تحقیقات نشان می دهد که چرخه خواب و بیداری ما ممکن است با خطر ابتلا به بیماری های مزمن مرتبط باشد.

اینکارها احتمال ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش می دهد!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از هلث، بر اساس مطالعه جدیدی که در مجله Experimental Physiology منتشر شده است، افرادی که ترجیح می دهند تا دیروقت بیدار بمانند و صبح ها دیر بخوابند، ممکن است در معرض خطر بیشتری برای ابتلا به بیماری های مزمن مانند دیابت نوع 2 و بیماری قلبی باشند.

این مطالعه که به چنین افرادی لقب «جغد شب» داد، نشان داد که افرادی که در این دسته قرار می‌گیرند عموماً بدن‌هایی دارند که کمتر قادر به سوزاندن چربی برای انرژی هستند و تمایل دارند به راحتی چربی بسازند. از طرف دیگر، کسانی که زود از خواب بیدار می شوند، بیشتر از چربی به عنوان منبع انرژی استفاده می کنند و معمولاً در طول روز فعالیت بدنی بیشتری دارند.

«جغد شب» بودن باعث چه چیزی می شود؟

محققان می گویند که جغدهای شب ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 و بیماری قلبی را افزایش دهند. اما فقط به این دلیل که ترجیح می‌دهید شب بیدار بمانید، به این معنی نیست که این چالش‌های سلامتی را تضمین می‌کنید.
به گفته استیون مالین، نویسنده اصلی مطالعه، دکترا، دانشیار متابولیسم و غدد درون ریز در دانشگاه راتگرز، دانستن اولویت خواب شما مهم است زیرا به تصمیم گیری در مورد سبک زندگی سالم برای کاهش خطر بیماری کمک می کند.
مالین به Health گفت: «امید من این است که این یافته‌ها یک منطق فیزیولوژیکی برای اینکه چرا افراد ممکن است خطر ابتلا به بیماری را افزایش دهند، ارائه دهد. به نوبه خود، افراد می توانند اقدامات لازم را برای انجام فعالیت بدنی انجام دهند، رژیم غذایی متعادلی در طول روز داشته باشند و از خوردن آخر شب اجتناب کنند و سعی کنند زودتر در رختخواب باشند تا با وظایف روز بعد هماهنگی داشته باشند تا مردم بهترین احساس را داشته باشند. »

کرونوتایپ چیست و چگونه بر سلامتی تأثیر می گذارد؟

تحقیقات قبلی نشان داده است که تمایل طبیعی یک فرد برای به خواب رفتن و بیدار شدن در یک زمان خاص، که به عنوان کرونوتیپ آنها شناخته می شود، بر جنبه های مختلف سلامت فرد تأثیر می گذارد، از افزایش خطر بیماری قلبی و اختلالات روانپزشکی تا تأثیرگذاری بر خطر ابتلا مرگ زودرس.

همه کرونوتایپ‌ها روی یک طیف قرار می‌گیرند و تحقیقات نشان می‌دهد که ممکن است تا شش نوع مختلف داشته باشند(که رایج‌ترین آن‌ها لارک‌های صبح و جغد شب هستند.) برخی از آنها(پرندگان سحرخیز) زود به خواب می روند و زودتر از روز بیدار می شوند. در این میان جغدهای شب افرادی هستند که ترجیح می دهند شب ها فعال و بیدار بمانند و صبح دیرتر بخوابند.
توماس کیلکنی، مدیر انستیتوی پزشکی خواب در بیمارستان دانشگاه استاتن آیلند، که به این مطالعه وابسته نبود، توضیح داد که مردم این کرونوتایپ های متفاوت را دارند زیرا ساعت درونی یا ریتم شبانه روزی هر فرد کمی متفاوت عمل می کند.
ریتم شبانه روزی در یک چرخه 24 ساعته کار می کند و توسط نور و تاریکی تنظیم می شود. هنگامی که نور خورشید وارد چشم می شود، غده ای نخودی شکل در مغز به نام غده صنوبری را تحریک می کند تا تولید هورمون خواب به نام ملاتونین را متوقف کند. هنگامی که شب فرا می رسد، ملاتونین یک بار دیگر فعال می شود و باعث خواب آلودگی می شود.

دکتر کیلکنی توضیح داد: «اگر شما یکدارای چرخه خواب طبیعی هستید، ریتم شبانه روزی شما در صبح زودتر ملاتونین را کاهش می دهد و در نتیجه زمانی که از خواب بیدار می شوید، فعالیت شما افزایش می یابد. با این حال، جغدهای شب دارای ساعت بدنی هستند که ملاتونین را دیرتر در شب ترشح می‌کند و در نتیجه خوابشان به تأخیر می‌افتد.»

نکته مهم این است که یک روند ثابت در سراسر تحقیقات کرونوتایپ تا به امروز این بوده است که جغدهای شب به طور کلی نتایج سلامت ضعیف تری دارند؛ اگرچه درک کمی از این که چگونه کرونوتیپ دیررس منجر به افزایش خطر بیماری مزمن در این افراد می شود وجود داشت.

مالین و تیمش فکر کردند که می توانند بینشی در مورد این سوال ارائه دهند.

تفاوت های زیستی مورد مطالعه قرار گرفت

این مطالعه تفاوت های بیولوژیکی 51 فرد مبتلا به سندرم متابولیک را بررسی کرد؛ شرایطی مانند چربی اضافی بدن و فشار خون بالا که خطر بیماری قلبی، سکته و دیابت را افزایش می دهد. این افراد بر اساس پرسشنامه های طراحی شده برای اندازه گیری کرونوتیپ های اولیه و دیررس به دو گروه تقسیم شدند.

تیم تحقیقاتی همچنین از تصویربرداری برای اندازه گیری توده بدن و ترکیب بدن استفاده کردند. سایر آزمایش‌ها شامل حساسیت به انسولین و نمونه‌های تنفسی برای اندازه‌گیری متابولیسم چربی و کربوهیدرات فرد در حالت استراحت و در حین فعالیت بدنی بود.

سپس شرکت‌کنندگان به مدت یک هفته با شتاب‌سنج‌هایی در ناحیه ران راست تحت نظر قرار گرفتند تا مشخص شود چه زمانی در طول روز بیشترین فعالیت را داشتند. برای به حداقل رساندن هرگونه تاثیر یا تفاوت رژیم غذایی در این مطالعه، همه شرکت‌کنندگان یک رژیم غذایی محدود با کالری و رژیم غذایی سخت مصرف کردند و یک شب ناشتا بودند.
علاوه بر این، شرکت کنندگان دو جلسه تمرینی 15 دقیقه ای، یکی با شدت متوسط و دیگری با شدت بالا، روی تردمیل انجام دادند. سطح تناسب هوازی افراد از طریق چالش شیب اندازه گیری شد که در آن شیب هر دو دقیقه 2.5 درصد افزایش می یافت تا زمانی که شرکت کننده نتواند به طور فیزیکی به تمرین ادامه دهد.

«جغد شب» خطر ابتلا به بیماری‌های مزمن را افزایش می‌دهد

نتایج تلاش‌های محقق نشان داد که کرونوتیپ فرد بر متابولیسم فرد تأثیر می‌گذارد. به عبارت دیگر، افرادی که به عنوان پرندگان سحرخیز (ریتم خواب عادی دارند) طبقه بندی می شوند، در مقایسه با جغدهای شب، احتمال بیشتری برای تبدیل چربی به انرژی داشتند. جغدهای شب به احتمال زیاد در طول استراحت و ورزش از چربی کمتر و کربوهیدرات بیشتری برای انرژی استفاده می کنند.

دکتر کیلکنی توضیح داد: «جغدهای شب ممکن است نسبت به پرندگان سحرخیز بیشتر مستعد ابتلا به بیماری قلبی و دیابت باشند، زیرا بدن آنها کمتر قادر به سوزاندن چربی برای انرژی است. او پیشنهاد کرد که پرندگان سحرخیز احتمالاً چربی بیشتری می سوزانند زیرا در طول روز فعالیت بیشتری دارند و در مقایسه با جغدهای شب که تمایل به کم تحرکی دارند، احتمال بیشتری برای ورزش کردن دارند.»

مقاومت به انسولین

در حالی که هیچ یک از شرکت کنندگان مبتلا به دیابت نوع 2 تشخیص داده نشدند، جغدهای شب نسبت به انسولین مقاوم تر بودند (زمانی که بدن به خوبی به انسولین پاسخ نمی دهد)و به انسولین بیشتری برای رسیدگی به نیازهای متابولیکی بدن نیاز داشتند.

دکتر کیلکنی می گوید: «این منجر به چاقی، افزایش وزن و متابولیسم غیرطبیعی لیپیدها می شود. از سوی دیگر، پرندگان سحرخیز به عنوان حساس به انسولین در نظر گرفته می شدند، جایی که آنها کنترل بهتری در مدیریت سطح گلوکز خون داشتند.»

علت دیابت نوع 2 کاملاً مشخص نیست، اما مالین پیشنهاد می کند که مقاومت به انسولین یکی از مقصران اصلی آن است. یکی از توضیح‌هایی که در پس ارتباط بین مقاومت به انسولین و زمان‌بندی دیررس وجود دارد این است که برنامه کاری 9 تا 5 و سایر مسئولیت‌های شخصی بیشتر برای یک پرنده سحرخیز به جای ساعت بیولوژیکی پرنده دیرهنگام تنظیم شده است و باعث ایجاد استرس می‌شود که به طور طبیعی ریتم شبانه‌روزی آنها را مختل می‌کند. عمل می کند.

به عبارت دیگر، جغدهای شب، هنوز باید برای انجام کارهای مختلفی مانند مراقبت از بچه ها و سر کار بیدار شوند که ممکن است آنها را مجبور کند که با زمانی که هنوز خواب هستند، هماهنگ نباشند. مالین توضیح می دهد که فیزیولوژی آنها را تغییر می دهد و خطر بیماری را افزایش می دهد.

از آنجایی که افرادی که کرونوتیپ دیررس داشتند سطح آمادگی کمتری داشتند و نسبت به پرندگان سحرخیز کمتر قادر به پاسخگویی به انسولین بودند، مالین پیشنهاد کرد که نقص در میتوکندری (نیروگاه سلول) تبدیل چربی به انرژی را دشوارتر می کند و به مقاومت به انسولین کمک می کند.

او گفت که یک توضیح جایگزین این است که تجمع متابولیت های چربی فعالیت انسولین را در بافت هایی مانند ماهیچه ها مختل می کند.

آیا می توانید از «جغد شب» به پرنده «سحرخیز» تبدیل شوید؟

تحقیقات نشان می‌دهد که کرونوتیپ‌ها یک جزء ژنتیکی دارند و ممکن است از والدین شما منتقل شوند و تغییر آن‌ها را دشوار می‌کند. اما هر دو متخصص می گویند غیرممکن نیست و حتی شواهدی وجود دارد که نشان می دهد کرونوتیپ ها با افزایش سن تغییر می کنند.

با این حال، به افرادی که دیر به زمان‌بندی می‌رسند و می‌خواهند تلاش کنند و تغییری در زندگی خود ایجاد کنند، توصیه می‌شود که گام‌های کوچک و تدریجی برای تبدیل شدن به یک پرنده سحرخیز بردارند.

ممکن است وسوسه شوید که زودتر به رختخواب بروید تا زودتر از خواب بیدار شوید، اما خوابیدن در زمانی که خسته نیستید، آسان نیست. در عوض، مالین پیشنهاد می کند 15 دقیقه زودتر بخوابید و 15 دقیقه زودتر از خواب بیدار شوید.

مالین گفت: «در زمان و بسته به اینکه اوضاع چگونه پیش می‌رود، این می‌تواند یک پنجره 15 دقیقه‌ای دیگر را افزایش دهد.»

علاوه بر این، مالین خاطرنشان کرد که فرد می تواند از زمان اضافی برای انجام فعالیت بدنی سبک استفاده کند یا حتی در زیر نور خورشید به بیرون برود.

در اینجا چند مرحله اضافی وجود دارد که هر دو متخصص برای کمک به کاهش خطر ابتلا به بیماری مزمن بدون در نظر گرفتن کرونوتیپ فرد توصیه می کنند:

  • خوردن یک رژیم کم کربوهیدرات یا سایر رژیم های غذایی متعادل
  • انجام تمرینات هوازی روزانه
  • با حرکت به مدت 2 دقیقه در هر ساعت یا 10 تا 15 دقیقه پیاده روی سریع بعد از غذا، بی تحرکی را از بین ببرید.
  • اجتناب از فعالیت های استرس زا یا شدید در اواخر عصر برای آماده سازی بدن برای خواب
  • به حداقل رساندن غذاهای محرک (قند بالا، کافئین)، به خصوص در اواخر شب
  • بیرون گذاشتن وسایل الکترونیکی مانند گوشی و تبلت از اتاق خواب

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha