بارش شدید باران و جاری شدن سیل بامداد  جمعه 7 مردادماه جاری در استان یزد موجب آبگرفتگی شدید معابر شهری، مسدود شدن برخی راه‌های مواصلاتی، تخلیه برخی روستاها و نیز خسارت به تأسیسات زیربنایی این این استان شده است که در این میان بافت تاریخی یزد نیز از این سیل در امان نماند.

سیل در شهر قنات‌های مسدود شده

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ایران، سیل به حدی بوده که بناهای تاریخی که اغلب با کاربری سکونت یا گردشگری، مالک خصوصی دارند تخریب شده‌اند. بناهایی که با وجود ریزش کامل یا جزئی دیوارها، هنوز زیبایی آنها از داخل ساختمان کاملاً نمایان است.تاکنون بخشی از تخریب‌ها با حدود 240 تا 250 بنا از صفر تا صد در صد و نیز 300 تا 400 بنا با تخریب کمتر تا 50 درصد اعلام شده است ولی معلوم نیست تا چند روز دیگر میزان این تخریب‌ها تا چه حد پیشرفت کند، چون این بناها اغلب خشتی هستند.

بنابراین ، میزان کامل آسیب دیدگی ناشی از خیس خوردگی این بناها، چند روز بعد مشخص خواهد شد.این بافت تاریخی 46 قنات دارد که وجود آنها طی سالیان سال، موجب می‌شد که در صورت وقوع سیل، آب به راحتی از زیربافت به بیرون از آن هدایت شود اما امروز این تعداد قنات‌ها به یک رشته رسیده چرا که بقیه رشته‌ها به دلیل مداخلات غیراصولی مسدود شده است.


در این رابطه معاونت میراث‌ فرهنگی وزارت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی هیأت‌هایی را برای پیگیری آخرین وضعیت اماکن تاریخی در استان‌های خسارت دیده از سیل اعزام می‌کند. از مدیران استان‌های سیلزده نظیر استان یزد، خواسته شده با توجه به سیل اخیر و خساراتی که به بافت‌های تاریخی، بناها واماکن وارد شده به سرعت گزارشی از میزان خسارات ارسال کنند، برای این منظور رضا سامه، مدیرکل دفتر امور پایگاه‌های میراث ملی و جهانی با سفر به استان یزد وضعیت را بررسی خواهد کرد.

از سوی دیگر عزت الله ضرغامی، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی نیز از اعزام نماینده‌ ویژه‌ به استان یزد برای بررسی خسارات احتمالی سیل به بافت تاریخی این شهر خبر داد و گفت: مراقبت از گردشگران مستقر، تأسیسات گردشگری و بافت تاریخی در دستور کار است.معاون میراث فرهنگی استان یزد در این باره گفت: با توجه به هشدارهای هواشناسی تقریباً آمادگی کامل را برای مقابله با این سیل داشتیم، چرا که از همان زمان به انجمن‌های مربوطه میراث فرهنگی استان در بافت تاریخی فراخوان دادیم تا اقدامات لازم را برای مقابله با این حادثه طبیعی انجام دهند.


عبدالمجید شاکری افزود: طبق این فراخوان پایش ناودان‌های تاریخی و پشت بام‌ها صورت گرفت. همچنین مسیرهایی که ممکن بود منجر به بحران شود در بافت تاریخی یزد مسدود شد. به همین دلیل با انجام این اقدامات وضعیت بافت تاریخی یزد نسبت به سایر اماکن دیگر بهتر است و وضعیت بحرانی ندارد اما تخریب‌هایی هم داشته‌ایم.وی با بیان اینکه در حال پایش میزان خسارت‌ها در بافت تاریخی یزد هستیم، ادامه داد: تاکنون 250 مورد آسیب‌دیدگی به بناها و منازل داشته‌ایم که میزان این آسیب‌دیدگی بین صفر تا صد درصد بوده است.

در کنار آن چندین مورد فرونشست زمین داشته‌ایم.شاکری درباره تعداد منازل یا بناهایی که به‌طور کامل تخریب شده است، گفت: به‌طور کلی عوارض ناشی از سیل معمولاً یک تا 2 روز بعد مشخص می‌شود ،چون ممکن است ساختمان‌هایی که خیس خورده‌اند طی روزهای بعد به طور کامل تخریب شوند اما تا کنون 40 مورد منزل به صورت صد درصد تخریب شده‌اند.


وی در مورد تخلیه بافت تاریخی یزد گفت: در این بافت تاریخی تخلیه صورت نگرفته است و زندگی در جریان است چرا که تخریب‌ها بخصوص تخریب‌های صد درصدی در قسمت‌های خالی از سکنه بوده که مالک بنا یا منزل به دلیل عدم حضور مستمر در آن منزل به مستحکم کردن ساختمان توجهی نداشته است.این مسئول افزود: چند مورد منزل نیز بوده است که به دلیل فرسودگی آن، بیش از 50 درصد آن تخریب شده است و ستاد بحران و هلال احمر برای رسیدگی به ساکنان آن، تصمیم‌گیری می‌کنند اما این آمار بالا و نگران کننده نیست.


وی از 2 مورد فوتی و مصدوم شدن 3 تا 4 نفر ناشی از سیل در بافت تاریخی یزد خبر داد و گفت: این تلفات جانی در بناهای تاریخی اتفاق نیفتاده و متأسفانه مربوط به منازل فرسوده بوده است.شاکری با اشاره به اینکه متأسفانه فضای مجازی فقط تخریب‌ها را به نمایش می‌گذارند، گفت: در حال ارزیابی میزان خسارت مالی ناشی از سیل هستیم اما در بناهای شاخص تاریخی نظیر مسجد جامع و... به دلیل اینکه همواره در پایش بودند، آسیب‌ها جزئی است.


وی در خصوص حضور گردشگر در بافت تاریخی یزد و وضعیت آنها نیز گفت: گردشگران در بافت تاریخی حضور دارند و مشکلی برای آنها پیش نیامده است. مدیر پایگاه میراث جهانی شهر تاریخی یزد در این باره گفت: وضعیت بافت تاریخی یزد آنطور که در برخی رسانه‌ها و فضاهای مجازی به نمایش گذاشته شده، نیست و وضعیت بحرانی ندارد، چون فقط در هر محله 3 تا 4 خانه متروکه که از سال‌ها قبل رها شده بودند و مالکان شان به آنها رسیدگی نمی‌کرده اند، تخریب شده است.محسن عباسی هرفته افزود: در بافت تاریخی یزد 20هزار پلاک وجود دارد که حدود 240 تا 250 مورد آن تخریب شده است. حدود 400 بنای دیگر دچار تخریب جزئی از حدود 10 تا 40درصد شده که این میزان در مجموع، ناچیز است.


وی ادامه داد: بناهای خشتی که اصیل مانده و دستکاری و مداخلات غیراصولی و غلط نداشته‌اند، سالم مانده‌اند. بناهایی تخریب شده‌ که متروکه بوده و در زمان بارش باران کسی نبوده که آب را از ناودان‌ها به خارج از بنا هدایت کند. همچنین بناهای تخریب شده، بناهایی بوده‌اند که به دلیل مداخلات نادرست تا کنون چندین بار از میراث فرهنگی اخطار دریافت کرده بودند.

وی تصریح کرد: برخی گمان می‌کنند همه جا باید مدرن و خیابان کشی شود و بافت‌های تاریخی مقاومت و تاب‌آوری لازم را ندارند در صورتی که بناهای خشتی دست نخورده که برای آنها پایش‌های مکرر نیز صورت گرفته و به آنها رسیدگی اصولی و علمی شده، در این حادثه سالم مانده اند. این مسئول افزود: برخی معتقدند بافت تاریخی باید تخلیه شود اما اینها بافت تاریخی را نمی‌شناسند. هم‌اکنون نیز گردشگران در این بافت تاریخی حضور دارند و مشکلی برای آنها وجود ندارد.


عباسی ادامه داد: مردم باید بدانند که از سال‌های قبل به دلیل وجود قنات‌ها در زیر بافت تاریخی، سیلاب‌ها به بیرون از بافت هدایت می‌شدند اما مداخلات غیراصولی نظیر مسدود کردن رشته‌های قنات در زیرساخت‌های این بافت می‌تواند به بافت تاریخی، آسیب وارد کند ،همان‌طور که طی سال‌ها این اتفاق افتاده است و امروز از 46 قنات، فقط یک رشته قنات باز بوده و شبکه‌های قنات در توسعه جدید مسدود شده است.
وی گفت: اگر مشکلی هست در معماری خشتی نیست بلکه بخاطر سوءمدیریت‌ها و بهره‌برداری های غلط از بافت‌های تاریخی است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha