بر اساس تحقیقات جدید، افرادی که مبتلا به اختلال دوقطبی هستند، ممکن است در معرض خطر مرگ زودهنگام باشند.

اختلال دوقطبی خطر مرگ زودهنگام را ۶ برابر افزایش می دهد

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر از مدیسن نت، محققان فنلاندی می‌گویند که این ارتباط به دلیل ترکیبی از علل خارجی مانند خودکشی، تصادفات و خشونت و مشکلات جسمی است که مشروبات الکلی نقش مهمی در این امر دارد.

بر اساس این مطالعه، مداخلات هدفمند در مورد سو مصرف مواد مخدر احتمالاً مرگ‌های زودرس را به دلیل عوامل خارجی و فیزیکی کاهش می‌دهد.

«تاپیو پالیاروی»، سرپرست تیم تحقیق از بیمارستان نیووانیمی فنلاند، گفت: «پیشگیری از خودکشی یک اولویت است و آگاهی بهتر از خطر مصرف مواد و سایر مواد افیونی ضروری است.»

این مطالعه شامل بیش از ۴۷۰۰۰ فنلاندی بین ۱۵ تا ۶۴ سال مبتلا به اختلال دوقطبی بود.

محققان دریافتند اختلال دوقطبی با افزایش شش برابری خطر مرگ زودهنگام ناشی از علل خارجی مرتبط است. خطر مرگ ناشی از بیماری جسمی در این گروه دو برابر بود.

در مجموع، حدود ۷ درصد یا ۳۳۰۰ نفر از افرادی که در این مطالعه شرکت کردند در طول دوره پیگیری، که از سال ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۸ طول کشید، جان خود را از دست دادند.

میانگین سنی هنگام مرگ ۵۰ سال بود. بیماری جسمی عامل ۶۱ درصد مرگ و میرها و علل خارجی عامل ۳۹ درصد مرگ‌ها بود.

برای کسانی که مرگ آنها به بیماری جسمی نسبت داده شده است، ۲۹٪ ناشی از مصرف الکل؛ ۲۷ درصد به دلیل بیماری قلبی و سکته مغزی؛ ۲۲ درصد به خاطر سرطان؛ ۴ درصد به خاطر بیماری‌های تنفسی؛ ۲ درصد به دلیل دیابت و ۱ درصد به خاطر اختلالات رفتاری مرتبط با سو مصرف مواد دیگر بود. ۱۵ درصد باقی مانده ناشی از علل دیگر بودند.

بیشتر مرگ‌های ناشی از علل خارجی (۵۸%) به خاطر خودکشی و تقریباً نیمی از آن‌ها (۴۸%) ناشی از مصرف بیش از حد داروهای تجویز شده برای سلامت روان بوده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha