10 سپتامبر مصادف با 18 شهریور ماه روز جهانی پیشگیری از خودکشی نام گرفته است،‌مراسم این روز را مجمع جهانی پیشگیری از خودکشی (IASP) با همکاری سازمان بهداشت جهانی (WHO) و فدراسیون جهانی سلامت روان میزبانی می‌کند.

زنگ خطر خودکشی ناشی از فقر در جامعه کارگری

هدف از برگزازی این روز افزایش اطلاع‌ رسانی در زمینه اقدامات پیشگیرانه ضروری با هدف کاهش نرخ قربانیان خودکشی در سراسر جهان است.

خودکشی پدیده‌ای چندعاملی است و به تناسب افزایش مشکلات در حوزه‌ای خاص می‌تواند قشری از جامعه را بیشتر تحت تاثیر خود قرار دهد به عنوان مثال آمار بالای خشونت نسبت به زنان در یک جامعه می‌تواند زنان آن جامعه را به خودکشی‌های موفق یا ناموفق وادارد کند.

در این بین تنگناهای معیشتی و تعدیل و اخراج نیروی کار و در واقع تهدید امنیت شغلی افراد از عواملی هستند که می‌توانند افراد و به‌ویژه جامعه کارگری را که معمولا به لحاظ معیشتی در سطحی ضعیف ‌تری قرار دارند به چالش بکشند.

در ایران نیز به‌ویژه طی سال‌های اخیر با دلیل مشکلات اقتصادی حاکم بر کشور از یک سو با افزایش‌ هزینه‌ها شرایط معیشتی مردم روز به روز نامطلوب‌تر می‌شود و از سوی دیگر به دلایل مختلف بنگاه‌ها و مراکز اقتصادی مختلف به سمت تعطیلی تعدیل نیرو شده‌اند مساله‌ای که به زندگی و معیشت نیروی کار به شدت آسیب زده است تا جاییکه برخی از کارگران خودکشی را به عنوان آخرین راه حل اعتراض به شرایط موجود انتخاب کرده‌اند.

حال جامعه کارگری آنچنان بد است که ایلنا خبرگزاری کار ایران در تاریخ 27 مرداد ماه سال جاری از خودکشی دست کم 10 ابتدای خرداد ماه تا اوخر مرداد ماه یعنی در فاصله زمانی 2 ماه و 20 روز خبرداده است،‌آماری که البته تنها مربوط به همین بازه زمانی بوده و با نگاهی به اخبار می‌توانیم به موارد دیگری نیز دست پیدا کنیم.

علیرضا حیدری، نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری ضمن تایید وقوع خودکشی در جامعه کارگری به دلایل معیشتی یا از دست دادن شغل معتقد است زنگ خطر خودکشی ناشی از فقر برای مسئولان کشور به صدا در آمده است.

نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری می‌گوید: نبود امنیت شغلی، تعدیل نیرو غیرقابل شدن شرایط باعث شده است که برخی از کارگران دست به خودکشی بزنند.

علل خودکشی در جامعه کارگری

حیدری در اینباره به سلامت نیوز می‌گوید: در این زمینه آمار رسمی قابل استنادی وجود ندارد اما به صورت قطعی چنین اتفاقاتی رخ داده است و به صورت گسترده نیز در رسانه‌ها اعلام شده است که غالبا هم علت این خودکشی‌ها مسائل اقتصادی و تعدیل نیرو بوده است.

وی با بیان اینکه نبود امنیت شغلی، تعدیل نیرو غیرقابل شدن شرایط باعث شده است که برخی از کارگران دست به خودکشی بزنند، ادامه می‌دهد: در گذشته هم این مسئله وجود داشته است اما به شدت الان نبوده است . به این موضوع توجه کنید که طی دو سال گذشته شاهد حدود ۸۰ درصد تورم ناشی از افزایش قیمت نسبت به سال 99 بوده‌ایم که این میزان تورم در اقتصاد ایران کم‌سابقه است. این شرایط به معنای کاهش قابل توجه قدرت خرید جامعه شاغل است درحالیکه هزینه‌ها به شکل وحشتناکی افزایش پیدا کرده است. اگر در طولانی مدت درآمد سرپرست خانوار کفاف هزینه‌های آن‌ها را ندهد و بحران رخ می‌دهد.

نائب رئیس اتحادیه پیشکسوتان جامعه کارگری با اشاره به نرخ بالای شاخص فلاکت در کشور عنوان می‌کند: اگر سه سال پیاپی نرخ فلاکت بالای 50 درصد باشد به معنای بحران اجتماعی و اقتصادی است،‌وقتی جامعه‌ای دچار بحران می‌شود انتظار رفتارهای غیرطبیعی از افراد جامعه می‌رود، مثلاجرائم و ناهنجاری‌های اجتماعی افزایش می‌یابد و شاهد اختلاف در سازمان‌های اجتماعی و برخورد در خانواده،‌محیط کار و جامعه خواهیم بود. در چنین شرایطی وقتی افراد نمی‌توانند اعتراض کنند و جلوی اعتراض و تجمع‌ آنها گرفته می‌شود خودخوری کرده و مشکلات را درون خود می‌ریزند و وقتی به اشباع می‌رسند رفتارهای ناهنجاری بروز می‌دهند زیرا از لحاظ روحی حالت طبیعی ندارند.

وی می‌گوید: در چنین شرایطی فرد تنها به خودش آسیب نرسانده بلکه ممکن است به خانواده‌اش هم آسیب برساند. مدتی پیش در حادثه‌ای که رسانه‌ای هم شد فردی نه تنها خود که اعضای خانواده‌اش را هم حلق‌آویز کرده بود. یا در مورد دیگر یک کارگر در مقابل یکی از سازمان‌ها دست به خودسوزی زده بود. این فشارهای اقتصادی و اجتماعی است که افراد را وادار به چنین اقداماتی می‌کند.

این علامت خطر بسیار بزرگی برای مدیران و مسئولین کشور در حوزه های مختلف بوده و بیانگر آن است که جامعه نسبت به واکنش‌های خشن و محدود شدن فضای اعتراض واکنش نشان می‌دهد.

بی‌توجهی مسئولان به خودکشی در جامعه کارگری

حیدری با تاکید بر ضرورت حساسیت مدیران و مسئولان کشور نسبت به خودکشی‌ها در جامعه و به‌ویژه در جامعه کارگری اظهار می‌کند: متأسفانه به نظر می‌آید که این موضوعات برای‎ مسئولان اهمیت ندارد و تکرار این موضوع هم کسی را وادار به واکنش نمی‌کند زیرا هیچ اظهار نظر رسمی از هیچ یک از سطوح مدیریتی و مسئولان دیده نمی‌شود در حالیکه اگر تنها یکی از این اتفاقات در کشور دیگری رخ داده بود احتملا موضوع در سطح مجلس و دولت مطرح شده و مسئولان مربوطه وادار به پاسخگویی شوند به بیان دیگر این حوادث تلنگری بود برای بازنگری مسئولان درفعالیت‎ها و سیاست‎گذاری‎هایشان زیرا فقر مسئله‌ای جدی است و نمی‌توان از عواقب و تبعات آن به آسانی چشم‌پوشی کرد.

وی با بیان اینکه اینکه که کارگری به خاطر عدم توانایی در تامین معیشت خانواده‌اش اقدام به خودکشی و دیگر کشی کرده است جای تاسف دارد، می‌گوید: جامعه ما یک جامعه معمولی نیست و نام جامعه اسلامی را یدک می‌کشد در چنین جامعه‌ای که عدالت اجتماعی و اقتصادی از ارکان وجودی آن است اصلا قابل پذیرش و قابل درک که شاهد چنین حوادث ناگواری باشیم که به دلیل فقر رخ می‌دهد

چرا خودکشی در میان مردان کارگر بیشتر رخ می‌دهد؟

حیدری در پاسخ به این سوال که خودکشی در میان زنان کارگر بیشتر است یا مردان کارگر می‌گوید: در جامعه ایرانی به لحاظ سنتی مسئولیت خانواده بر عهده مردان است نمی‌خواهم بگویم که سرپرست خانوار زن نداریم ولی از لحاظ مسؤلیتی تاب آوری مردان در برابر مشکلات کمتر است لذا این نوع رفتارها در مردان کارگر بیشتر است همچنین نیروی کار مرد به لحاظ فراوانی نسبت به خانم‌ها خیلی بیشتر است بنابراین این فراوانی این مساله را توجیه می‌کنید که به لحاظ جمعیتی خودکشی در مردان کارگر بیشتر رخ بدهد. اما به نظر من هر کسی که مسئولیت خانواده و تأمین معیشت را دارد ممکن است چنین اتفاقی برایش رخ بدهد ولی در مردان بیشتر است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha