دوشنبه ۱۳ آذر ۱۴۰۲ - ۱۹:۰۰

بر اساس پژوهشی که روی افراد در حال رفت‌وآمد در جاده‌های شلوغ انجام شده است، هوای آلوده شهر، که ناشی از دود اگزوز خودرودها و ترافیک سنگین است، فشار خون افراد را به محض آغاز سفر به‌شدت افزایش می‌دهد.

تاثیر ترافیک بر افزایش فشار خون

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایندیپندنت فارسی، این یافته‌های پژوهشی، که در مجله «انالز اف اینترنال مدیسن» (Annals of Internal Medicine) منتشر شده است، نشان می‌دهد که آلودگی جاده‌ها نه‌تنها خطرهای درازمدت دارد، بلکه تغییرات بسیار سریعی در وضع جسمی (فیزیولوژی) افراد ایجاد می‌کند.

طبق شواهد به دست آمده از این پژوهش، نشستن در خودرو در ترافیک باعث ایجاد مشکلات سلامت مانند حمله قلبی و سکته مغزی می‌شود. البته برای به دست آوردن نتایج دقیق‌تر و ارتباط بین علت و معلول هنوز به تحقیق بیشتری نیاز است.

به گزارش ان‌بی‌سی نیور، در این تحقیق برای اولین بار هم آلودگی و هم تاثیر آن بر فشار خون در زمان واقعی، از داخل وسیله نقلیه در حین حرکت، اندازه‌گیری شده است. محققان داده‌های به دست آمده در ترافیک شهر سیاتل آمریکا را را ده‌ها بار بررسی و تحلیل کردند.

دکتر جوئل کافمن، استاد پزشکی و علوم بهداشت محیطی در دانشگاه واشنگتن و نویسنده این پژوهش، گفت: «در این پژوهش، از بزرگی میزان تغییر فشار خون، با توجه به اندازه‌گیری میزان کم آلودگی هوا، شگفت‌زده شدیم.»

این تحقیق فقط شامل ۱۳ نفر بوده است. اما، نتایج آن به فهرست بلندبالای نگرانی‌های فزاینده در مورد خطرهای آلودگی برای سلامت، در جاده‌های آمریکا، که ناشی از انتشار گازهای گلخانه‌ای و فرسایش لاستیک‌ها است، اضافه شد.

داگ بروژ، استاد و رئیس بخش علوم بهداشت عمومی، می‌گوید: «رانندگی در جاده‌، شامل آمدوشد در ترافیک سنگین، چنان که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفته است.»

برای ارزیابی چگونگی اثرگذاری آلودگی هوای ناشی از ترافیک بر سلامت، محققان افراد را به سفرهای دو ساعته در معابر سیاتل فرستادند.

وسیله نقلیه‌ای که افراد را جابه‌جا می‌کرد،‌ در مقایسه با اکثر خودروها، به فیلتر هوای قدرتمندتر و کاراتری مجهز بود و شرکت‌کنندگان در این پژوهش نمی‌دانستند که آیا فیلترها درست کار می‌کنند یا خیر.

هنگامی که فیلترهای هوا درست کار می‌کردند، آلودگی داخل خودرو را به‌طور متوسط تا ۸۶ درصد کاهش می‌دادند. در سفرهایی که فقط از شمع خودرو استفاده می‌شد، میانگین شاخص کیفیت هوای داخل خودرو فقط ۳۶ بود، که رقم بسیار پایینی است.

هر کدام از شرکت‌کننده‌ها سه بار با خودرو جابه‌جا شدند: یک بار زمانی که فیلترها کار می‌کردند، و دو بار در زمانی که فیلترها کار نمی‌کردند.

در این آزمایش، محققان دریافتند زمانی که فیلترها کار نمی‌کنند، فشار خون افراد به‌طور چشمگیری افزایش می‌یابد.

البته این پژوهش محدودیت‌هایی نیز داشت. این تحقیق فقط ۱۳ نفر را شامل می‌شد و شرایط در حین رانندگی مشابه بود، اما یکسان نبود.

بروژ می‌گوید که برای به دست آوردن نتایج دقیق‌تر و گسترده‌تر، به تحقیق بیشتری نیاز است.

یک پژوهش دیگر در آلمان نیز نشان داد: اگر مردم یک ساعت در ترافیک باشند، احتمال حمله قلبی تقریبا سه‌برابر بیشتر می‌شود. همچنین، تحقیق آزمایشگاهی قبلی نشان داده است که فشار خون افراد پس از قرار گرفتن در معرض دود گازوئیل افزایش می‌یابد.

بر اساس تخمینی که پیش‌تر در مجله پزشکی بریتانیا منتشر شده است، مرگ سالانه بیش از ۸.۳ میلیون نفر در سراسر جهان به آلودگی هوا مربوط است.

بروژ می‌گوید: «آلودگی هوا یکی از پنج مشکل اصلی بهداشت عمومی در جهان است و پژوهش‌های جامع‌تری در این مورد باید صورت گیرد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha