چهارشنبه ۲۵ بهمن ۱۳۹۱ - ۱۲:۰۸
کد خبر: 67221

امروزه غلات صبحانه به دو شكل پولكی و دانه كامل حجیم شده تولید می‌شود؛ ولی دانه غله چگونه پولكی می‌شود؟

كورن فلكس جای صبحانه را نمی‌گیرد
سلامت نیوز : كورن فلكس یا غلات صبحانه را كه می‌شناسید؟ همان محصولی كه از فرآوری گندم، جو، برنج، یولاف و ذرت تهیه می‌شود و این روزها با افزودن میوه‌های خشك، مغزها، شكلات تكه شده و مواد شیرین‌كننده‌ای چون عصاره مالت، شكرسفید، شكرقهوه‌ای، شربت ذرت یا عسل آن را به انواع غلات فیبردار، مغزدار، شكلاتی، بدون مغز و كم شیرین (رژیمی) تقسیم‌بندی كرده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از جام جم ؛ این محصول برای افرادی كه هنگام صبح عجله زیادی برای خروج از خانه دارند یا كودكان و كسانی كه به دنبال تنوع در وعده صبحانه هستند، گزینه مناسبی است اما مصرف مستمر و طولانی مدت یا جایگزین كردن آن با صبحانه سنتی توصیه نمی‌شود زیرا برای افزایش ماندگاری برخی از انواع این محصول از مواد نگهدارنده استفاده می‌شود.

البته این را هم بدانید صبحانه‌های سنتی هم اگر براساس اصول تغذیه‌ای مصرف نشود، نمی‌تواند تامین‌كننده مواد مغذی بدن باشد.

به‌عنوان مثال مصرف چای به همراه پنیر، كره یا خامه صبحانه از جذب آهن و كلسیم این فرآورده‌ها می‌كاهد. استفاده از نان‌های فاقد سبوس هم ارزش تغذیه‌ای چندانی ندارد، اما پرسش‌هایی كه از سوی خانواده‌ها در مورد غلات صبحانه مطرح است، این‌كه محصولاتی كه در آن دانه كامل غلات به كار رفته با انواعی كه حاوی ورقه‌های پولكی شكل است چه تفاوتی دارد؟ آیا غلات صبحانه رژیمی واقعا كم كالری و كم شیرین است؟

غلات صبحانه باید حاوی دانه كامل غله باشد

امروزه غلات صبحانه به دو شكل پولكی و دانه كامل حجیم شده تولید می‌شود؛ ولی دانه غله چگونه پولكی می‌شود؟ غلات را آرد و تبدیل به خمیر می‌كنند. خمیر را فرم داده و در نهایت حرارت می‌دهند، اما باید بدانید غلات پولكی در مقایسه با دانه كامل حاوی سبوس و ریزمغذی‌های كمتری است و حرارت پخت به میزان بیشتری موجب تخریب تركیبات و همچنین پروتئین آن می‌شود.

مهم‌تر آن‌كه برخی تولیدكنندگان غیرمتعهد برای افزایش حجم و مقبولیت طعم از مقادیر بالای شكر، اسانس و مواد رنگی در خمیر این محصول استفاده می‌كنند. این را هم بدانید ورقه‌های پولكی شكل كه بیشتر ازآرد تصفیه شده تهیه می‌شود یبوست آور و چاق‌كننده بوده و باعث افزایش سریع قند و چربی‌خون می‌شود.

غلات صبحانه فاقد شكر هم چاق می‌كند!

برخی خانواده‌ها بر این باورند غلات صبحانه‌ای كه با شیرین‌كننده‌های طبیعی همچون شربت ذرت، عسل، خرما، كشمش، عصاره مالت و شیره میوه‌جات تهیه و به ادعای عرضه‌كنندگان آن بدون شكر است، فاقد كالری بوده و حتی مصرف آن را به دیابتی‌ها هم توصیه می‌كنند.

اما در پاسخ باید گفت، مواد شیرین‌كننده چه طبیعی و چه تصفیه شده باشد به یك میزان كالری تولید كرده و حتی برخی از انواع میوه‌های خشك در مقایسه با قند و شكر كالری بیشتری ایجاد می‌كند.

شیرین‌كننده‌های طبیعی اگرچه حاوی درصدی از قندهایی است كه برای جذب نیاز به انسولین ندارد، اما همراه شدن آن با غلات پولكی كه اغلب از آرد تصفیه شده تهیه می‌شود، می‌تواند برای دیابتی‌ها و افراد با اضافه وزن بالا دردسرساز باشد.خوب است بدانید یك وعده از كم كالری‌ترین غلات صبحانه حدود 170 تا 200 كالری انرژی به بدن می‌رساند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha