هوش مصنوعی به ابزارهای فناوریدسترسی دارد که می تواند برای تشخیص و درمان افسردگی استفاده شود. چنین ابزارهایی ممکن است با ارائه درمان، جمع آوری بازخورد و ارائه توصیه های شخصی به درمان و مدیریت علائم افسردگی کمک کنند.

آیا هوش مصنوعی می تواند به بهبود افسردگی کمک کند؟

به گزارش سلامت نیوز به نقل از وری ول مایند، طبق گفته موسسه ملی سلامت روان (NIMH)، افسردگی اساسی یکی از رایج ترین بیماری های سلامت روان در ایالات متحده است.

افسردگی ممکن است شایع باشد، اما بسیاری از افراد قادر به دسترسی به درمان نیستند. بر اساس گزارشی از اداره خدمات بهداشت روانی و سوء مصرف مواد (SAMHSA)، تنها 63 درصد از بزرگسالان بیان کرده اند که حداقل یک دوره افسردگی اساسی را تجربه کرده‌اند، درمان دریافت کرده‌اند.

برای نوجوانان مبتلا به افسردگی شدید، اعداد حتی نگران‌کننده‌تر هستند: طبق نظرسنجی SAMHSA، تنها 40 درصد از نوجوانانی که حداقل یک دوره افسردگی اساسی داشته‌اند، تحت درمان قرار گرفتند.

آمار مربوط به افراد مبتلا به افسردگی که نمی توانند تحت درمان قرار گیرند، باعث ایجاد مسیرهای جایگزین برای مراقبت از سلامت روان شده است که بسیاری از آنها از پیشرفت های تکنولوژیکی بهره می برند. در اینجا چند روش استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به افراد در مدیریت افسردگی و همچنین کارهایی که این فناوری نمی تواند انجام دهد آورده شده است.

آنچه هوش مصنوعی برای بهبود سلامت روان ارائه می دهد

در مدل درمان متمرکز بر هیجان، فردی که از نظر عاطفی ایمن است در دسترس، پاسخگو و جذاب است. اینها ویژگی هایی است که محققان و برنامه نویسان در زمینه هوش مصنوعی امیدوارند به مراقبت های بهداشت روان مبتنی بر فناوری اضافه کنند.

بیشتر بخوانید: فردابانک، نئوبانک هوشمند

دسترسی و پاسخگویی

اپلیکیشن‌های هوش مصنوعی می‌توانند با در دسترس بودن 24 ساعته و بدون هیچ هزینه‌ای، دسترسی بی‌سابقه‌ای را فراهم کنند. این برنامه‌ها داده‌هایی را جمع‌آوری می‌کنند که به آنها اجازه می‌دهد سطحی از ارتباط درمانی با کاربران ایجاد کنند و پاسخ‌های مرتبط را ارائه دهند.

با یادگیری بیشتر در مورد کاربر و جمع‌آوری داده‌های اضافی، سطح تعامل همچنان به رشد خود ادامه می‌دهد. از طریق این فرآیند، برنامه قادر است بهتر تشخیص دهد و در جهت برآورده کردن اهداف و نیازهای سلامت رفتاری و عاطفی یک کاربر کار کند.

حریم خصوصی و ناشناس بودن

بسیاری از مردم برای حفظ حریم خصوصی خود ارزش قائل هستند و از فناوری ناشناس بودنی که می تواند ارائه دهد لذت می برند. با توجه به ماهیت حساس و شخصی محتوای به اشتراک گذاشته شده در مشاوره و درمان، برنامه هایی با استفاده از هوش مصنوعی که می توانند به صورت ناشناس توسط کاربران استفاده شوند، می توانند دارایی جذابی باشند.

یک تجزیه و تحلیل در سال 2019 به این نتیجه رسید که تحقیقات بیشتری برای کمک به کشف بهترین راه‌ها برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی و محرمانگی با ابزارهای هوش مصنوعی مورد نیاز است.

دسترسی

منابع افسردگی مبتنی بر هوش مصنوعی همچنین امیدوارند که موانع دیگر درحوزه سلامت روان، مانند کمبود پزشکان در مناطق روستایی برطرف شود.

ننگ مرتبط با بیماری روانی و احساس ترس، گناه یا شرم، ممکن است فرد مبتلا به افسردگی را از ارتباط با دیگران باز دارد.

مزایای هوش مصنوعی

چندین مزیت بالقوه برای استفاده از هوش مصنوعی برای کمک به مدیریت افسردگی وجود دارد از جمله دسترسی بهتر به مراقبت های هماهنگ؛ اما این فناوری محدودیت هایی نیز دارد.

راحتی

مشاوره سنتی شامل برنامه ریزی یک یا دو بار در هفته برای ملاقات با یک درمانگر برای یک جلسه 50 دقیقه ای است. برای گرفتن یک قرار، باید زمانی را در برنامه درمانگر پیدا کنید که متناسب با برنامه شما باشد.

برای حضور مداوم در جلسات برنامه ریزی شده خود، ممکن است مجبور شوید در محل کار یا مدرسه مرخصی بگیرید یا ترتیبات دیگری (مانند مراقبت از کودک) انجام دهید. همچنین باید زمان رفت و آمد شما به یک اداره را در نظر بگیرید که بسته به نزدیک بودن منابع مشاوره به محل زندگی شما متفاوت است.

توانایی دسترسی به منابع بهداشت روانی که راحت و کم هزینه هستند، از مزایای اصلی برنامه‌های ایجاد شده با هوش مصنوعی است.

اکثر برنامه‌ها و پلتفرم‌های سلامت روان در دسترس، منابعی را در اختیار کاربران قرار می‌دهند که می‌توانند از هر کجا از تلفن هوشمند، تبلت یا لپ‌تاپ به آن دسترسی داشته باشند. آنها همچنین در هر زمان در دسترس هستند. می‌توانید از برنامه‌ها در روز یا شب، در تعطیلات آخر هفته یا هر زمان دیگری که برای برنامه شما مناسب است استفاده کنید.

در مقایسه با هزینه‌های درمانی و همچنین حساب و کتاب برای کارهای از دست رفته، رفت‌وآمد و سایر نیازها، این برنامه‌ها نیز جایگزین‌های کم‌هزینه‌ای هستند.

ارتباط

رابطه ایجاد شده در درمان باعث ایجاد اعتماد می شود و فضای امنی برای بیان احساسات چالش برانگیز و بحث در مورد تجربیات دشوار ایجاد می کند.

کسانی که برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی را توسعه می‌دهند، برای ایجاد برنامه‌هایی که به افراد کمک می‌کند احساس ارتباط و درک داشته باشند، به حجم زیادی از داده‌ها و تحقیقات دسترسی دارند و برروی آنها تحقیق انجام می دهند.

علاوه بر ایجاد ارتباط عاطفی، هوش مصنوعی می‌تواند برای افراد این موقعیت را ایجاد کند که به گزینه های مختلفی دسترسی داشته باشند. در مناطق روستایی و دورافتاده، منابع بهداشت روانی می تواند بسیار کم باشد. علاوه بر این، منابع موجود ممکن است ظرفیت پاسخگویی به خواسته های کل جامعه را نداشته باشند.

توانایی دسترسی و استفاده از منابع سلامت روان که با استفاده از هوش مصنوعی طراحی شده‌اند، می‌تواند راه نجاتی برای مردم در مناطقی باشد که کمک‌های مقرون به صرفه و در دسترس وجود ندارد.

ناشناس بودن

به همان اندازه که انسان ها برای ارتباط آماده هستند و می توانند مزایای مشاوره و درمان شخصی برای درمان افسردگی را تشخیص دهند، موانع می توانند از دریافت کمک های مورد نیاز افراد جلوگیری کنند.

انگ بیماری روانی و درمان آن تا حدودی کاهش یافته است اما همچنان در جامعه وجود دارد. تأثیر انگ افسردگی می تواند احساس قدرت و امنیت را برای افراد در جستجوی درمان دشوارتر کند.

استفاده از اپلیکیشن‌های موبایل و پلت‌فرم‌های هوش مصنوعی به افراد این امکان را می‌دهد تا خدمات بهداشت روانی را در فضای امن زندگی شخصی خود دریافت کنند که این امکان را از بین می‌برد که دیگران بدانند کسی تحت مراقبت است.

بسیاری از مواردی که در مشاوره برای افسردگی مورد بحث قرار می گیرد شامل صدمه عاطفی، تجربیات دردناک و ترس و سایر موضوعات سختی است که افراد را آسیب پذیر می کند.

برای برخی، بحث و تبادل نظر درباره این اطلاعات به صورت ناشناس و از طریق صفحه نمایش به جای مراجعه حضوری، می تواند کمتر ترسناک باشد.

توانایی حفظ حریم خصوصی فرد هنگام بحث در مورد سلامت روان همراه با انعطاف پذیری می تواند بسیار جذاب و مفید باشد. با این حال، محدودیت‌هایی برای فناوری وجود دارد که باید در نظر داشت.

محدودیت های هوش مصنوعی

بسیاری از موانعی که می‌توانند از جستجو و دریافت کمک برای افسردگی جلوگیری کنند، توسط برنامه‌های مبتنی بر هوش مصنوعی حذف می‌شوند یا به حداقل می‌رسند.

اما در حالی که تحقیق و توسعه منابع سلامت روان مبتنی بر فناوری همچنان در حال بهبود است، این برنامه‌ها جایگزین درمان بالینی هر بیماری روانی از جمله افسردگی نیستند.

همچنین ضروری است که پزشکان در مورد نحوه استفاده از فناوری هوش مصنوعی با بیماران خود آموزش ببینند.

یک نظرسنجی جهانی از بیش از 700 روانپزشک نشان داد که در حالی که اکثریت معتقدند هوش مصنوعی به بخشی منظم از عملکرد بالینی آنها تبدیل خواهد شد (به ویژه برای انجام مستندات)، بسیاری از آنها در مورد مزایای درمانی این فناوری (به ویژه در مقایسه با خطرات بالقوه) قانع نشدند.

ربات ها و اپلیکیشن های هوش مصنوعی برای افسردگی

در زیر چند نمونه از فناوری محبوب مبتنی بر هوش مصنوعی وجود دارد که برای کمک به افراد در مدیریت افسردگی در دسترس است. اگرچه برنامه‌ها نمی‌توانند وضعیت سلامت روانی را تشخیص دهند یا درمان کنند، اما ممکن است برای افرادی که با پزشک یا متخصص سلامت روان کار می‌کنند مکمل باشند.

WoeBot

WoeBot در تابستان 2017 راه اندازی شد و به عنوان یک عامل مکالمه خودکار، همچنین به عنوان یک ربات گفتگو شناخته می شود. این برنامه به گونه ای طراحی شده است که با تقلید از مکالمه انسانی، ارائه راهنمایی های مرتبط با خودیاری و همراهی با کاربران خود، مراقبت مناسبی را برای کسانی که با افسردگی دست و پنجه نرم می کنند، ارائه دهد.

این برنامه می تواند بر اساس آنچه فکر می کند در آن زمان به آن نیاز دارید، اطلاعات و منابعی مانند فیلم ها و تمرین ها را با شما به اشتراک بگذارد. WoeBot را می توان به صورت ناشناس در iOS استفاده کرد و همچنین می توانید از طریق مسنجر فیس بوک با آن چت کنید.

اساس WoeBot با تأثیر درمان شناختی-رفتاری (CBT) طراحی شده است، یک چارچوب درمانی که به افراد کمک می کند تا افکار و رفتارهای غیر مفید خود را تغییر دهند و در حالت ایده آل منجر به بهبود خلق و خو و تصمیم گیری می شود.

همانطور که به چت با WoeBot ادامه می دهید، داده ها را از طریق پردازش زبان طبیعی (NLP) جمع آوری می کند و از این اطلاعات برای شناخت بهتر شما استفاده می کند.

اطلاعات جمع‌آوری‌شده به برنامه اجازه می‌دهد تا نیازهای عاطفی شما را در یک زمان معین با دقت بیشتری شناسایی و برآورده کند، منابع شخصی‌سازی شده، راهنمایی خودیاری، اطلاعات و پشتیبانی مرتبط با نگرانی‌های شما را ارائه می‌دهد.

Wysa

Wysa یک ربات مبتنی بر هوش مصنوعی و "هوش عاطفی" است که به گفته این شرکت می تواند به شما در مدیریت احساسات و افکارتان کمک کند.

مانند WoeBot، Wysa بر اساس اصول CBT طراحی شده است تا به کاربران کمک کند افکار و رفتارها را به چالش بکشند و تغییر دهند. Wysa همچنین از رفتار درمانی دیالکتیکی استفاده می کند (DBT)، تمرین‌های مدیتیشن و مصاحبه انگیزشی را در چت‌ها گنجانده است.

Wysa را می توان به صورت ناشناس استفاده کرد، اگرچه مانند سایر برنامه های هوش مصنوعی، داده ها را هنگام گفتگوی کاربران جمع آوری می کند تا دقت تفسیر خود را از نیازها و اهداف سلامت روانی و رفتاری کاربر بهبود بخشد.

اگرچه سرویس چت بات رایگان است، شرکتی که Wysa را توسعه داده است به کاربران پیشنهاد می کند اشتراک ماهانه ای را خریداری کنند که فرصت تعامل با مربی انسانی Wysa را فراهم می کند.

Tess

تس X2AI به‌عنوان یک هوش مصنوعی روان‌شناختی توصیف می‌شود که آموزش‌های روانی بسیار شخصی‌سازی شده و یادآوری‌های مرتبط با سلامت را در صورت تقاضا اجرا می‌کند.

این برنامه یک مکالمه پیام‌رسانی مبتنی بر متن است که کاربران می‌توانند از طریق مسنجر فیس‌بوک، پیام کوتاه، مرورگرهای وب و برنامه‌های تلفن هوشمند به آن دسترسی داشته باشند.

از طریق پیام‌رسانی مداوم، داده‌هایی که تس جمع‌آوری می‌کند، پاسخ‌های خود را با هدف ارائه راهنمایی‌هایی که بیشترین ارتباط را با کاربر دارد، نشان می‌دهد. همراه با ردیابی اهداف کاربر، مداخلات پیشنهادی تس تحت تأثیر چارچوب درمان شناختی-رفتاری است.

Youper

این برنامه رایگان برای iOS و Android از فناوری ربات چت هوش مصنوعی استفاده می کند تا به کاربران کمک کند علائم، رفتارها و الگوهای خود را بیان کنند. این شرکت یوپر را «دستیار سلامت عاطفی» می‌نامد که بازخوردها و بینش‌های شخصی‌شده‌ای را بر اساس آنچه در مکالمات متنی روزانه با کاربران می‌آموزد، ارائه می‌کند.

در ابتدای یک جلسه چت، کاربران می توانند آنچه را که نیاز دارند با Youper در میان بگذارند. برای مثال، یک کاربر ممکن است برای مدیریت افسردگی مزمن کمک بخواهد یا ممکن است به نکاتی برای احساس اضطراب کمتر در لحظه نیاز داشته باشد.

همانطور که کاربران در حال چت با یوپر هستند، ربات از طریق تکنیک های روانشناختی مختلف (مانند CBT) راهنمایی های مفیدی را بر اساس نیازها و اهداف کاربر ارائه می دهد.

در پایان یک مکالمه، Youper خلاصه ای را ارائه می دهد که می تواند به کاربران کمک کند علائم، حالات و الگوها را در طول زمان ردیابی کنند.

یک مطالعه در سال 2021 به این نتیجه رسید که Youper یک گزینه کم هزینه است که می تواند به افرادی که قادر به پرداخت هزینه های مراقبت از سلامت روان نیستند، در دسترس باشد. یافته‌های مشاهده‌ای نشان می‌دهد که ابزار هوش مصنوعی می‌تواند مؤثر باشد، اگرچه تحقیقات بیشتری لازم است.

اپلیکیشن‌ها، پلتفرم‌ها و سایر فناوری‌هایی که از هوش مصنوعی برای کمک به افراد برای مدیریت افسردگی و سایر بیماری‌های روانی استفاده می‌کنند، مزایای زیادی دارند اما محدودیت‌هایی نیز دارند. اگرچه این محصولات شکاف‌های دسترسی را برطرف می‌کنند و ممکن است به افراد برای غلبه بر موانع در جستجوی حمایت و منابع سلامت روان کمک کنند، اما هدف آنها جایگزینی پزشکان در تشخیص شرایط یا تجویز درمان پزشکی یا روانپزشکی نیست.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha