسی باید از حق و حقوق این پرستاران دفاع می‌کرد؟ سازمان نظام پرستاری تهران به جای رسیدگی به امور پرستاری، گرفتار دعواهای داخلی شده است. علی‌الظاهر سازمان نظام پرستاری کشور احساس خطر کرده و این دعوا را طلب می‌کند چون میز ریاست برای دوستان جذاب است. این ریاست آنقدر جذابیت دارد که حاضرند به هر نحو و شکلی حتی غیرقانونی و غیراخلاقی سبب‌ساز مشکلاتی در سازمان نظام پرستاری تهران شوند و به ظاهر در این راه موفق هم شده‌اند.

خیزشی برای مهندسی کردن انتخابات سازمان نظام پرستاری کشور

او در پاسخ به این سوال که این اقدامات و تنش در هیات مدیره سازمان نظام پرستاری تهران چقدر در انتخابات پیش‌رو تاثیرگذار است؟ گفت: شاید یکی از دلایل ایجاد این تنش‌ها، انتخابات ۱۰ ماه آینده باشد و می‌خواهند با شلوغ کردن اوضاع دست بالا را در انتخابات داشته باشند و با شعار برطرف کردن مشکلات پرستاران مثل دوره گذشته انتخابات سازمان نظام پرستاری کشور را مهندسی کنند.

در حالی که میرزابیگی در انتخابات نظام پرستاری شرکت نکرده بود و منتخب هیچ پرستاری نبود، رئیس شورای‌عالی نظام پرستاری شد و به نظر می‌رسد قرار است این اتفاق بار دیگر رخ دهد. از طرف دیگر این تنش در سازمان نظام پرستاری تهران بی‌اقبالی و عدم مشارکت پرستاران در انتخابات را رقم می‌زند. در این شرایط چه کسی سود می‌برد؟

هر چقدر میزان مشارکت پرستاران در انتخابات کمتر باشد، رئیس فعلی و دوستانش سود بیشتری می‌برند. با اطلاع‌رسانی مستمر، پرستاران مطلع می‌شوند که حق با چه کسی است. تصور می‌کنم اگر پرستاران واقعیت ماجرا را بدانند و اقدامات ۳.۵ ساله سازمان نظام پرستاری تهران و کشور را به دقت بررسی کنند، متوجه می‌شوند چه کسی خیرخواه آنهاست و چه کسانی در پی مقام، سود مالی و منفعت شخصی هستند. مثلا میرزابیگی شفاف نمی‌کند بودجه‌ای که در دو نوبت از سازمان برنامه و بودجه در دولت قبل دریافت کرده، کجا هزینه شده است؟

او در پاسخ به این سوال که آیا این شائبه درست است که سازمان برنامه و بودجه این پول را به سازمان نظام پرستاری کشور داده‌ تا تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری اجرا نشود؟ تاکید کرد: من نمی‌دانم این شائبه چقدر صحت دارد. اما این ظن وجود دارد، چون تکلیف تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری هنوز مشخص نیست و اجرای کامل آن در هاله‌ای از ابهام است. مهم‌تر از آن، اعمال فوق‌العاده خاص پرستاران با ضریب ۳ است که قول اجرای آن را داده بودند اما از دستور کار خارج شد و هیچ نهاد صنفی این موضوع را پیگیری نکرده و نمی‌کند. میرزابیگی هفته پیش در مصاحبه تلویزیونی اعلام کرد: «فوق‌العاده خاص پرستاران اجرایی نخواهد شد چون بودجه لازم برای اجرای آن وجود ندارد و ما آن را پیگیری نمی‌کنیم.» در واقع ما در یک ابهام و گنگی بسیار شدیدی به سر می‌بریم و کسانی که دنبال چراغ انداختن به این تاریکی و گنگی هستند، درگیر شکایت، تفرقه و دادگاه می‌شوند. حالا قضاوت کنید که بهره این انشقاق را چه کسانی می‌برند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha