پنجشنبه ۱۸ مهر ۱۳۹۲ - ۱۳:۱۹
کد خبر: 84379

در آرتروز زانو به دلیل كم تحركی ناشی از درد قدرت عضلات اطراف زانو كاهش می یابد .

ورزش زیربنای درمان بیماری آرتروز است
سلامت نیوز : دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران گفت: اجرای تمرینات ورزشی در بیماران مبتلا به آرتروز موجب كاهش درد و بهبود حركت و عملكرد مفاصل می شود، زیرا ورزش پایه و زیر بنای درمان این بیماری محسوب می شود.

دكتر سید احمد رئیس السادات روز پنجشنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: در درمان بیماران مبتلا به آرتروز زانو ،كاهش وزن در افراد چاق، انجام ورزش های هوازی (آیروبیك)، ورزش های آبی و تمرینات مقاومتی و تقویتی كاملاً مفید و موثر است.

وی اظهارداشت : در آرتروز زانو، به دلیل كم تحركی ناشی از درد، قدرت عضلات اطراف زانو كاهش می یابد و از سوی دیگر كاهش قدرت عضلات سبب ایجاد و افزایش شدت آرتروز می شود.

رییس السادات پیاده روی را از بهترین ورزش های هوازی نام برد و گفت: پیاده روی یكی از مناسب ترین ورزش ها در مبتلایان به آرتروز زانو است اما باید از حركت روی سطوح شیب دار به ویژه به سمت پایین پرهیز شود.

وی تاكید كرد: نكته مهم این است كه ورزش درمانی برای هر فرد متناسب با شرایط سنی و جسمی، بیماری های همراه (زمینه ای)، شدت آتروز ویافته های معاینات بالینی وی تجویز می شود.

رییس السادات ادامه داد: ورزش های آبی به خصوص استفاده از آب گرم در بیمارانی كه دارای اضافه وزن هستند ویا به علت درد نمی توانند بر روی زانوی وزنه بزنند مناسب تر است.

وی اضافه كرد:اگر ورزش به همراه كاهش وزن به خصوص بیشتر از ۵ درصد وزن بدن باشد (مثلا یك فرد ۸۰ كیلوگرمی، ۴ كیلوگرم كم كند)،تاثیر آن خیلی بیشتر از زمانی است كه ورزش درمانی یا رژیم لاغری به تنهایی مورد استفاده قرار گیرد.

دبیر انجمن طب فیزیكی و توانبخشی ایران یاد آور شد: مطالعات نشان داده اند كه ورزش با شدت و دفعات زیاد اثرات مثبت آن افزایش نمی یابد بلكه حتی ممكن است سبب آسیب و تشدید آرتروز شود.

وی توصیه كرد: انجام ورزش چه درخانه و چه به صورت گروهی باید تحت نظرمربی آموزش دیده انجام شود .

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی خاطر نشان كرد: بیماران مبتلا به آتروز علاوه بر اجرای تمرینات ورزشی برای تقویت عضلات بویژه عضله چهار سر و نزدیك كننده های ران، باید تمرینات كششی نیز برای افزایش انعطاف پذیری عضلات پشت و كنار ران و حتی تمرینات تعادلی را اجرا كنند.

به گفته وی استفاده از دوچرخه ثابت با ارتفاع بلند صندلی به دلیل این كه بخشی از وزن بیمار توسط صندلی دوچرخه تحمل می شود و از فشار بر زانوها می كاهد برای همه افراد به ویژه در افراد چاق مبتلا به زانو درد مناسب تر است.

رییس السادات افزود: در مورد استفاده از وسایل ورزشی ثابت و تجهیزاتی است كه قابلیت تنظیم براساس شرایط فیزیكی بیماران را ندارند ( مانند وسایل نصب شده در پارك ها ) باید توجه داشت كه این لوازم در برخی افراد به خصوص بیماران سالمند ممكن است آسیب رسان باشند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha