ناشتا بودن قبل از انجام برخی آزمایشات پزشکی برای کسب بهترین نتیجه و دقیق بودن آن ضروری است.

برای انجام این ۵ آزمایش باید ناشتا باشید

به گزارش سلامت نیوز به نقل از انلی مای هلث، در برخی از آزمایشات برای اینکه نتیجه ی دقیق تری کسب کنید، نیاز دارید ناشتا باشید. این به این دلیل است که پس از هضم، خون مواد مغذی را از غذا جذب می کند و به طور بالقوه بر نتایج آزمایشات خاصی تأثیر می گذارد. به عنوان مثال، اگر یک وعده غذایی غنی از کربوهیدرات مصرف کنید، بدن شما آن را به گلوکز تجزیه می کند که منجر به افزایش موقت سطح قند خون می شود و نتایج آزمایش قند خون را اشتباه می کند.

در نتیحه نتایج تغییر یافته می‌تواند منجر به تشخیص نادرست شود و مشکلی که وجود ندارد را درمان کند و در عین حال مشکل واقعی را نادیده بگیرد. به همین دلیل است که نشتا بودن کمک می کند تا اطمینان حاصل شود که اندازه گیری ها تحت تأثیر مصرف غذا قرار نمی گیرند و دقت ارزیابی های پزشکی را افزایش می دهد.

برای انجام آزمایش های زیر فراموش نکنید که ناشتا باشید:

آزمایش قند خون

آزمایش قند خون ناشتا می تواند به تشخیص دیابت و همچنین کنترل سطح قند خون کمک کند. دقیق‌ترین اندازه‌گیری‌ها را ارائه می‌دهد، زیرا در حالت ایده‌آل، سطح قند خون ناشتا باید زیر 100 میلی‌گرم در دسی لیتر (mg/dL) باشد، در حالی که سطح 126 میلی‌گرم در دسی‌لیتر یا بالاتر نشان‌دهنده دیابت در نظر گرفته می‌شود. با توجه به مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری های ایالات متحده (CDC)، محدوده ای بین 100 تا 125 میلی گرم در دسی لیتر ممکن است نشان دهنده پیش دیابت باشد.

برای ارزیابی دیابت و نظارت بر سطح قند خون، حداقل 8 تا 10 ساعت ناشتا باشید تا نتایج قند خون شما اشتباه نشود.

تست پروفایل لیپید

این آزمایش کلسترول تام، لیپوپروتئین با چگالی بالا (HDL)، لیپوپروتئین با چگالی کم (LDL) و سطوح تری گلیسیرید را اندازه گیری می کند که به پیش بینی خطر بیماری قلبی و سکته کمک می کند. سطح طبیعی کلسترول تام معمولاً کمتر از 200 میلی گرم در دسی لیتر است، در حالی که سطوح کلسترول بالا گفته می شود که بیش از 240 میلی گرم در دسی لیتر است.

برای دستیابی به نتایج دقیق، توصیه می شود 9 تا 12 ساعت ناشتا باشید.

تست های عملکرد کبد (LFTs)

اگر قصد انجام تست LFT یا عملکرد کبد را دارید، مطمئن شوید که 10 تا 12 ساعت قبل از آزمایش ناشتا باشید. این به این دلیل است که اگر نزدیک به انجام آزمایش چیزی خورده باشید، مواد غذایی می تواند بر سطح آنزیم های کبدی در بدن تأثیر بگذارد؛ آنزیم هایی کبدی در واقع پروتئین هایی هستند که برای فرآیندهای متابولیک مانند تولید صفرا، تجزیه مواد مغذی و سم زدایی بسیار مهم هستند.

برخی از آنزیم های رایج اندازه گیری شده در LFT شامل آلانین ترانس آمیناز (ALT)، آسپارتات ترانس آمیناز (AST)، آلکالین فسفاتاز (ALP) و گاما گلوتامیل ترانسفراز (GGT) است که به ارزیابی سلامت کبد و تشخیص بیماری هایی مانند هپاتیت، سیروز یا بیماری کبد چرب کمک می کند.

کولونوسکوپی و آندوسکوپی

کولونوسکوپی و آندوسکوپی هر دو روش آزمایشی هستند که نیاز به ناشتا بودن دارند.

در حالی که کولونوسکوپی شامل معاینه کولون و رکتوم با استفاده از یک لوله انعطاف پذیر با دوربین در انتهای آن است، آندوسکوپی از همان نوع لوله برای بررسی داخل دستگاه گوارش، مری، معده و قسمت فوقانی روده کوچک استفاده می کند.

از آنجایی که این روش ها مستلزم نگاه کردن و بررسی داخل بدن توسط پزشک هستند، ناشتا بودن برای ارائه دید واضحی از روده بزرگ یا دستگاه گوارش ضروری است. بنابر تشخیص و توصیه پزشک، مدت زمان ناشتا بودن قبل از کولونوسکوپی و آندوسکوپی می تواند بین 6 تا 24 ساعت باشد.

در آخر

به غیر از آزمایش‌های فوق، بسیاری از آزمایش‌های دیگر مانند هموسیستئین، آزمایش پپتید c و کمبود فولات به 19 تا 12 ساعت ناشتایی نیاز دارند.

در حالی که نوشیدن آب مجاز است، قبل از انجام این آزمایشات با پزشک خود در مورد مصرف داروهای منظم خود نیز مشورت کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha