روغن‌های گیاهی مایع با دارا بودن مقادیر کافی از اسیدهای چرب غیر اشباع و نداشتن کلسترول، مناسب‌تر از روغن جامد هستند

سلامت نیوز : روغن‌ها و چربی‌ها نقش مهمی را در تغذیه ما ایفا می‌کنند. با اینکه مصرف زیاد آن‌ها خطر اضافه وزن و بیماری‌های قلبی و عروقی و بعضی از انواع سرطان‌ها را افزایش می‌دهد، ولی وجود مقدار کافی و استاندارد از روغن و چربی در رژیم غذایی برای سلامت بدن ضروری است. روغن‌های گیاهی مایع با دارا بودن مقادیر کافی از اسیدهای چرب غیر اشباع و نداشتن کلسترول، مناسب‌تر از روغن جامد هستند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سینانیوز ، دکتر محمدرضا وفا دانشیار دانشکده بهداشت دانشگاه علوم پزشکی تهران درباره انواع روغن‌ها و تاثیرات آن بر سلامتی گفت: «روغن‌ مایع گیاهی مانند روغن زیتون، آفتابگردان و سویا به دلیل داشتن چربی غیراشباع برای مصرف در الگوی تغذیه افراد مناسب هستند.»

وی به مضرات استفاده از روغن‌های حیوانی اشاره کرد و افزود: «در صنایع غذایی روغن مایع گیاهی را با کاتالیزور نیکل اشباع کرده و به صورت روغن جامد با ماندگاری بالا تولید می‌کنند. استفاده از روغن جامد (اسیدهای چرب) می‌تواند زمینه ساز عوارضی مانند بیماری‌های قلبی و عروقی، اختلالات چربی خون، دیابت و ابتلا به سرطان‌های دستگاه گوارش باشد.»

تغذیه؛ علم تعادل است
این دانشیار دانشکده بهداشت با توجه به آنکه میزان چربی دریافتی با فعالیت‌های بدن باید در تعادل باشد گفت: «کالری موجود در روغن‌ها در سطح بالایی قرار دارد و مصرف بیش از حد آن‌ها می‌توانند فرد را دچار افزایش وزن کند و عوارض جبران ناپذیری را به دنبال داشته باشد. انرژی مورد نیاز بدن از طریق چربی‌ها، پروتئین، کربوهیدرات‌ها تامین می‌گردد. همچنین تراکم کالری و انرژی در چربی‌ها بسیار است که این تراکم کالری باعث بروز بیماری‌های گفته شده می‌شود.»

میزان مصرف مجاز
دکتر وفا با اشاره به اینکه استفاده بیش از حد چربی برای افراد میانسال عواقب جبران ناپذیری خواهد داشت، افزود: «فرد میانسال روزانه حدود ۲۴۰۰ الی ۲۸۰۰ کیلو کالری چربی نیاز دارد و حدود ۲۵ الی ۳۰ درصد کالری مورد نیاز بدن این افراد باید از مصرف چربی‌ها تامین گردد.»

دکتر وفا در پایان خاطر نشان کرد: «روغن مایع را نمی‌توان در حرارت بالا و در فرآیند پخت و پز استفاده کرد و در موارد سرخ کردنی بهتر است از روغن‌های مخصوص این امر استفاده گردد. مصرف روغن جامد مضر است اما در بافت مواد غذایی تاثیری ندارد.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha