رژیم غذایی مدیترانه ای مشکلات شناختی مبتلایان به ام اس را تا 20 درصد کاهش می دهد.

رژیم غذایی، ناجی بیماران مبتلا به ام اس

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه خراسان، تحقیقات جدید نشان می دهد که رژیم غذایی سرشار از سبزیجات، میوه، ماهی و چربی‌های سالم ، خطر از دست دادن حافظه و همچنین تمرکز، یادگیری چیزهای جدید یا تصمیم گیری را کاهش می دهد.از دست دادن چنین مهارت های ذهنی یا اختلال شناختی یکی از ویژگی های مشترک بیماری ام اس است، یک بیماری عصبی که ارتباط حیاتی بین مغز و بدن را کم می‌کند.اما تجزیه و تحلیل جدید در بین 563 فرد مبتلا به ام اس، نشان داد که رژیم غذایی مدیترانه‌ای مشکلات شناختی را تا 20 درصد کاهش می‌دهد.

رژیم مدیترانه‌ای چیست؟


رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک اصطلاح گسترده است و تنوع‌ جغرافیایی دارد. با این حال، یک الگوی کلی وجود دارد که شامل میوه‌ها، سبزیجات، روغن زیتون، آجیل، ماهی و غلات کامل می‌شود و گوشت ( به‌ویژه گوشت قرمز) ، محصولات پخته‌شده و غذاهای بسیار فراوری‌شده را محدود می‌کند.


مزایای رژیم مدیترانه‌ای


تحقیقات قبلی نشان داده است که رژیم های غذایی مدیترانه ای مزایای سلامتی گسترده‌ای دارند، از جمله محافظت در برابر بیماری های قلبی، چاقی، سرطان، دیابت و آلزایمر.

روند مطالعه جدید


از هر 10 شرکت‌کننده در این مطالعه، 7 نفر ،زنان با میانگین سنی 44 سال بودند و همه یک ارزیابی تغذیه و غربالگری انجام دادند.همچنین عواملی که می‌تواند بر وضعیت روانی تأثیر بگذارند شامل سن، جنسیت، نژاد،قومیت، درآمد، چاقی، دیابت، سابقه مصرف سیگار، عادت های ورزشی و فشار خون بالا در نظر گرفته‌شد و حدود 19 درصد از بیماران ام اس قبلاً درجاتی از افت ذهنی را تجربه کرده بودند.

تاثیر رژیم غذایی بر بیماری ام اس


در این مطالعه، ارتباط مثبت معناداری بین رژیم غذایی مدیترانه ای و شناخت بهتر در افراد مبتلا به ام اس نشان داده شد.کاتز ساند محقق ارشد این مطالعه می‌گوید: «وقتی افراد را بر اساس امتیاز رژیم غذایی مدیترانه‌ای گروه‌بندی کردیم، آن‌هایی که در پایین‌ترین گروه (امتیاز) بودند، بسیار بیشتر از امتیازهای بالاتر، معیارهای ما را برای اختلال شناختی برآورده می‌کردند.»
مزیت این رژیم غذایی ممکن است ناشی از ساختار شیمیایی خود غذاها و اثر آن ها بر ترکیب و عملکرد میکروبیوتای روده(باکتری هایی که در روده زندگی می‌کنند) باشد.متابولیت های تولید شده توسط هضم ممکن است اثراتی از جمله توانایی محافظت از مغز در برابر زوال فیزیکی و شناختی ناشی از ام اس داشته باشند.


تحقیقات برای بهبود بیماران مبتلا به ام اس ادامه دارد


کاتز ساند تاکید کرد که یافته های آن‌هامشاهده ای هستند و وضعیت شناختی هر شرکت کننده را در یک زمان خاص منعکس می‌کنند. به عبارت دیگر، این مطالعه نمی تواند ثابت کند که رژیم غذایی مدیترانه ای صد درصد از زوال ذهنی در بیماران ام اس جلوگیری می کند.او ادامه می‌دهد:« نمی‌توانیم به طور قطعی بگوییم که اگر افراد در رژیم غذایی خود تغییری ایجاد کنند، شناخت بهتری نسبت به زمانی که آن تغییر را ایجاد نمی‌کردند، در آینده خواهند داشت.»کانی دیکمن، رئیس سابق آکادمی تغذیه و رژیم‌شناسی معتقد است تحقیقات بیشتری برای درک این که چگونه رژیم غذایی به بیماران ام‌اس کمک می‌کند و آیا روند بیماری را تغییر می‌دهد یا نه مورد نیاز است.محققان این مطالعه می‌گویند:« با توجه به تحقیقات صورت گرفته رعایت رژیم مدیترانه‌ای می‌تواند یک روش خوب و بدون هزینه برای بهبود زندگی بیماران مبتلا به ام اس باشد.»
منبع: webmd

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha